نماینده شهردار اهواز در پیگیری امور بانوان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سامان‌سرا برای زنان بی‌خانمان در این شهر، گفت: دستور راه‌اندازی سامان‌سرای زنان از آبان ماه صادر شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

نیره شهریسوند چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر در شهر اهواز هیچ مکانی تحت عنوان گرمخانه و یا سامان‌سرا برای زنان وجود ندارد و تنها یک اردوگاه برای متکدیان زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کند که برای زنان و مردان است.

وی افزود: شهردار اهواز دستور راه‌اندازی سامان‌سرا برای زنان بی‌خانمان را آبان ماه گذشته صادر کرده و قرار است یکی از سوله‌های اردوگاه متکدیان که هم اکنون بدون استفاده است، شامل هشت اتاق و ۹۰ تخت برای اسکان زنان بی‌خانمان مورد استفاده قرار گیرد که اقداماتی برای آماده‌سازی آن در جریان بوده و نشست‌هایی نیز برگزار شده است.

شهریسوند ادامه داد: بنا داریم این محل را به صورت شبانه‌روزی و فقط برای زنان بی‌خانمان مورد استفاده قرار دهیم و برای تسهیل دسترسی خودروهای ون را نیز بکار گیریم.

وی با اشاره به برگزاری چند جلسه در این زمینه اضافه کرد: بر اساس توافقات قرار است، پرونده‌های پزشکی افرادی که در این سامان‌سرا پذیرش می‌شوند زیرنظر مرکز بهداشت استان باشند و نیروهای داوطلب نیز برای خدمات مشاوره و روانپزشکی همکاری کنند.

به گفته وی، با توجه به اینکه بودجه سامان‌سرای زنان در بودجه امسال شهرداری پیش بینی نشده بود، از ظرفیت خیران و سمن‌ها برای خدمات رسانی و غذارسانی کمک خواهیم گرفت.

شهریسوند یکی از بندهای تفاهمنامه شهرداری با قرارگاه خاتم را ساخت سه گرمخانه در اهواز تا پایان سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و اضافه کرد: البته بر اساس قانون محل‌هایی تحت عنوان گرمخانه یا سامان‌سرا باید توسط استانداری ساخته و به شهرداری تحویل داده شوند اما با توجه به شرایط زنان بی‌خانمان در اهواز، به ویژه وضعیت هوا، نیاز است که در کوتاه مدت محلی برای اسکان آنها راه‌اندازی شود، به همین دلیل با استفاده از ظرفیت‌های موجود راه‌اندازی یک سامان‌سرا برای زنان در دستورکار قرار گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد زنان بی‌خانمان در اهواز وجود ندارد، گفت: برخی از محل‌های استقرار گروهی آنها در سطح شهر شناسایی شده، البته تعداد آنها در طول سال یکسان نیست و به نظر می‌رسد حضور برخی از آنها در شهر اهواز فصلی باشد.

شهریسوند افزود: در حال حاضر هیچ مکانی برای شب‌خوابی زنان در اهواز نداریم، این در حالیست که کلانشهر اهواز همچون سایر کلانشهرهای کشور نیاز به چنین مکان‌هایی دارد، زیرا حضور افراد بی‌خانمان در سطح شهر می‌تواند آسیب‌های دیگری نیز به دنبال داشته باشد.

وی افزود: ضرورت راه‌اندازی سامان‌سرای زنان در اهواز احساس می‌شود و یکی از مطالبات فعالان اجتماعی و فعالان حوزه زنان و برخی شهروندان از مسئولان بوده، اگر چه برای برخی از مسئولان حضور زنان کارتن خواب در سطح شهر، امری عادی شده است.

وی با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی سامان‌سرا برنامه بلندمدت برای توانمندسازی و آموزش این زنان داریم، اظهار داشت: قرار است با اداره کل امور اجتماعی استانداری، فرمانداری و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز نشستی برای هماهنگی برگزار شود.

بر اساس این گزارش، با وجود گسترش پدیده «بی خانمانی» به ویژه در میان زنان، اما در اهواز هنوز هیچ برنامه‌ای برای اسکان این افراد وجود ندارد.

 شهروندانی که محلی برای سکونت و یا شب خوابی ندارند را به «بی‌ خانمان» یا «کارتن خواب» تعبیر می‌کنند که بخش مهمی از اقشار آسیب پذیر شهرها را تشکیل می‌دهند. در سایر کلانشهرهای کشور به ویژه در تهران از اوایل دهه ۸۰ برای شب‌خوابی بی‌خانمان‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و محل‌هایی تحت عنوان گرمخانه یا مددسرا راه‌اندازی شده است.

آمار دقیقی از زنان بی‌خانمان در اهواز وجود ندارد، به طوری که در سال ۱۳۹۷ یکی از فعالان حوزه زنان گفته بود: ۲هزار و ۷۰۰ نفر نفر زن بی خانمان و بیش از ۸۰ پاتوق برای آنها در اهواز شناسایی شده است که این افراد هیچگونه محلی برای شب خوابی ندارند. این در حالیست که در همان زمان کریمی‌کیا مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری خوزستان، تعداد زنان بی‌خانمان شناسایی شده در اهواز را ۴۰ تا ۵۰ نفر عنوان کرده بود که ۶ پاتوق اصلی دارند.