207283

فرمانداران شهرستان‌های مازندران در پیام های جداگانه ای هفته کتاب و کتاب خوانی را به مردم کتابخوان و فرهنگ‌دوست استان تبریک گفتند.به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، فرمانداران شهرستان های ساری، قائم شهر، نوشهر، کلاردشت، چالوس، رامسر، جویبار، محمودآباد، عباس آباد و ... در پیام های جداگانه ای 24  آبان روز کتاب، کتاب خوانی و کتابدار را تبریک گفتند.

در این پیام ها آمده است:
عباسعلی رضایی فرماندار ساری:
کتاب، دربردارنده اندیشه ها و تفکرات اندیشه ورزان و نخبگان ملتها و امانتدار عقلانیت و خردورزی است. کتاب، به سان باران رحمتی است که هر انسان تشنه ای می تواند از آن سیراب گردد، جرعه جرعه بنوشد و مزرعه حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را با آن، خرم، آباد و شاداب سازد. پس بجاست که همه با هم، قدردان کتاب و مطالعه باشیم، با کتاب انس بگیریم، از جام اندرزها، تجربه ها و معرفت آن بنوشیم تا سرمست دانایی و آگاهی شده و به سوی شاهراه حقیقت، رهنمون شویم.
در این راه بررسی موانع و مشکلات نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است . یکی از مشکلات و کاستی های جامعه ما گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است.هر چند این نقیصه، ریشه ها و علت های مختلفی می تواند داشته باشد اما  «عدم احساس ضرورت» را می توان مهمترین آن بر شمرد.  تا وقتی انسان در وضعیت «نیاز» قرار نگیرد، در پی رفع آن نخواهد افتاد.
اگر در پاسخ به شبهه‌ای دربمانیم، یا در مجلس و محفلی که از موضوع خاصی صحبت به میان می آید، احساس کنیم در آن زمینه بی‌اطلاعیم و شرمسار شویم و احساس کنیم از چرخه زمان و گردونه پرشتاب مسایل علمی و فکری جامعه عقب مانده ایم، نسبت به خلأ و نیاز آگاه می شویم و این می تواند شوق به مطالعه و کتابخوانی را در ما تقویت کند.
اینجانب به نوبه خود  ضمن تبریک به مناسبت هفته کتاب و  ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخانه و کتابدار ؛ از تلاش و کوشش خالصانه  کتابداران عزیز شهرستان ساری در مسیر  ترویج  علم و  دانش و آماده سازی منابع علمی و امکانات کتابخانه ای  تقدیر و تجلیل می نمایم.امید است به فضل الهی قدم های محکمی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشته شود.
 
*سعید یزدانی فرماندار شهرستان نوشهر
 بی تردید 24 آبان ماه که به نام روز کتاب و کتاب خوانی نامگذاری شده است ، روز تفکر و اندیشیدن می باشد . چرا که کتاب همیشه بهترین دوست انسان بوده است و به طوری که تأثیرات مثبت آن در زندگی بشر قابل انکار نیست.
کتاب به عنوان بهترین رابط میان گذشته و حال و تنها مونس انسان های اندیشمند است که حتی در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری نیز ، نه تنها اهمیت خود را از دست نداده بلکه جلوه های گسترده تر ، تازه تر و پایدارتری یافته است.
بی گمان ، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد.

اینجانب ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی از زحمات و تلاشهای تمامی کسانی که در مسیر اعتلای فرهنگ کتابخوانی در شهرستان نوشهر حرکت می کنند تقدیر و سپاسگزاری می نمائیم و از خداوند منان توفیق روزافزون برای آنها مسئلت دارم .

*یحیی یوسف پور فرماندار قائم شهر:
 نقطه‌ی آغاز رسالت و دعوت اسلامی نیز بر مبنای کتاب، خواندن و مطالعه شکل گرفت و اعجاز اسلام، کتاب قرآن و راه رسیدن به اعماق آن تامل، تحقیق و تدبر در آن بود.
مطالعه کتاب و کتابخوانی از دغدغه های اصلی فرهنگی ایران اسلامی و ضرورت جامعه امروزی است که ترویج، تقویت و اشاعه فرهنگ آن نیازمند عزم ملی و مستلزم الگوپذیری از بزرگان دین است که این امر مهم همراهی و مشارکت تمامی نهادها و دستگاه های اجرایی را می طلبد. بزرگان
اینجانب ضمن گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، این مناسبت را به اهل قلم، نویسندگان، مترجمان، پدیدآورندگان و دست اندرکاران و تلاشگران عرصه اندیشه، چاپ و نشر کتاب تبریک و تهنیت عرض نموده و از همت والای اهل فکر، اندیشه و قلم که در ترویج این مسئولیت خطیر می کوشند نیز قدردانی می نمایم و امیدوارم با همت و تلاش و برنامه ریزی و سیاستگذاری همه مسئولان و علاقمندان و نخبگان و اندیشه ورزان شاهد ترویج و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی و تکریم و پاسداشت اهالی کتاب به ویژه نویسندگان و اندیشمندان صاحب نظر در جامعه باشیم.

*کامران پولادی فرماندار شهرستان کلاردشت
پیشرفت و نوآوری و درنوردیدن مرزهای دانش و آگاهی در سایه زحمات و خدمات و مشارکت کتابداران و متخصصین کتابداری در پیشرفت فرهنگی و توسعه هر کشور تاثیر فراوانی دارد. مایه مباهات است که در سال جاری  قدمهایی برای توسعه کتابخانه های عمومی بالاخص کتابخانه عمومی اهدایی مرحوم حاج اسفندیار میار نعیمی در محله لاهو  برداشته شده است و بیماری کرونا و ویروس کوید ۱۹ مانع  پویایی خدمات کتابخانه های عمومی نگردیده است و کتابداران از طریق فضای مجازی به آگاهی رسانی به جامعه هدف خود مشغولند. در هفته ای که مزین به نام کتاب  است باید گفت، بی شک کتاب گنجینه بی بدیلی است که معرفت  را به ارمغان می‌آورد و دلها را به فروغ دانایی فروزان می سازد. امید است برگهای کتاب، همیشه طراوت بخش زندگی همه مردم عزیز باشد.
اینجانب به نوبه خود  ضمن تبریک به مناسبت هفته کتاب و  ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی ؛ از تلاش و کوشش خالصانه  کتابداران عزیز شهرستان کلاردشت در مسیر  ترویج  علم و  دانش و آماده سازی منابع علمی و امکانات کتابخانه ای  تقدیر و تجلیل می نمایم.

* محمـدناصر زندی فرماندار شهرستان چالوس:
سهم كتاب در انتقال دانش‏ها، گاهی به مراتب بيشتر و فراتر از ديگر ابزار آموزشی استپدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.
بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد.
درواقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است.
ضمن گرامیداشت فرارسیدن٢۴ آبانماه روز کتاب وکتاب خوانی و کتابدار،از زحمات و خدمات ریاست وپرسنل محترم اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چالوس تقدیر و تشکر مینمائیم.

*محمد آزاد فرماندار رامسر:
کتاب ، معلمی ساده و صمیمی و همیشه در دسترس است که بی ادعا و بدون تکلف و منّت ، آنچه دارد در اختیار ما می گذارد و مطالعه آن باعث افزایش سطح آگاهی و دانش بشر می گردد تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن  انکارناپذیر است و نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از این جهت، کتاب و کتاب خوانی، از مقوله های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می رسد. پیرایش فرهنگ از زاویه های زیان آور و آرایش آن با پاکی و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و برای تمام قشرهای جامعه، به تلاش و هم بستگی همگانی نیازمند است که کتاب می تواند در این عرصه و میدان ، به خوبی به کار گرفته شود و کارایی خود را به نیکی ظاهر سازد .
 بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی را خدمت همه ی کتابدوستان و کتابخوانان تبریک و تهنیت عرض می نمایم ، به امید روزی که کتاب در جامعه ما جایگاه واقعی خود را پیدا نماید .

*سید علی اسد فرماندار شهرستان جویبار:
هر جامعه ای برای توسعه و تعالی و پیشرفت باید با کتاب، این دانای مهربان و امانتدار عقلانیت آشتی کند و در ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی بکوشد که راه نجات در خواندن، دانستن، بینش مندی و اقدامات آگاهانه و خردمندانه است.
 درواقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است.
 اینجانب ضمن گرامیداشت و تبریک ٢۴ آبانماه روز کتاب، این مناسبت را به آحاد جامعه، کتابداران، صاحبان قلم، نویسندگان، مترجمان، پدیدآورندگان آثار، ناشران، استادان، معلمان، دانش آموزان و دانشجویان عزیز،  تبریک عرض کرده و از همت والای آنانی که در ترویج فرهنگ کتابخوانی می کوشند قدردانی می کنم.

*خسرو طالبی سرپرست فرمانداری محمودآباد
 کتاب پرنده ای است که روح را به ابدیت پیوند می زند و خورشید را به آسمان تنهایی مان می کشاند تا در این خلوت گرم زندگی و هیجان بمانیم. ایشان کتاب را چراغ هدایت انسان برای یافتن مسیر راستین و اصیل انسانی دانست.کتاب میراثی ماندگارو عنصری رشد آفرین وروشنگر در پهنه ی زندگی بشری است،بدون رشد فرهنگ کتابخوانی،نمی توان به رشد هیچ تمدنی دلخوش بود،نقش کتابخانه هانیز در انتقال علوم بر افراد،بسیار ارزنده  می باشد از این رو کتابخانه را میتوان به عنوان کانون همایش صاحب نظران و اندیشمندان دانست،بطوریکه که این نهاد می تواند بالندگی و شکوفایی استعداد های دانش آموزان و دانشجویان را به ارمغان آورده و در نتیجه به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجرشود.
اینجانب ضمن گرامیداشت و تبریک ۲۴آبانماه روز کتاب،این مناسبت را به همه ی فعالان عرصه ی فرهنگ،کتابداران عزیز تبریک عرض نموده و از تلاش و همت فعالان این حوزه قدردانی مینمایم و از خداوند متعال توفیق روز افزونشان را خواستارم.

*عباس همپا فرماندار شهرستان عباس آباد:
کتاب از مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگی است . بی شک  تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده و می توان فرهیختگی اقوام را با کتاب سنجید.
کتاب، میراث ماندگار و  عنصری رشد آفرین و روشنگر در پهنه زندگی بشر و آیینه ی اندیشه، احساس، آگاهی و تبلورِ تجربه بشری است.
اینجانب آغاز هفته کتاب وکتابخوانی را به همه دست اندرکاران و تلاشگران عرصه اندیشه ،قلم ،چاپ و نشر کتاب  بویژه مدیریت ساعی کتابخانه های عمومی شهرستان و همکاران شریفش  تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدوارم با افزایش فضاهای کتابخانه ای درسطح شهرستان شاهد توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح این شهرستان باشیم.

پیام مشترک امام جمعه و فرماندار شهرستان سیمرغ

کاروان حیات انسان ها در پیچ و تاب ایام، بی وقفه، در گذر است و انسان ها در کشاکش این تحولات است که پوسته رخوت و پوستین ماندگی را می شکافند و رنگ رویش می گیرند و رؤیاهای دور و دراز را نزدیک می کنند و در ساخت جهان، جان خویش را نیز می سازند.
در این سیر و سفر همچنان کلمات، یگانه محملی هستند که نسل آدم، سوار بر سفینه سلیمانی آن، درون مایه های خود را به سان سوغات سفر، به دیگری هدیه می کند و با زیستن در دل آن، فکر خویش را در ذهن دیگری، قرار می دهد. هم خود در سایه اش امنیت می یابد و هم به باطن دیگری، امان می دهد.
از این رو است که اهالی کتاب، اهل صلح و ثبات و امنیت و ایمان اند و در طوفان های بنیان برانداز، ساحلی آرام برای جان های بی قرارند.
«هفته کتاب» و موعد تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی، فرصتی است برای یادآوری این مهم که قطار توسعه و پیشرفت این سرای کهن جز از میان خطوط کتاب ها و با راه بری عقلانیت و اندیشه ورزی، شتاب نخواهد گرفت..
 ضمن گرامیداشت و تبریک ٢۴ آبانماه روز کتاب، این مناسبت را به آحاد جامعه، کتابداران، صاحبان قلم، نویسندگان، مترجمان، پدیدآورندگان آثار، ناشران، استادان، معلمان، دانش آموزان و دانشجویان عزیز،  تبریک عرض کرده و از همت والای آنانی که در ترویج فرهنگ کتابخوانی می کوشند قدردانی می کنیم.


ادامه دارد....