226818
یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با انتخاب و معرفی ۶ کتاب درباره تاریخ، سبک زندگی و سیره اهل بیت(ع)، در سه رده سنی مختلف، تلاش می‌کند تا با ارائه منابعی معتبر، مروج فرهنگ رضوی در کشور باشد؛ جشنواره‌ای که با محوریت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و همچنین راهنمایی و هدایت کتابداران در حال برگزاری است.

 یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) و بخش ویژه حضرت مهدی(عج)، با انتشار فراخوانی از ابتدای تیر ماه آغاز بکار کرد.

در فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ۶ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک» (۴ تا ۱۲ سال، متولدین ۱۳۸۸-۱۳۹۶)، «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال، متولدین ۱۳۸۳-۱۳۸۷) و «جوان و بزرگسال» (بالای ۱۸ سال) معرفی شده است که علاقه‌مندان در سراسر کشور می‌توانند با انتخاب منابع متناسب با رده سنی خود در این جشنواره شرکت کنند.

در ادامه، نگاهی داریم به آثار معرفی شده در این دوره از جشنواره در گفت و گو با نویسندگان این آثار.


 

226820

زیباترین و موثرین حرکت برای آشنایی کودکان با فرهنگ رضوی

کتاب‌ «زندگی امام رضا(ع)» اثر سید مهدی مهاجرانی از انتشارات کتابک یکی از ۲ اثر معرفی شده در بخش کودک این دوره از جشنواره است که با ارائه مطالبی درباره تاریخ، سبک زندگی و سیره امام رضا(ع) و ایجاد شناختی صحیح از آن حضرت، نحوه استفاده از این آموزه‌ها را در زندگی کودکان نشان دهد.

سید مهدی مهاجرانی درباره ضرورت نگارش آثار مذهبی برای کودکان می‌گوید: با اینکه آثار بسیاری پیش از انقلاب و پس از انقلاب در حوزه آشنایی کودکان با ائمه اطهار(ع) نوشته شده، اما باز هم لازم است که به صورت مستمر پیشوایان دینی و ائمه معصومین(ع) را به بچه‌ها معرفی کنیم. چراکه آن‌ها شخصیت‌های بزرگی هستند و هرچقدر درباره ایشان کار شود باز هم کم است و جای کار دارد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر به دلیل اینکه بچه‌ها در دنیای امروز کتاب‌های مختلفی می‌خوانند، باید لابه‌لای این کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف، کتاب‌های دینی مناسب نیز قرار داده شود تا نیازهای آنها بصورت متعادل تامین شود. چرا که موضوعات دینی و مذهبی نیاز ذاتی یک انسان است و به این ترتیب خوراک فرهنگی مناسبی هم باید در دسترس او قرار گیرد، به خصوص در دنیای امروز که تهاجم فرهنگی شدت گرفته است.

مهاجرانی در ادامه به سه ویژگی‌ کتاب‌های دینی خوب برای کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: کتاب‌های دینی برای کودکان باید دارای زبانی ساده، واژگانی ساده و مفاهیمی ساده باشند و ترکیب این سه ویژگی در کنار هم می‌تواند معیار تشخیص یک کتاب مناسب برای کودکان باشد. بر این اساس در کتاب «زندگی امام رضا(ع)» سعی کردم که از این ویژگی‌ها کمال استفاده را ببرم؛ ضمن اینکه در کنار این موضوعات ما باید مطالبی به کودکان ارائه دهیم که مناسب زندگی امروز آنها باشد.

این نویسنده ادامه می‌دهد: سعی کردم این کتاب ترکیبی از سبک زندگی و تاریخ باشد. اینکه کودک تا حدودی بداند امام رضا(ع) که بود و چه زمانی و کجا می‌زیست و همچنین اطلاعاتی درباره جامعه آن زمان و سبک زندگی امام داشته باشد. به این صورت یک هویتی از امام در ذهن کودک شکل می‌گیرد که بتواند با او تصویرسازی کند.

وی همچنین درباره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی می‌گوید: فارغ از موضوع جشنواره، اینکه کتابداران در برگزاری یک رویداد فرهنگی مانند جشنواره کتابخوانی مشارکت کنند و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کمک کنند که کودکان کتابی را بهتر درک کنند و بفهمند، بسیار کار ارزشمندی است. چراکه کتابداران فوت و فن ارتباط با کودک را می‌دانند و به راه‌های جمع‌خوانی و یا ایجاد فهم بهتر از یک کتاب مسلط هستند؛ مهارت‌هایی که ارتباط عاطفی و اجتماعی کودکان را تقویت می‌کند.

مهاجرانی می‌افزاید: از سوی دیگر موضوع این جشنواره‌ها که به معرفی یکی از اولیاء الهی یعنی امام رضا(ع) اختصاص دارد، کمک بسیار زیادی می‌کند که بچه‌ها این شخصیت‌های دینی را بهتر بشناسند و بدانند که از سیره امام رضا(ع) چگونه در زندگی‌شان استفاده کنند. بسیاری از کودکان سال‌ها به همراه خانواده خود برای زیارت به حرم امام‌رضا(ع) می‌روند و اعمالی را هم انجام می‌دهند. اما در حرکتی مانند جشنواره کتابخوانی رضوی است که کودکان می‌توانند عمیقا و به صورت صحیح با امام رضا(ع) سیره و شخصیت ایشان آشنا شوند.

226821

کتابی برای آشنایی و دوستی با امام

کتاب «مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان(ع)» اثر زهرا عبدی از انتشارات جمکران نیز دیگر کتاب معرفی شده در بخش کودکان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است که مطالب جالبی از زندگی امام زمان(عج) را بصورت مختصر و با زبانی شیرین برای کودکان بیان می‌کند تا زمینه ساز آشنایی و دوستی با امام در دل بچه‌ها شود.

زهرا عبدی در گفتگویی با اشاره به سابقه فعالیت‌های ادبی خود درباره نگارش این کتاب می‌گوید: برگزیده شدن برخی آثارم در جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیده شدن مجله «ملیکا» در جشنواره مطبوعات و همچنین انتخابم به عنوان تنها بانوی «مهدی یاور» از سوی پژوهشکده مهدویت در همایش دکترین مهدویت، باعث استقبال ناشران مذهبی از آثارم شد. بعد از مدتی پیشنهاد انتشارات جمکران را برای نوشتن مجموعه‌ای درباره چهارده معصوم را دریافت کردم که امروز کتاب «امام زمان(ع)» از این مجموعه به عنوان یکی از منابع معرفی شده است.

عبدی درباره محتوای کتاب «امام زمان(ع)» می‌گوید: کتاب امام زمان از این مجموعه، مطالب جالبی را درباره زندگی امام، مختصر و با زبانی شیرین بیان می‌کند. من امام زمان(عج) را دوست دارم و آرزو دارم در کنار آموزش اطلاعات تاریخ اسلام، با خوانش این کتاب در ذهن کودک تلنگری ایجاد شود تا از همین کودکی ارتباطی صمیمانه و دوستانه با امام زمانش داشته باشد. کاش هر کدام از کودکان خودشان را یک «مهدی یار» بدانند. به نیازمندان کمک کنند، با یکدیگر مهربان باشند، به یکدیگر احترام بگذارند. اگر از تمام  افرادی که این کتاب را می‌خوانند تنها پنج نفر به این درک برسند که امام زمان(عج) تنها امام زنده عصر ما، ناظر بر تمام اعمال ما و دوستی وفادار برای ماست، من به هدف خود رسیده ام.

وی درباره انتخاب این کتاب به عنوان منبع جشنواره کتابخوانی رضوی می‌گوید: هر نویسنده و هنرمندی که اثری خلق می‌کند برای ارائه به مخاطب این کار را انجام می‌دهد. از لحاظ معنوی انتخاب و معرفی این کتاب در جشنواره کتابخوانی رضوی را جایزه‌ای از طرف امام زمان(عج) می‌دانم، چراکه با حضور این کتاب در این رویداد بزرگ، اثرم به دست مخاطبان بیشماری در سراسر کشور و حتی به کتابخانه های نقاط صفر مرزی می‌رسد؛ و چه چیزی بهتر از این می‌تواند برای یک نویسنده رخ دهد؟

عبدی یادآور می‌شود: من از نزدیک با فعالیت کتابداران در کتابخانه‌های عمومی آشنا هستم. انرژی و عشقی که کتابداران نسبت به راهنمایی بچه‌ها برای شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی دارند بسیار ارزشمند  است. جالب است بدانید این کتاب پیش از پاندمی کرونا و پیش از اینکه به عنوان منابع جشنواره معرفی شود، توسط چند کتابدار در برخی کتابخانه‌های‌ عمومی در اختیار بچه‌ها قرار داده شده بود که با هدایت و راهنمایی خوب کتابداران بسیار مورد استقبال بچه‌ها قرار گرفت و کتابداران از طریق فضای مجازی، نظرات مخاطبان را به من منتقل می‌کردند. خوشحالم این کتاب تا این اندازه مورد پسند کتابدوستان قرار گرفت.

226823

لذت تجربه «زیارت آگاهانه» برای نوجوانان

در حوزه نوجوان این جشنواره کتاب «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام رضا(ع) و زیارت ایشان» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به نشر به عنوان یکی از آثار معرفی شده در اختیار نوجوان قرار داده شده تا با مطرح کردن سوالات و ارائه پاسخ‌های مفید و مختصر درباره سیره رضوی و حرم‌شناسی، تجربه متفاوتی از زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) را به نوجوانان بچشاند.

غلامرضا حیدری ابهری در این باره می‌گوید: در یکی از سفرهایم که به حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف شده بودم، به دلم افتاد که کاری برای بچه هایی که برای زیارت می‌آیند انجام و سوالاتی که پس از تشرف به زیارت برای آنها پیش می‌آید پاسخ دهم؛ به عنوان مثال اینکه افراد اصلاً برای چه چیز به زیارت می آیند، یا اینکه امام رضا(ع) با این که در مدینه به دنیا آمده‌اند چرا حرم مطهر ایشان در مشهد قرار دارد، یا اینکه سقاخانه اسماعیل طلا را چه کسی ساخته و یا داستان پنجره فولاد چه بوده و معنای نقاره زنی در حرم چه هست.

این نویسنده ادامه می‌دهد: در تدوین این کتاب تلاش کردم که همه مسائل مورد پرسش، یعنی هم مسائل تاریخی، هم سیره رضوی، هم حرم شناسی و مسائل مربوط به زیارت نوجوانانی که به حرم مشرف می‌شوند در یک سیر منطقی و بخش بندی کلی ارائه شود. به این منظور کار نگارش را از همان سفر مشهد و از همان داخل حرم رضوی آغاز کردم که در نهایت این اثر در ۵۵ سوال با پاسخ‌های کوتاه، یعنی به تعداد سال‌های زندگی امام رضا(ع) تدوین شد؛ البته گاهی در کنار برخی پاسخ ها اطلاعات تکمیلی لازم نیز ارائه شده است.

حیدری ابهری با ابراز خرسندی از معرفی کتاب خود به عنوان یکی از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی می‌گوید: سفر زیارتی نباید خالی از آگاهی‌بخشی باشد. متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که برخی افرادی سالیان درازی در حال انجام زیارت هستند، اما درک ویژه‌ای از اتفاقاتی که در این روند می‌افتد ندارند. این موضوع ضرورت ایجاد درکی صحیح از مقوله زیارت را روشن می‌کند. به همین دلیل معتقدم که معرفی این اثر در جشنواره و خوانش آن می‌تواند گامی موثر برای ایجاد این درک میان کودکان و نوجوانان باشد و بچه ها می توانند با خواندن این کتاب زیارت بهتری را تجربه کنند.

وی ادامه می‌دهد: با تجربیاتی که از نزدیک از فعالیت کتابداران در ایام برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه های عمومی مشاهده کرده ام می‌توانم بگویم که با ارزش افزوده ای که کتابداران به این آثار مکتوب می دهند، معرفت افراد به خصوص کودکان در ارتباط با کتاب را افزایش می یابد. به خصوص مجموعه‌ای از اتفاقات فرهنگی و تربیتی و معرفتی دیگر که در پیرامون این جشنواره رخ می دهد که نیز بسیار ارزشمند است.

این نویسنده تاکید می‌کند: من به عنوان یک پدر دارای فرزند در این جامعه و همچنین به عنوان یک نویسنده از برگزار کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی بصورت ویژه تقدیر و تشکر می‌کنم. چرا که معتقدم این حرکت اتفاق معرفی مبارکی است که باعث می‌شود در یک بازه زمانی تعداد مشخصی کتاب در یک حوزه موضوعی در تمام کتابخانه های کشور مطرح و بررسی شود که در این حوزه ایجاد معرفت می‌کند.

226824

آشنایی با امام خوبی‌ها از دریچه قصه و قصه‌گویی

کتاب «ده قصه از امام زمان(عج)» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی دیگر کتاب معرفی شده در بخش نوجوان این جشنواره است که با روایت ۱۰ قصه با عناوین «نرگس خاتون در راه است»، «بانویی به نام ملیکه»، «خواستگاری»، «بمان حکیمه!»، «خبری که راست بود»، «جعفر دروغ‌گو»، «سه نشانه»، «دل تنگ»، «اولین رابط» و «آخرین رابط» تلاش می‌کند تصویری صحیح از زندگی و شیره امام رضا) ع) را از دریچه قصه‌گویی به نوجوانان ارائه دهد.

 در بخشی از داستان «بانویی به نام ملیکه» می‌خوانیم: «امام هادی(ع) نامه‌ای برای یکی از اسیران فرستاده بود. اسیر، دختری از سرزمین روم بود. دختری که امام گفته بود لباسی از حریر به تن دارد و صورتش را پوشانده تا کسی او را نبیند. وقتی رسیدم، بزرگان و ثروتمندان شهر جمع شده بودند تا اسیران جنگی را بخرند. همه اسیران، رومی بودند. صبر کردم. نگاه کردم. جست‌وجو کردم. باز هم صبر کردم تا سرانجام دختر را پیدا کردم. او از قایقی بیرون آمده و انگار منتظر کسی بود. نگاهش میان مردم می‌چرخید. مردم را کنار زدم و خودم را به او رساندم. از برده فروش خواستم او را به من بفروشد...»

همچنین در داستان دیگری از این کتاب با عنوان «خبری که راست بود» می‌خوانیم: «برای دیدن این کودک عزیز به شهر سامرا رفتم. یک راست به خانه امام حسن عسگری(ع) رفتم و با چشم دنبال کودک گشتم. اما کسی را ندیدم. امام مرا کنارش نشاند. به رویم لبخند زد. از حال و روزم پرسید. امام خوشحال بود. این را از نگاهش فهمیدم. من جواب سوال‌ها را می‌دادم اما حواسم به کودکی بود که برای دیدنش آن همه راه آمده بودم. امام فهمید در دلم چه می‌گذرد...»

گفتنی است که این داستان‌ها پیش‌تر از این هرکدام در قالب یک کتاب از سوی انتشارات قدیانی برای کودکان گروه سنی «ب و ج» منتشر شده بود که نسخه تجمیعی آن به عنوان یکی از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شده است.

226826

جامی گوارا از معارف رضوی برای تشنگان حقیقت

در بخش بزرگسال یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی کتاب «چشمه های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» اثر محمد هادی زاهدی از انتشارات به نشر یکی از آثار معرفی شده است که با استناد به کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» به ارائه مطالبی از نزدیک‌ترین و موثق‌ترین منبع برای دست‌یابی به اخبار و آموزه های حضرت امام رضا علیه السلام پرداخته است.

محمد هادی زاهدی درباره این کتاب توضیح می‌دهد: ما معتقدیم که سیره و سخن امامان، اهل بیت و چهارده معصوم علیهم‌السلام برای ما حجت است؛ بنابر این برای اینکه بتوانیم مسیر زندگی خودمان را بر اساس آموزه های این بزرگواران شکل دهیم، طبیعتاً ضرورت دارد به منابعی رجوع کنیم که منابع دست اول و معتبری باشند. به عبارت دیگر تا جایی که می‌توان باید سیره و سخن اهل بیت (ع) را از سرچشمه‌ها پیدا کنیم تا چراغی فرا روی ما روشن شود.

وی می‌افزاید: هرچند که ما برای دسترسی به منابع نخستین به دلایل مختلف دچار مشکلاتی بوده ایم و برخی از منابع از دست رفته، اما خوشبختانه در مورد حضرت امام رضا علیه السلام منبعی مانند «عیون اخبار الرضا» داریم که توسط یکی از بزرگان شیعه یعنی مرحوم شیخ صدوق نگارش یافته و بر اساس مستندات فاصله نگارش این کتاب با شهادت حضرت امام رضا علیه السلام کمتر از دو قرن است. بنابراین این اثر نزدیکترین منبعی است که آثار، اخبار و آموزه های حضرت امام رضا علیه السلام را برای ما بازگو می‌کند و جامی گوارا از معارف رضوی را به دست تشنگان حقیقت می‌دهد.

زاهدی درباره نگارش کتاب «چشمه های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» نیز می‌گوید: برای اینکه ما بتوانیم به آموزه‌های حضرت رضا(ع) دسترسی پیدا کنیم به نظر من بهترین کار این بود که ما این کتاب را مورد کاوش های متعدد قرار دهیم و بر این اساس نخستین گامی که می شد در این رابطه برداشت این بود که آن را به زبان روزآمد ترجمه کرد. البته با توجه به حوصله اندک روزگار ما که شاید خوانش کتابهای قطور را نپسندند، سعی شده گزیده‌ای از آن آموزه ها، سیره، تاریخ و معارف ارائه شود. همچنین اگر لازم بوده که توضیحاتی درباره برخی مسائل در اختیار خواننده قرار بگیرد، با روشنگری بیشتری به آن پرداخته شد و در نهایت محصول کار کتاب چشمه های بهشت شد که در اختیار خوانندگان عزیز قرار دارد و امیدوارم که مقبول حضرت امام رضا(ع) نیز قرار گرفته باشد.

این نویسنده درباره بخش‌های مختلف این اثر توضیح می‌دهد: این کتاب در پنج دفتر تدوین شده است؛ دفتر اول تاریخ زندگی حضرت امام رضا علیه السلام است که از ولادت آن حضرت تا شهادت ایشان را در بر می‌گیرد و ماجراهایی که در سه سال آخر عمر امام بزرگوار اتفاق افتاده نیز شامل می‌شود. همچنین برای اینکه خواننده آشنایی بیشتری با شرایط آن زمان داشته باشد بخشی از زندگانی امام موسی بن جعفر(ع) هم در ابتدای کتاب آمده است.

وی ادامه می‌دهد: دفتر دوم معارف و آموزه‌های حضرت امام رضا علیه السلام در ابعاد مختلف توحید، نبوت، امامت و مباحث تفسیری و امثال آن است که مباحث رضوی و مناظرات را که جایگاه ویژه ای دارد در بر می گیرد. دفتر سوم در رابطه با قرآن و اهل بیت از منظر امام رضا علیه السلام است و دفتر چهارم در رابطه با سبک زندگی و باید ها و نباید های زندگی است و در نهایت دفتر پنجم در رابطه با زیارتنامه ها، ثواب زیارت، شکل زیارت و خود زیارت نامه ها و کراماتی که از حضرت امام رضا(ع) چه در زندگی و چه پس از شهادت نقل شده و مرحوم شیخ صدوق آنها را در کتاب عیون اخبار الرضا آورده، شامل می شود.

زاهدی در ادامه درباره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی می‌گوید: من به عنوان یک علاقه مند به کتاب و فردی که مدتی در کتابخانه‌ها کار و زندگی کرده‌ام این کار را بسیار کار ارزشمندی می دانم و تصور می‌کنم که این حرکت مشمول دعای حضرت امام رضا علیه السلام قرار دارد که فرمودند «خدا رحمت کند و مورد مهربانی خود قرار دهد کسی که امر ما را احیا کند». بر این اساس از همه دست اندرکاران این حرکت بزرگ تشکر می‌کنم.

این نویسنده تأکید می‌کند: به اعتقاد من این کار می‌تواند تاثیر بسزایی در گسترش معارف رضوی و همچنین آموزه های اهل بیت(ع) در کشور داشته باشد. آرزوی توفیق بیشتر و روز افزون برای برگزارکنندگان این جشنواره دارند و بسیار خوشحالم که کتاب «چشمه های بهشت» نیز مورد عزیزان توجه قرار گرفت و به عنوان منبع این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شد.

226827

پاسخی روشن به سوالات در حوزه مهدویت

کتاب «پرسش و پاسخ های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور)» اثر رحیم کارگر از انتشارات معارف نیز دومین کتاب معرفی شده در بخش بزرگسالان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است که به ارائه مطالب در جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات مردم و به خصوص دانشجویان در حوزه مهدویت پرداخته است.

رحیم کارگر در این باره می‌گوید: این کتاب بخشی از یک مجموعه سه جلدی است که یکی از آن به موضوع «مهدویت پیش از ظهور» دیگری به «مهدویت هنگام ظهور» و جلد سوم که این کتاب را شامل می‌شود به موضوع «مهدویت و دوران ظهور» می‌پردازد. در واقع این کتاب دو هدف بسیار مهم و اصلی را دنبال می کند اولین این که معارف مهدویت و موضوعات مرتبط با امام زمان، فرهنگ انتظار و به خصوص موضوعات مرتبط با عصر ظهور با زبانی ساده، گویا، علمی، متقن و معتبر به دست مخاطبان برسد.

وی می‌افزاید: هدف دوم این کتاب موضوع پاسخ به سوالات بود؛ چرا که اغلب جوانان ما و بخصوص دانشجویان، سوالات و شبهات بسیاری در حوزه مهدویت داشته اند. این شبهات غالباً در فضای مجازی و از طریق گروه‌های مخالف به خصوص گروه‌های وهابی علیه مهدویت گسترش پیدا کرده و ذهن برخی از جوانان ما را نیز درگیر به خود کرده بود. بر این اساس این کتاب در مقام پاسخگویی به این سوالات و شبهات برآمده و به یقین می‌توانم بگویم که در حوزه مهدویت هیچ سوال و هیچ شبهه و هیچ اشکالی نیست که پاسخ روشن، متقن و درستی برای آن وجود نداشته باشد. خوانش این کتاب باعث می‌شود جوانان به ضعف و سستی و پوچی این شبهات و شبهه پراکنی ها بیشتر آگاه شوند.

این نویسنده به تشریح بخش‌های مختلف این کتاب می‌پردازد و می‌گوید: به دلیل حجم بالای مطالب موجود در این مبحث، عمده به صورت فشرده و در حدود ۲۴ سوال ارائه شده، اما به طور کلی این کتاب دارای سه بخش اصلی است؛ یک بخش مربوط به حین ظهور و نشانه های دوران آخر زمان و مسائلی که پیش از ظهور امام زمان رخ می دهد؛ بخش دیگر آن مربوط به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) و عصر و بخش سوم بحث ملاقات و ارتباط با امام زمان است.

کارگر درباره بخش سوم این کتاب توضیح می‌دهد: از آنجا سوالات و شبهات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و مطالب بسیاری درباره امکان ارتباط با امام زمان(عج) مطرح شده است، این کتاب به پاسخگویی به این سوالات پرداخته و دعاها و راه‌های مطرح شده برای ارتباط، احادیث مطرح شده در این حوزه و همچنین برخی داستان‌هایی که به نظر معتبر را بررسی کرده تا بتواند بخشی از نیازهای معرفتی مردم به خصوص جوانان و همچنین نوجوانان برطرف شود.

وی با اشاره به خلاءهای موجود در ارتباط میان نویسنده و مخاطب در حوزه مهدویت می‌گوید: من سال‌های زیادی در حوزه تحقیق و پژوهش در فعالیت می‌کنم و حدود ۴۰ کتاب منتشر کرده‌ام که ۱۲ اثر آن در حوزه مهدویت بوده است. مخاطبان من از اقشار و سنین مختلف بوده‌اند؛ اعم از جوانان و نوجوانان، استادان دانشگاه، دانشجویان و عموم مردم. در واقع همواره تلاش کرده‌ام که برای اقشار مختلف مردم بنویسم، اما در این بیست سالی که به طور خاص در حوزه مهدویت کار می‌کنم باید بگویم که دسترسی مخاطبان ما به کتاب‌های حوزه مهدویت کم و بسیار محدود بوده است و معتقدم که ارتباط بین نویسنده، ناشر، توزیع کنندگان و مخاطبان در حوزه مهدویت باید تقویت شود.

این نویسنده می افزاید: اما برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی فرصتی طلایی برای ایجاد ارتباط بهتر میان نویسنده و مخاطب ایجاد کرده است. این کار ارزشمند دارای اجر و ثوابی عظیم است که نهاد کتابخانه‌ها به عنوان برگزار کننده در ثواب آن شریک است. چراکه این حرکت باعث می‌شود تا طیف گسترده‌ای از مخاطبان شامل جوانان و نوجوانان و بزرگسالان در شهرها و روستاهای دور افتاده در سراسر کشور انگیزه پیدا کنند که در این جشنواره شرکت کنند و معارف رضوی و مهدوی در دل و جانشان ریشه بدواند. بر این اساس از هر منظری که به این حرکت نگاه کنید کاری ستودنی و ارزشمند است.

رحیم کارگر می‌گوید: از برگزارکنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی کمال تقدیر و تشکر را دارم چرا که برگزاری این رویداد عظیم فرهنگی باعث شده مخاطبان تشنه معارف ناب دینی جوانان و نوجوانان علاقه‌مند و عموم مردمی که به دنبال حقایق و معارف والای دینی هستند بتوانند با برخی از این کتب و منابع آشنا شوند و در واقع عطش درونی خود بر دانستن مفاهیم والای دینی برطرف کنند. ضمن اینکه این تلاش ارجمند یک نورانیت خاصی دارد که این نورانیت باعث می‌شود همه کتابداران، مراجعان و شرکت کنندگان در این جشنواره از این نورانیت بهره‌مند شوند.

شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

گفتنی است علاقه‌مندان به شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱ آبان ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل منابع به آدرس سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی ‌ www.samakpl.ir مراجعه و یا به منظور دریافت امانی – فیزیکی کتاب‌های جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. برگزیدگان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و تقدیر خواهند شد.

این جشنواره در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» در بستر الکترونیک برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط، به صورت فردی یا خانوادگی از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی در جشنواره شرکت کنند.  در بخش «فردی» افراد علاقه‌مند می‌توانند متناسب با رده سنی خود ضمن مطالعه کتاب‌ها در هر یک از رشته های جشنواره شرکت کنند. در بخش «خانوادگی» نیز اعضای خانواده‌ می‌توانند متناسب با رده سنی خود با مطالعه کتاب ها، به بخش خانوادگی سایت مراجعه کرده و در هر یک از رشته های مسابقه شرکت کنند.