33681 513

داستان زندگی دختر اسکی‌باز که نابینایی کامل را تجربه می‌کند متفاوت از سایر ورزشکاران پارالمپیکی است. دختری که با وجود مشکلات توانسته در ورزش، تحصیل و هنر موفقیت زیادی بدست آورد.

سال گذشته در مراسمی که توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک برگزار شد ۲ عنوان مهم به ورزش ایران رسید عناوینی که برای نخستین بار نصیب ورزش ایران شد. در این مراسم «محمود خسروی‌وفا» رییس کمیته ملی پارالمپیک نشان عالی کمیته بین‌المللی پارالمپیک از «آندرو پارسونز» رییس IPC دریافت کرد و «الهه قلی فلاح» نیز نشان شجاع‌ترین ورزشکار پارالمپیکی را دریافت کرد نشانی که هر ۲ سال به یکی از ورزشکاران معلول جهان اهدا خواهد شد. او در این زمینه باور دارد که کسب این عنوان یکی از تاثیرگذارترین رویداد‌ها در زندگی‌ام به شمار می‌رود، اما این عنوان برای کسب یک شغل در ایران نمی‌تواند دلیل قانع کننده باشد بلکه هستند کسانی که حتی آن را نادیده می‌گیرند.
این عنوان به الهه قلی فلاح به آن خاطر بود که وی به وجود نابینایی مطلق در مسابقات پارالمپیک زمستانی پیان چانک شرکت کرد و پرچمدار کاروان ایران در آن تورنمنت بزرگ بود. وی تنها نابینای مطلق پارالمپیک زمستانی ۲۰۱۸ بود.
وی که موفق شده مسیر‌های ۷۲ کیلومتری و ۴۲ کیلومتری را با اسکیت طی کند می‌گوید: در جشنواره استعدادیابی که انجمن پاراسکی برگزار کرد با این رشته آشنا شدم و توسط «عیسی ساوه شمشکی» به اسکی روی آوردم. اکنون نیز تلاش دارم تا بتوانم فردی موفق در پارااسکی باشم. فردی که بتواند زمینه را برای ورود سایر ورزشکاران نابینا فراهم کند. ورزشکاران نابینای ایران در رشته‌هایی مانند جودو، شطرنج و دوومیدانی موفق بودند و امیدوارم در اسکی نیز موفقیت حاصل شود.
هر چند که پرچمداری و حضور وی در اسکی موجب معرفی قلی فلاح به ورزش ایران شد، اما او فردی است که با وجود نابینایی به چهار زبان دنیا مسلط و کارشناسی رشته مترجمی زبان دارد و در رشته حقوق نیز تحصیل می‌کند.

منبع: خبربانو