متخصص زنان زایمان و ناباروری و عضو انجمن زنان و مامایی ایران درباره نقش زنان در مقابله با ویروس کرونا گفت: در این میدان، زنان در قلب اقدامات، مراقبت‌ها و پاسخگویی‌ها قرار دارند پس اولین و مهمترین شرایطی که باید برای آنان ایجاد شود، دسترسی به منابع اطلاعاتی صحیح در رابطه با این ویروس است تا بتوانند شیوه‌های صحیح مراقبت از خود و دیگران را یاد گرفته و آن را به دیگران منتقل کنند.

شهلا نوری اردبیلی روز سه شنبه و در ششمین روز از هفته ملی سلامت بانوان که به روز «نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید۱۹» نامگذاری شده، در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، با تاکید بر اینکه بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (covid ۱۹) یک بیماری تنفسی نو ظهور است، اظهار داشت: این بیماری بسیار مسری با علائم تب، سرفه خشک، خستگی، بی حالی و تنگی نفس مشخص می شود.

وی با یادآوری اینکه منبع اصلی این ویروس به طور کامل مشخص نیست، خاطرنشان کرد: این ویروس سلامت انسان ها در همه جای جهان را در معرض خطر قرار داده و به علت جدید بودن، اطلاعات کافی از ویژگی های این ویروس در دسترس نیست و تها چیزی که در سراسر جهان از خود برجای گذاشته، فشار زیاد بر سلامت و رفاه مردم و ایجاد تغییر در نحوه برخورد مردم با این پاندمی از بی توجهی تا وسواس افراطی و مختل شدن زندگی بوده است.

به گفته عضو انجمن زنان و مامایی ایران، با اینکه بسیاری از بیماران که دچار این بیماری می شوند، علایم را به طور خفیف و بدون نیاز به مراکز درمانی بروز می دهند، افراد زیادی این موارد را نمی دانند یا به آن توجهی نمی کنند. در حالیکه به طور حتم هرچه آگاهی همگانی نسبت به این بیماری و راه های جلوگیری از انتقال و پیشگیری افزایش پیدا کند افراد می توانند به دور از استرس و با آسیب کمتر این شرایط را مدیریت کنند.

در مقابله با ویروس کرونا، زنان در قلب اقدامات، مراقبت ها و پاسخ گویی قرار دارند

نوری اردبیلی در بخشی دیگر از این گفت وگو، درباره نقش زنان در مقابله با ویروس کرونا تشریح کرد: پاندمی کووید ۱۹ فقط یک معضل بهداشتی نیست، بلکه یک شوک عمیق برای جوامع و اقتصاد دنیاست و زنان در قلب اقدامات، مراقبت ها و پاسخگویی ها قرار دارند.

وی افزود: زنان با حضور در نقش های متفاوت به عنوان متخصصان بهداشت و سلامت، داوطلبان اجتماعی، دانشمندان، مدیران، همسران و مادران، هر روزه نقش اساسی را برای مقابله با شیوع این بیماری به عهده دارند و در خط مقدم مبارزه با این بیماری ایفای نقش می کنند.

زنان نقش بسزایی در افزایش آگاهی عمومی از ویروس کرونا ایفا می کنند

متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه بیشتر مراقبان سلامت در جوامع و خانه ها زنان هستند که بیشترین مراقبت های بهداشتی رسمی و غیر رسمی را ارائه می دهند، یادآور شد: زنان با توجه به حضور گسترده در جامعه می توانند در انتشار اطلاعات درست و افزایش آگاهی جمعی تاثیر به سزایی داشته باشند.

نوری اردبیلی خاطرنشان کرد: با توجه به مواردی که ذکر شد، اولین و مهمترین شرایطی که باید برای زنان ایجاد شود، دسترسی به منابع اطلاعاتی صحیح در رابطه با این ویروس است تا بتوانند شیوه های صحیح مراقبت از خود و دیگران را یاد گرفته و آن را به دیگران منتقل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدا مهم است که زنان دسترسی به منابع معتبر بهداشتی داشته باشند و آگاهی کافی را دریافت کنند زیرا این امر علاوه بر افزایش سطح آگاهی انسان ها، باعث پیشگیری از انتشار اطلاعات غلط در سطح جامعه می شود، تصریح کرد:  امروزه با توجه به سهولت دسترسی به شبکه سراسری اینترنت و گسترش فضای مجازی مردم می توانند در مدت زمان کوتاهی به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند اما نکته مهم اینجاست که افراد باید بتوانند اطلاعات معتبر و صحیح را از اطلاعات نادرست  تشخیص دهند زیرا  اگر از منابع غیر علمی استفاده کنند  باورهای غلط در ذهن آنان شکل می گیرد که می تواند شرایط را  سخت تر و پیچیده تر کند.

زنان برای انتقال اطلاعات صحیح باید نکاتی را بیاموزند

عضو انجمن زنان و مامایی ایران با بیان اینکه بر اساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت، مردم سراسر جهان باید سعی کنند علی رغم محدودیت های این پاندمی در جامعه به فعالیت های جسمانی اهمیت دهند، تغذیه سالم داشته باشند، در تعلیم و تربیت جسمی - روانی فرزندان کوشا باشند، از سلامت روانشان مراقبت کرده و دخانیات را ترک کنند به مواردی اشاره کرد که دانستن آن و انتقال به سایر افراد جامعه  برای زنان ضروری است.

توجه داشتن به اطلاعاتی که از  طریق مقامات ملی و یا محلی اعلام می شود، دنبال کردن کانال های معتبر مانند تلویزیون و رادیو و مطلع شدن از آخرین اخبار و توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) از جمله نکاتی بود که نوری اردبیلی به زنان توصیه کرد و افزود: نظم روزانه داشته و سعی کنید هر روز  به آن پایبند بمانید.

وی ادامه داد: حفظ ارتباطات اجتماعی در این شرایط بسیار مهم است. با در نظر گرفتن محدودیت فعالیت های بیرونی، با افراد نزدیک و دوستان خود از طریق تلفن و کانال های آنلاین در تماس باشید.

خودداری از مصرف الکل و دخانیات به عنوان راهی برای مبارزه با ترس، اضطراب، کسالت و انزوای اجتماعی توصیه دیگر این متخصص زنان و زایمان به زنان بود که ادامه داد: از شبکه های اجتماعی به منظور دریافت انگیزه و انرژی مثبت از طریق داستان های امیدوارکننده استفاده کنید. ضمن اینکه حتما در خانه شرایطی برای انجام بازی های غیراینترنتی و دسته جمعی ایجاد کنید.

نوری اردبیلی یادآور شد: اگر تماشا، خواندن یا گوش دادن به اخبار باعث احساس ترس، اضطراب و پریشانی در شما می شود، در صورت لزوم فقط اخبار را در ساعت مشخصی از روز پیگیری کنید. همچنین ضمن حفظ خونسردی، مهربان و حمایتگر باشید و مردم را مورد تبعیض قرار ندهید.

وی افزود: تغذیه بسیار مهم است، آنچه می خورید و می نوشید در جلوگیری، مبارزه و بهبودی بعد از ابتلا به بیماری بسیار تاثیرگذار است. رژیم غذایی سالم، برای حمایت از سیستم دفاعی بدن ضروری است و باعث کاهش ریسک چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها می شود.

عضو انجمن زنان و مامایی ایران با بیان اینکه در شرایط پاندمی، کودکان تحت تاثیر فاصله فیزیکی، قرنطینه و تعطیلی مدارس هستند و ممکن است احساس اضطراب، انزوا، کسالت و عدم اطمینان بیشتری داشته باشند و از تاثیر ویروس بر خانواده های خود احساس ترس و اندوه کنند، به مادران توصیه کرد: بهتر است با زبانی ساده و قابل فهم و  متناسب سن کودک و به دور از استرس در ارتباط با ویروس کرونا و شرایط به وجود آمده در  جامعه بحث و گفتگو شود. همچنین سعی شود که  از قوه تخیل کودکان در جهت ایجاد محتوایی خلاقانه برای سرگرمی آنها استفاده شود.

وی تاکید کرد: توصیه بر این است که افراد به طور منظم و در هر سنی و با هر شرایطی باید دقایقی از روز را به فعالیت ورزشی جسمانی اختصاص دهند. بهتر است فعالیتی انجام شود که هم زمان از آن لذت هم برده باشید. فعالیت بدنی هم به نفع جسم و هم به نفع ذهن است، می تواند به روزهای ما نظم داده و ریسک ابتلا به فشار خون بالا، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، سکته، دیابت و سرطان های مختلف را کاهش می دهد. در افراد مسن فعالیت هایی که تعادل را بهبود می بخشد، به جلوگیری از زمین خوردن و آسیب دیدگی کمک می کند.

در جمع بندی سخنان این متخصص زنان و زایمان می توان یادآور شد همه گیری ویروس کرونا، در حال آسیب رساندن به سلامت و همچنین رفاه اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان است حال در این برهه زمانی که زنان ۷۰ درصد نیروی کار مراقبت های بهداشتی را تشکیل می دهند، سازندگان صلح و مراقبت در مرکز این پاندمی هستند.

ضمن اینکه وقتی به عنوان مادر و همسر به شکل های مختلفی مراقبت های سلامت را برای خانواده خود ارائه می دهند، در معرض خطر بالاتری از ابتلا به بیماری هستند،  از این رو افزایش آگاهی یکی از راه های مهم و تاثیر گذار در کاهش عوارض این پاندمی است. اگر زنان اطلاعات دقیق، معتبر و صحیح را دریافت کنند و بتوانند این مطالب را به همسر، فرزندان و نزدیکان خود منتقل کنند، نقش بسیار مهمی را در افزایش آگاهی جمعی در جامعه ایفا کرده اند.

از طرفی دیگر اگر زنان اطلاعات ناصحیح و غیر علمی دریافت کنند، به همان شدت رواج اطلاعات غلط به  تاثیرات منفی آن دامن خواهد زد. پس فراموش نکینم زنان در هر جایگاه و با هر سطح تحصیلاتی می توانند در  زمینه بهداشت تاثیر قابل توجه داشته و آگاه شدن این قشر از جامعه نیازی ضروری است.

در تقویم رسمی کشور، از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه هفته ملی سلامت بانوان برگزار می شود که روزهای آن به ترتیب پنجشنبه ۲۴ مهرماه به «زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید۱۹»، جمعه۲۵ مهر روز «پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان  کووید ۱۹»، شنبه۲۶ مهر به نام «شیوه زندگی سالم زنان و کووید ۱۹ با تاکید بر چاقی به عنوان  عامل وخامت کووید۱۹» نامگذاری شده است.

همچنین یکشنبه ۲۷مهر نیز روز «سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم) در همه گیری کووید۱۹»، دوشنبه ۲۸مهر روز «زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید۱۹»، سه شنبه ۲۹مهر روز «نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید۱۹» و چهارشنبه ۳۰مهر روز «پیشگیری از آسیبهای شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید۱۹» نامگذاری شده است.

گفت و گو از: فاطمه دهقان نیری