عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بر شمردن عوامل موثر بر تعطیلی مدارس در زمان شیوع بیماری کرونا گفت: تعطیلی مدارس آسیبهای جبران ناپذیری به آموزش و پرورش دانشآموزان میزند، آسیب های تربیتی با تعطیلی مدارس رواج می یابد.
به گزارش ایسنا، علی اصغر فانی با بیان اینکه در تمام کشورها مدارس آخرین گزینه هستند که برای پیشگیری از کرونا تعطیل میشوند، با اشاره به عوارض تعطیلی مدارس افزود: میتوان به افت تحصیلی به ویژه در دوره ابتدایی و پایههای اول و دوم اشاره کرد؛ دانشآموز اول ابتدایی که نه خواندن و نوشتن میداند، چطور میتواند از فضای مجازی استفاده کند.
وی دومین عارضه تعطیلی مدارس را ترک تحصیل دانش آموزان دانست و گفت: تعداد زیادی دانشآموز به دلیل نداشتن امکانات برای استفاده از آموزش مجازی از کلاس درس محروم شده و ترک تحصیل می کنند، با این شرایط رشد بیسوادی در کشور افزایش می یابد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: یادگیری در فضای مجازی از لحاظ تربیتی بسیار کم اثر است با این روند در آینده با یک نسل کم سواد روبرو خواهیم شد.
وی افزود: تعطیلی مدارس باعث آسیب های جبران ناپذیر تربیتی به آموزش و پرورش دانشآموزان می شود، مانند کاهش مهارتهای ارتباطی، کاهش مشارکت اجتماعی، ضعف تربیت اجتماعی و علمی به عنوان یکی از ساحتهای سند تحول بنیادین از این جمله است.
وی با اشاره به چند توصیه برای بازگشایی مدارس، گفت: بازگشایی مدارس در این شرایط تدریجی باید باشد و لزومی ندارد در یک تاریخ مشخص همه مدارس بازگشایی شوند ما باید با توجه به شرایط و موقعیت هر منطقه این موضوع را تدریجی انجام دهیم.
فانی ادامه داد: براساس شرایط و وضعیت متنوع کشور از لحاظ کرونا(آبی، نارنجی، زرد و قرمز) باید تصمیمات متنوعی برای بازگشایی مدارس اتخاذ کنیم و با گروه بندی دانش آموزان، آموزش را ادامه دهیم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: شورای عالی یک اصولی را مصوب و به استانها ابلاغ کند تا با رعایت این اصول برای بازگشایی مدارس تصمیم گیری شود.