0000000000

سال ۱۳۶۰ شمسی چه خبر بود؟ اولین رئیس‌جمهور عزل شده بود و دومین رئیس‌جمهور که محمدعلی رجایی بود انتخاب شده بود و توسط منافقین شهید شده بود و حالا قرار بود در دهم مهرماه انتخابات جدیدی برای تعیین سومین رئیس‌جمهور ایران برگزار شود. در واقع در این سال در ایران ۲ بار انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. منافقین هم افتاده بودند به جان مملکت و مردم و مسئولان را ترور می‌کردند و هدفشان هم همان بود که امام خمینی(ره) در پیامی به مردم فرمودند:«این شرارت‌ها برای آن است که شما را از رفتن پای صندوق‌ها بترسانند».

شرایط بحرانی کشور و میزان ترورها در‌ این‌ حد بود که رئیس‌جمهور شدن خودش نوعی ایثار بود و خطر ترور و امکان شهادت داشت. آیت‌الله خامنه‌ای هم در حالی برای ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده بودند که ۲ ماه پیش یک واقعه ترور را از سر گذرانده بودند و البته دلیل روشنی هم داشتند: «وقتی از حادثه ترور دو ماه پیش جان سالم به در بردم احساس کردم که خدای بزرگ مرا برای انجام رسالت‌های سنگین خود حفظ کرده است؛ همان وقت آرزو کردم که باقی‌مانده این عمر بازیافته را در میدان‌های دشوار و سخت خرج کنم. دیگر این‌که خواست مردم بود که با شعارهایشان این خدمتگزار را برای خدمت فراخواندند و علاوه بر این زبدگان و کارگردانان کشور نیز اصرار ورزیدند و من در خود این توانایی را یافتم». با توجه به محبوبیت فراگیر آیت‌الله خامنه‌ای، همان‌موقع معلوم شد انتخاباتی خواهد بود از نوعی دیگر و رکوردشکن!
000000000000000000000000000سال ۱۳۶۰ در ایران ۲ بار انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و در دومین انتخابات میزان آراء آیت‌الله خامنه‌ای رکورد تاریخی زد
صف‌های ۵۰۰ متری
روز انتخابات در دهم مهر چه خبر بود؟ روزنامه جمهوری اسلامی آن روز را این‌گونه گزارش داد: «استقبال طبقات مختلف مردم همیشه در صحنه تهران از انتخابات به حدی بود که پس از گشایش حوزه‌ها یعنی از ساعت ۷ بامداد، صف‌های طولانی مردم مشتاق برای شرکت در انتخابات تشکیل شد. مردم حق‌جو و انقلابی تهران در حالی که دسته‌دسته... عازم دانشگاه تهران بودند، در جلوی درب دانشگاه برای شرکت در انتخابات صف‌های طولانی تشکیل داده و در حالی که طول این صف‌ها به بیش‌از ۵۰۰ متر می‌رسید با نظم و آرامش خاصی رأی خود را به صندوق انداختند». رقبای آیت‌الله خامنه‌ای در انتخابات چه کسانی بودند؟ سید علی‌اکبر پرورش، سیدرضا زواره‌ای و حسن غفوری‌فرد.
0000000000
حضور امام خمینی (ره) در انتخابات سومین دوره ریاست‌جمهوری
 نتیجه خوشایند مردم بود
۳ روز بعد نتیجه انتخابات معلوم شد و مشارکت ۷۴ درصدی مردم، خودش جواب قاطعی بود به دشمنان انقلاب مردم. نتیجه هم خوشایند مردم بود؛ از ۱۶ میلیون و ۸۴۶ هزار رأی ۱۶ میلیون و ۸ هزار رأی برای آیت‌الله خامنه‌ای بود و این یعنی ۹۵ درصد کل آرای مردم. برای مقایسه، جالب است که بدانیم رئیس‌جمهور فعلی ۵۷ درصد آراء مردم را کسب کرده است و رئیس‌جمهور قبلی حدود ۶۰ درصد و رئیس‌جمهور قبلی‌تر حدود ۷۰ درصد.
00000000000(1)
۹۵ درصد کل آراء مردم متعلق به آیت‌‌الله خامنه‌ای بود و لقب «محبوب جمهور» را برای ایشان به ارمغان آورد