آمارها نشان می‌دهد که تعداد فروشگاه‌های آنلاین راه‌اندازی‌شده در شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال گسترش است و نقش زنان هم در راه اندازی کسب‌وکارهای آنلاین و هم در خرید های اینترنتی در حال افزایش است.

مهمترین مشتری ها در شبکه‌های اجتماعی زنان هستند

به گزارش خبربانو، در سال ۲۰۲۰ و تحت تاثیر اپیدمی کرونا، سهم فروش آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی در جهان ۴/ ۸۹ میلیارد دلار برآورد شد و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۲۷ به ۶۰۴میلیارد دلار برسد.

گرچه در ایران آمار دقیقی از میزان فروش آنلاین در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد اما بررسی های دنیای اقتصاد براساس پلت‌فرم آمارگیری «زلکا» نشان می دهد که ۲۴ هزار و ۳۷۲ فروشگاه آنلاین در اینستاگرام و ۴هزار و ۵۱۲ فروشگاه اینترنتی در پیام‌رسان تلگرام در ایران مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس این گزارش که از پایش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌دست آمده، حدود ۳۰‌ هزار صفحه مربوط به فروشگاه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی در بازه زمانی تابستان و پاییز ۹۹ ثبت شده است. و ۵۹‌ درصد این فروشگاه‌های اینترنتی در تهران هستند و با فاصله‌ای زیاد استان فارس و خراسان‌رضوی با ۱۲ درصد در رتبه دوم قرار دارند.

همچنین فروشگاه‌های آنلاین در این شبکه‌ها مستقر در مازندران و کرمان هم با ۹ درصد در جایگاه‌های بعدی هستند و برآوردها نشان می دهد که گردش مالی این بازار افزون بر ۵ هزار میلیارد تومان در سال است.

زنان بزرگ‌ترین خریداران شبکه‌های اجتماعی
اما فروشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه می‌فروشند؟ و با چه میزان توسط خانم‌ها و آقایان دنبال می‌شوند؟ در گزارش زلکا آمده است که با شیوع کرونا، مشارکت و استقبال خریداران از صفحات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی افزایش ۵/ ۲برابری داشته است که خانم‌ها با مشارکت بیش از ۶۰ درصد بیشترین فعالیت را در فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند.

بیشترین فروشگاه‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی به پوشاک با سهم ۲۴درصدی تعلق دارد. زیبایی و سلامت سهم ۱۹ درصدی، لوازم‌خانگی سهم ۱۴درصدی و لوازم الکترونیکی سهم ۱۱درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. ۷ درصد فروشگاه‌های آنلاین هم به مواد خوراکی، لوازم ورزشی و زیورآلات اختصاص دارد. گزارش زلکا از سال های ۹۸ و ۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین خرید آنلاین در شبکه‌های اجتماعی در ماه آذر اتفاق افتاده است. به‌نظر می‌رسد وجود کمپین‌های بلک‌فرایدی و شب‌یلدا در آذر، تعداد دنبال‌کنندگان و نرخ مشارکت را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده است.

همچنین طبق آمارهای ارائه‌شده توسط زلکا به‌دلیل هزینه بالای توسعه و نگهداری وب‌سایت و در برخی موارد بازده پایین آن، بسیاری از کسب‌وکارها به تبلیغ و فروش محصولات خود در اینستاگرام، به‌ویژه در شهرهایی که اینترنت ضریب نفوذ خوبی دارد، می‌پردازند.


افزایش کسب‌وکارهای آنلاین تاسیس‌شده توسط زنان
از سوی دیگر نگاهی به آمارهای کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد‌شده هم نشان می‌دهد که تقاضای تاسیس کسب‌وکارهای اینترنتی توسط زنان روبه‌افزایش است.

در پاییز امسال ۲۵۲ فقره پروانه کسب از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صادر شده که از این میان ۲۱۹ پروانه برای آقایان و ۳۳ پروانه برای خانم‌ها بوده و در مقایسه با گزارش کلی این اتحادیه، میزان کسب پروانه توسط خانم‌ها در فصل پاییز با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است.