گروه استان‌ها ـ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر اینکه کشوری موفق خواهد بود که زنان در آن ایفای نقش داشته باشند، گفت: تا زنان وارد کار اجرایی نشوند نمی‌توانند در کشور نقش‌آفرین باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، اشرف بروجروی در نشست با ضابطین و فعالین امور بانوان کیش اظهار داشت: زنان باید با جدیت وارد مراکز تصمیم‌گیری شده و جایگاه مدیریتی کلان پیدا کنند و این مطالبات شکل گرفته و پیگیری شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه زنان صاحب‌نظر وقتی قصد ورود به سیستم اجرایی کشور کردند با مانعی تحت عنوان "زن بودن" مواجه شدند، تاکید کرد: کشوری موفق خواهد بود که بانوان در آن ایفای نقش داشته باشند و تا زنان وارد کار اجرایی نشوند نمی‌توانند در کشور نقش‌آفرین باشند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه: بانوان در شکل‌گیری جمهوری اسلامی با اقداماتی همچون تظاهرات خیابانی، رساندن پیام‌ها و انتقال اطلاعات از مراکز تصمیم‌گیرنده به سطح جامعه مشارکت فعال داشتند، ادامه داد: علیرغم اینکه بانوان پیش از انقلاب هم دارای حزب و تشکیلات به‌خصوصی نبودند اما فعالیت چشمگیری داشتند و تحول را در تمدن، تمدن را در تجدد و به‌تبع آن الگوپذیری و توجه به ظواهر می‌دیدند.

به گفته بروجردی، بعد از پیروزی انقلاب و با شروع یکباره جنگ، نقش مدیریتی بانوان و همچنین خدمات پشت جبهه این بخش از جامعه، نمود و جلوه تازه‌ای یافت.

او با اشاره به آمار بالای بانوان جوانی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس همسران  خود را از دست داده بودند، ادامه داد: بانوان با این باور که نقش‌آفرین هستند، بعد از جنگ و بازگشت به سطح جامعه، قصد ایجاد تحول و نقش‌آفرینی پیدا کردند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه داستان زنان ایران اسلامی، موضوعی است که باید به شیوه‌های مناسب برای ارائه به نسل‌های آینده مورد توجه قرار گیرد، افزود: در ابتدای انقلاب به زنان فرصت حضور بارزی داده نشد اما بانوان با سرعت و شتاب قابل‌ ملاحظه‌ای رشد کردند و بیشتر آنان به تحصیلات عالیه رسیدند و این باعث شد جمعیتی از بانوان دانشمند و فرهیخته و صاحب‌فکر در ایران شکل گیرد.

وی با تاکید بر اینکه زنان روشنگر چراغ پیش روی دختران این سرزمین هستند و باید خود را باور کرده و از هرز رفتن سرمایه‌های وجودی‌شان جلوگیری کنند، گفت: چالش بانوان با علما و علم آنها به تفاوت نسل و ایمان به پایبندی و دامن تربیتی زنان، باعث شد که آنان بتوانند به تدریج در حوزه‌های مدیریتی راه پیدا کنند، گرچه هنوز تعمیم و گسترشی نیافته است.

بروجردی با عنوان این مطلب که یک رایزن فرهنگی در کشور و یا یک مدیر و معاون در بدنه سازمان‌های مناطق آزاد کشور وجود ندارد، گفت: زنان باید به حقوق خود آگاهی پیدا کرده و مطالبه‌گر باشند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت بانوان از یکدیگر و اینکه اختلاف نظر، معارض با ارتباط نیست، ادامه داد: بانوان از پذیرش مدیریت نترسند و ضمن مقاومت در برابر موانع موجود، یقین داشته باشند که توان مدیریت‌های کلان را دارا هستند.

وی راه‌اندازی "پارلمان زنان" در کیش را قدمی نوین و مهم دانست و گفت: پارلمان برای رسیدن به خروجی مثبت، علاوه بر دانش و مطالعه، نیازمند کار سازمانی و تشکیلاتی است و هر اتفاق مثبتی از دل تشکل و کار جمعی بیرون می‌آید.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر فرصت اندک دنیوی با مشغله‌های موجود و عدم فرصت کافی برای تجربه‌اندوزی شخصی گفت: باید با پیشنهاد موضوعات مختلف در پارلمان زنان و ارائه تحقیقات گروه‌های مختلف، از تجارب یکدیگر استفاده کرد.

وی در پایان نقش فائزه هاشمی در ارتقا و تقویت فعالیت بانوان از جمله ورزش را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: با اختصاص یک درصد از سهم فروش تنباکو به ورزش بانوان، حرکتی ماندگار در این حوزه انجام شد که همیشه قابل مطالبه باشد.