210709

مهدی رمضانی در نشست «سرباز ایران، سردار آسمانی» راه شهید سلیمانی را حرکت در امتداد مسیر سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و گفت: مسیر حرکت سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ نشانه هایی از خود به جا می‌گذارد و تکرار می‌شود تا نشان دهد این مسیر یک مسیر پویا است و خونی که پیوسته شود به خون سیدالشهدا به واسطه شهادت، همان اثری را خواهد داشت که آن حادثه عظیم داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عصر شعر مجازی «سرباز ایران، سردار آسمانی» همزمان با سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی چهارشنبه ۱۰ دی ماه با حضور سردار حسنی سعدی، از همرزمان شهید، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد، احمد وفائی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان و با حضور جمعی از شاعران مطرح و دبیران محافل ادبی کتابخانه های عمومی کشور، به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان برگزار و از طریق اسکای روم به صورت آنلاین پخش شد.

در این نشست سردار حسنی سعدی، از همرزمان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با ارسال پیامی تصویری از مزار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، یاد و خدمات این شهید والا مقام را گرامی داشت و گفت: در جوار مرقد پاک شهید سلیمانی هستیم که قهرمان ایران و قهرمان جهان اسلام است. در جوار عزیزی هستیم که بیش از ۴۰ سال جهاد کرد و لباس جهاد را از تن بیرون نیاورد. در کنار مزار مرد بزرگی هستیم که یک بار از خستگی، بازنشستگی، استعفا، کاستی ها و کمبودها سخن به میان نیاورد.

وی افزود: امروز در جوار انسانی هستیم که مهربانی او ده ها برابر شجاعتش بود. خودش تعریف می کرد که ۲۰ روز در تهران به دنبال درمان یک فرزند شهید بود. هر بار که به کرمان می آمد مراجعات مردمی بسیاری داشت و نامه‌های بسیاری به تهران می‌برد و تک تک آنها را می‌خواند و روی آن‌ها نامه می‌زد.

 

محبوبیت و مهربانی عالم‌گیر شهید سلیمانی

سردار حسنی سعدی با اشاره به مراسم با شکوه تشییع جنازه این شهید گفت: سابقه نداشت چنین تشییع جنازه‌ای در این روزگار انجام شود؛ مراسمی که بر اساس یک آمار مجموعا ۲۶ میلیون نفر در آن شرکت کردند که بسیار قابل توجه است. امروز در کنار مزار وی مردمی از همه مذاهب، از همه استان ها و بسیاری کشورها برای زیارت می‌آیند، با او درد دل می‌کنند و از فضای روحانی مزارش انرژی می‌گیرند.

وی با بیان خاطراتی از حضور زوار شهید سلیمانی از کشورهای مختلف جهان با ادیان و مذاهب مختلف گفت: همه آنها وقتی خاطرات حاج قاسم و مهربانی‌های او را می‌شنیدند، به شدت می‌گریستند. در واقع حاج قاسم دل همه را برده و مهربانی او عالمگیر شده و همه برای زیارت او و ادای احترام به او به این مکان می‌آیند.

سردار حسنی سعدی با نقل خاطرات برادر شهید سلیمانی از دوران کودکی نیز گفت: برادر این شهید بزرگوار می گفت وقتی پدرمان ۲ تا دفتر ۴۰ برگ برای ما می خرید ایشان برگه‌های دفتر خود را بین دانش‌آموزن فقیر که توانایی خرید دفتر نداشتند، تقسیم می‌کرد و بعد چند برگه از دفتر برادر را می‌گرفت و مشق هایش را می‌نوشت.

وی ادامه داد: دوستان و آشنایان و افرادی که حاج قاسم را می‌شناسند مورد مهر و محبت ایشان قرار گرفته اند و از مهربانی ایشان خاطرات زیادی دارند. انگیزه حرکت ۴۰ ساله ایشان خدمت به مردم بوده که از مکتب اسلام، مکتب شیعه، مرام امام خمینی(ره) و رهبر عزیزمان نشأت گرفته است. او خود را وقف مردم کرد؛ مردمی که در اسارت داعش و زیرظلم بودند. تلاش و خدمات اثربخش او باعث شد تشکل داعش از بین برد و در نهایت جان عزیز خودش را در راه خدمت به انسان‌ها تقدیم کرد.

 

راه شهید سلیمانی حرکت در امتداد مسیر سیدالشهدا(ع)

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد نیز در این نشست با درود به روح پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی طی سخنانی گفت: صحبت کردن درباره شهید سلیمانی کاری دشوار است و در واقع کار ما نیست. بزرگان دینی و بزرگان سیاسی و در راس همه مقام معظم رهبری درباره ایشان صحبت کرده‌اند و آنچه حق مطلب بوده را بجا آورده اند و ما بهره بردیم.

وی افزود: در واقع ما درگیر شهید سلیمانی هستیم و خودمان را گرفتار ایشان می‌دانیم. در یک سال اخیر ما بسیاری از عزیزان و بزرگان‌مان را در اثر شیوع ویروس منحوس کرونا از دست دادیم؛ ولی جایگاه شهید از یک سو و جایگاه شهید سلیمانی و نوع پیوندی که با مردم و اطرافیان خود داشت، باعث شده علی رغم گذشت یکسال از شهادتش همچنان دل‌های بسیاری برایش بتپد.

رمضانی راه شهید سلیمانی را حرکت در امتداد مسیر سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و گفت: از بزرگی شنیدم که مسیر حرکت سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ نشانه هایی از خود بجا می‌گذارد و تکرار می‌شود تا نشان دهد این مسیر یک مسیر پویا است و شهید سلیمانی و شهادت او یکی از همین نشانه ها و تکرارها است و خونی که پیوسته شود به خون سیدالشهدا به واسطه شهادت همان اثری را خواهد داشت که آن حادثه عظیم داشته است.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد با اشاره به برخی خدمات شهید سلیمانی در سال‌های اخیر گفت: انقطاع از دنیا را شما در رفتار، کلام و چهره اش می‌توانستید ببینید. او در هر موضوع و عرصه ای که ورود می‌کرد منشأ خیر و برکت و اتفاقات خوب می‌شد؛ چه از حضور در مراسم خواستگاری یک فرزند شهید و یا حضور در یک جلسه سیاسی مهم در کشوری که شاید یکی از ابرقدرت های فعلی جهان محسوب می‌شود. همچنین حضور فعال در ماجرای وقوع سیل و تکریم فرزند شهدا بخشی از این خدمات بوده که وظیفه ما مرور این موارد است که ما در این محفل و سایر برنامه هایی که نهاد به واسطه وظیفه خود انجام می‌دهد، به این موضوع توجه داریم.

رمضانی در ادامه به جایگاه ویژه شهید سلیمانی نزد مردم پرداخت و گفت: شاهد بودیم که پس از شهادت حاج قاسم و به خصوص در سالگرد شهادتش، همه مردم از اقشار مختلف علاقه‌مند بودند که گامی برای ادای دین به مقام این شهید بردارند و این حس و شور و حال و ارادتی که شکل گرفته قطعا از شعور عمیقی ایجاد شده که می‌توان گفت در این باره شهید سلیمانی در میان شهدای ما تقریبا استثناء است. روح شهید در مسیر پیشبرد حرکت و اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی همچنان همراه ما خواهد بود و ان شاءالله که ما خادم خون شهید باشیم و بتوانیم رهروی واقعی این بزرگان به حساب بیاییم.

وی با ابراز امیدوار نسبت به آینده فعالیت محافل ادبی نهاد در شهرستان‌های مختلف گفت: ما در نهاد خیلی به این محافل ادبی دل بستیم و امیدواریم که شجره طیبه ای شود که در آینده هم در کل کشور ریشه بدواند و یک اثر جاودانه برای ادبیات انقلاب، دفاع مقدس و ادبیات وفادار به قوانین و قواعد انقلابی به یادگار بگذارد. در پایان نیز تقدیر و تشکر خالصانه خودم را نسبت به کتابداران عزیز سراسر کشور اعلام می‌کنم که در این ایام اقداماتی را با محوریت شخصیت شهید سلیمانی و همچنین در سالروز حماسه ۹ دی انجام دادند. همچنین از همکاران خوبم در استان کرمان که زحمت کشیدند، بانی این امر شدند و این فضا را ایجاد کردند تشکر می‌کنم.

 

شهید سلیمانی یک شخصیت محبوب جهانی

احمد وفائی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: از حاج قاسم صحبت کردن در این مجال اندک کار سختی است؛ او که آراسته به صفات بسیار زیادی در حوزه اخلاقی و ارزشی بود. او یک مرد واقعی بود در عرصه نبرد و میدان جهاد. بیش از ۴۰ سال در عرصه جهاد و در خط مقدم جنگید و به معنای دقیق کلام مرد میدان و عرصه جهاد و شهادت بود و در آخر نیز به آرزویش یعنی «شهادت» رسید.

وی با خوانش اشعاری در وصف رشادت شهید سلیمانی افزود: واقعا  کلام، زبان و واژه ها قاصرند از گفتن از حاج قاسم؛ اما باشد که در این نشست با الفاظ و واژگان شاعران حاضر دین کوچکی را به آن سردار بزرگ آسمانی ادا کنیم؛ از کرمان دیار کریمان  دل عالم و شهر حاج قاسم سلیمانی.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان ادامه داد: در این یک سال بسیار از حاج قاسم شنیده اید و بسیار دیده اید تصاویر و ویدیو هایی که از این شهید بزرگوار منتشر شده است؛ حاج قاسم از علاقه مندان و ارادتمندان بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) بود و بسیار به ایشان عشق می ورزید. به طوری که منزل خود در کرمان را به «بیت الزهرا(س)» روضه خانه حضرت زهرا(س) تبدیل کرده بود و هر سال خودش میزبان مهمانان و روضه خوانان آن حضرت بود.

وفایی با اشاره به افزایش رو به رشد محبوبیت شهید سلیمانی فراتر از مرزهای کشور گفت: حاج قاسم نرفته است او زنده تر از همیشه است. حاج قاسم امروز در دل های همه مردم ایران و آزادگان جهان است و او زنده تر از دیروز و هر روز زنده تر از روز قبل است. خونی که در بلاد عراق به ناحق ریخت، چون خون ارباب و مولایش امام حسین(ع) می‌جوشد و می‌جوشد و می‌جوشد تا در همه تاریخ و هر روز او در دل های عاشقانش بزرگ و بزرگ و وسیع تر شود. بعد از شهادت حاج قاسم رهروان، پیران و دوستان و دوستداران او فوج فوج بیشتر شدند و او اینک یک چهره جهانی دوست داشتنی است و سردار دل ها و سرباز آرامش و امنیت ایران و همه بلاد اسلامی و دنیا است.