ایسنا/اردبیل مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: دلیل اصلی ازدواج سپید فاصله گرفتن از آموزه های دینی و تمدن اصیل اسلامی ایرانی است.

محمد سیمزاری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: نظر شخص بنده این است که ازدواج سپید در اردبیل قطعا وجود دارد و این اتفاق بر خلاف آموزههای دینی و بر خلاف تعالیم تمدن ما است، هم باشی بدون ازدواج و تشکیل نهاد خانواده، نه تنها دردی از جامعه ما دوا نمی کند بلکه بر بی اعتمادی ها و بزه های اجتماعی می افزاید.

وی اضافه کرد: ازدواج سپید را نباید با آشنایی هایی که بدون نکاح انجام می گیرد و اکثرا به ازدواج منجر می شود، یکی دانست. 

سیمزاری ادامه داد: موضوع ترویج ازدواج آسان یک مسئله و چالش فرهنگی است زیرا عرف ما و سنتهایی که داریم و جزو لاینفک فرهنگ ما شده است نیاز به پالایش دارد، چشم هم چشمیهای موجود، تقسیم وظایفی که معلوم نیست منشاء آنها کدام تاریخ یا کدام آموزه دینی یا ملی است، اکنون به مشکلات بزرگ در راه ازدواج تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: مثلا اینکه چه کسی گفته که یک پدر، وقتی می خواهد دخترش را به خانه بخت بفرستد باید وسایل یک زندگی کامل را برای دخترش بخرد؟ چرا این موضوع کمر شکن وارد زندگیهای ما شده است؟ و بدتر از آن چرا باید جهیزیه دختر بعد از اینکه به خانه داماد رسید مورد بازدید همه زنان ایل و طایفه قرار گیرد و موجب سرافرازی یا سرشکستگی خانواده عروس بشود؟ یا مثلا چه کسی گفته که پسری که میخواهد ازدواج کند حتما باید همان اول خانه و ماشین داشته باشد آیا پدران ما قبل از ازدواج ماشین و خانه داشتند؟

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل اظهار کرد: بعضی از پدران و مادران به جای اینکه بگذارند جوانان تلاشگر و خودساخته باشند از آنها انتظار دارند که با تکیه بر ارث پدری، زندگی خود را مفت خورانه شروع کنند و اجازه نمی دهند و راضی نمی شوند مرد جوان به جای ترس از اجاره نشینی، آنرا تجربه کند و خود با کمک همسرش به فکر مسکن باشد که همه اینها چالشهایی هستند که پیش روی خانواده قرار گرفته و متاسفانه قوانین سفت و سخت عرف، اجازه تسهیل ازدواج نمیدهد.

سیمزاری با بیان اینکه یکی از موانع بزرگ و غیر قابل انکار ازدواج، وضعیت اقتصادی کشور است و یکی دیگر از عوامل وضعیت اشتغال است، تصریح کرد: بعضیها شرایط لازم را دارند اما از ناحیه باور و اعتقاد می لنگند، ازدواج را نصف ایمان نمی دانند و فکر میکنند ازدواج نوعی از دست دادن آزادی است ولی در هر حال مشکل ازدواج را به دو بخش مشکلات فرهنگی ومشکلات  مادی میتوان تقسیم بندی کرد.

وی ادامه داد: اینکه کسی بگوید مسائل اقتصادی در توفیق یا عدم موفقیت زندگی مشترک بی تاثیر است، اشتباه می کند چرا که با کمال تاسف بسیاری از مشکلات جوانان ما هم در عدم پرداختن به موضوع ازدواج و هم در حفظ بنیان خانواده مسائل مالی است.

سیمزاری با اشاره به اینکه اما این موضوع هم که تمام تقصیرات را در موضوع کاهش ازدواج و افزایش طلاق به گردن مسائل اقتصادی بیندازیم، اشتباه است، گفت:  اگر چنین بود ما باید در پژوهشها به این نتیجه می رسیدیم که طلاق بین قشر متمول و ثروتمند کمتر است در حالیکه اصلا چنین نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه خیانت یکی از اصلی ترین عوامل طلاق است، ادامه داد: تاخر فرهنگی یکی از عوامل طلاق است و تاخر فرهنگی یعنی اینکه پدیدهای به جامعه وارد شود ولی فرهنگ استفاده اش دیر کند لذا در کمال تعجب میبینید که میزان طلاق در مناطق آپارتمان نشین بیش از مناطقی است که خانه ها در آن مناطق ویلایی هستند یا مثلا یکی از عوامل طلاق استفاده ناصحیح از موبایل و فضای مجازی است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با بیان اینکه زن و شوهرهای جامعه ما از مشکلات طبی و روانشناختی گرفته تا مشکلات عاطفی و فرهنگی و اقتصادی و اعتقادی رنج می برند، افزود: دختری جوان که تمام امید و انتظارش را همراه خود به خانه بخت آورده و می خواهد که پسر مورد علاقه اش آنها را برآورده کند وقتی همسر خود را عاجز از برآورده کردن آن نیازها و انتظارات ببیند، تصمیمات خوبی نخواهد گرفت و شاید از مجموعه آن تصمیمات طلاق خواستن بهترین باشد و البته در مورد مردان نیز چنین است و اگر خانمی نتواند نیازهای عاطفی، جسمی، روحی و اجتماعی شوهرش را برآورده کند، در خواست طلاق شاید عاقلانه ترین درخواستی باشد که مرد بخواهد مطرح کند.

سیمزاری ادامه داد: پژوهشهای متعددی صورت گرفته و الان تقریباً تمامی علل این آسیب اجتماعی مشخص است و مشکل این است که امکان کامل برای از بین بردن این آسیب اجتماعی وجود ندارد.