62459202

۷۰۰ پناهجو که با ورود غیرقانونی به بروکسل، پایتخت بلژیک درخواست پناهندگی داده‌اند، اکنون در جاده‌ها و ساختمان‌های متروکه این شهر در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، بحران نبود سرپناه برای پناهجویان به یکی از مسائل جنجال‌برانگیز در بلژیک تبدیل شده است.

طبق ماده ۳ کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو در مورد وضعیت پناهجویان، افرادی که از کشورهای مهاجرپذیر درخواست پناهندگی می‌کنند٬ حق دارند در شرایط مناسبی زندگی کنند اما بلژیک به دلیل پر بودن ظرفیت مراکز پذیرش پناهندگان به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

"آژانس فدرال پذیرش پناهجویان بلژیک" در سه هفته گذشته اسکان موقت برای زنان و کودکان را در اولویت قرار داده و صدها مرد ۲۰ تا ۳۰ ساله و عمدتا از افغانستان، بروندی، مراکش، الجزایر، سوریه، اریتره و سومالی را در خیابان‌ها رها کرده است.

"عرفان الله رحیمی"، پناهجوی ۲۷ ساله افغان به خبرگزاری آناتولی گفت که دو ماه پیش درخواست پناهندگی داده و تاریخ ملاقات به ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳ به او داده شده است، اما سرپناهی برای اقامت ندارد.

وی که در یک ساختمان متروکه زندگی می‌کند٬ گفت: دمای هوا به تدریج در حال کاهش است. اینجا سرپناه مناسبی برای اقامت نیست. نه آب٬ نه پتو و نه خدمات بهداشتی. از دولت بلژیک می‌خواهیم سرپناه مناسبی برایمان بدهد و روند ارزیابی درخواست پناهندگی مان را تسریع کنند.

"فیورلا بلسیو"، یکی از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا در این باره گفت که از بحران پناهجویی در بلژیک آگاه هستند و این کشور برای غلبه بر این بحران حمایت شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بلسیو خاطر نشان کرد: این درحالیست که بلژیک از سال ۲۰۱۴ تاکنون از صندوق مهاجرت و ادغام پناهندگی بهره‌مند شده است. در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۵۹ میلیون یورو برای ادغام مهاجران و ۷۱ میلیون یورو نیز از صندوق مناطق اروپایی دریافت کرده است.