در پی انتشار گزارشی از وضعیت "دُربی بی" و شرایط سختی زندگی اش(در تاریخ یک تیرماه)، معاونت اجتماعی دادگستری استان کرمان برای حل مشکل این زن ۳۷ ساله ورود کرد.

به گزارش ایسنا، با حمایت و پیگیری رییس کل و معاون اجتماعی دادگستری استان کرمان و مسئول قضائی در شهرستان مربوطه، راهکارهای لازم برای جلوگیری از ازدواج اجباری دختر ۱۲ ساله این خانواده اتخاذ و از این مسئله جلوگیری شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در گفت و گو با ایسنا درباره جزییات این پرونده گفت: با ورود این معاونت و دستور مستقیم رییس دادگاه عمومی حوزه قضائی مربوطه موضوع اختلاف خانوادگی ناشی از مداخلات غیرمعقول و غیر قانونی بستگان دختر ۱۲ ساله برای ازدواج با فردی که علاقه ای به وی ندارد، در دستور کار فوری دادگاه قرار گرفت.

"سید مهدی قویدل" افزود: در این رابطه با احضار طرفین و صدور دستورات قضایی لازم برای مداخله فوری مشاورین و مددکاران معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و اداره بهزیستی راهکارهای لازم برای حل موضوع و جلوگیری از تنش های بعدی و ورود آسیب به این خانواده اتخاذ شد.

به گزارش ایسنا، همچنین در پی انتشار این گزارش در خبرگزاری ایسنا، یک خیّر که روحانی مقیم قم است و سابقه فعالیت های خیرخواهانه در جنوب استان کرمان را دارد، برای کمک به خانواده درُبی بی اعلام آمادگی کرد.

این روحانی برای توزیع آرد در بین مردم نیازمند منطقه، راهی شرق استان کرمان شد و به طور مشخص به خانواده دُربی بی مبلغی کمک نقدی پرداخت کرده و همچنین در بین مردم آرد توزیع کرده است.

براساس این گزارش "سیدمهدی قویدل" معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تشکر از تلاش این رسانه در انعکاس مشکلات خانواده دُربی بی گفت: با انتشار این خبر تلاش ها برای حل مشکلات آغاز شد و خوشبختانه با بازتاب خبر در سطح ملی، خیّران برای کمک به خانواده دُربی بی اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: با همکاری یکی از خیران، کمک به مردم نیازمند منطقه و دُربی بی استمرار خواهد داشت و این خیّر قرار است با یک تیم در منطقه حضور یافته و با حمایت دستگاه قضائی استان کرمان اقداماتی در زمینه کارآفرینی و فعالیت هایی در حوزه های فرهنگی و آموزشی صورت بگیرد.

گفتنی است: در آخرین تماس با دُربی بی(ساعاتی قبل از انتشار این خبر)، وی از اقدامات صورت گرفته ابراز رضایت و از پیگیری ها تشکر کرد و گفت: با مبلغ واریز شده برای دخترم پارچه و همچنین مواد غذائی خرید کرده ام.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «دُر بی بی» مادری ۳۷ ساله است که ۹ سال قبل همسر خود را از دست داده و با کارگری و کار در زمین های کشاورزی و یارانه ۴۵ هزار تومانی روزگار خود و فرزندانش را می گذراند. این مادر سه دختر دارد که خانواده شوهرش و در واقع عمو و عمه فرزندانش اصرار دارند دختر ۱۲ ساله این زن با فردی ازدواج کند که گویا به او علاقه ندارد؛ همانطور که زهرای ۱۴ ساله را سال قبل به زور عروس کرده بودند.

زهره که تازه ۱۲ سالش تمام شده، راضی به ازدواج نیست و می خواهد درس بخواند و نمی خواهم ازدواج کند.

«در بی بی» به ایسنا گفته بود: عمو و عمه زهره گفته اند حالا که این دختر ازدواج نمی کند باید در خانه ما کار کند؛ دختر ۱۴ ساله اش را هم سال قبل شوهر دادند که به همراه شوهرش در جای دیگری کارگری می کنند و وضع مالیشان خوب نیست.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، معاون اجتماعی دادگستری استان کرمان به این موضوع ورود کرده و با پیگیری و تماس وی با رییس دادگاه شهرستان فهرج، دستور پیگیری وضعیت این خانواده صادر شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در گفت و گو با ایسنا درباره جزییات این پرونده پیش از این نیز گفته بود: با ورود این معاونت و دستور مستقیم رییس دادگاه عمومی فهرج موضوع اختلاف خانوادگی ناشی از مداخلات غیرمعقول و غیر قانونی بستگان دختر ۱۲ ساله برای ازدواج با فردی که علاقه ای به وی ندارد، در دستور کار فوری دادگاه عمومی فهرج قرار گرفت.

سید مهدی قویدل در تشریح این خبر افزود: در این رابطه با احضار طرفین و صدور دستورات قضایی لازم برای مداخله فوری مشاورین و مددکاران معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و اداره بهزیستی راهکارهای لازم برای حل موضوع و جلوگیری از تنش های بعدی و ورود آسیب به این خانواده اتخاذ گردید.

وی با اشاره به طرح شایعات بی اساس درباره ازدواج اجباری دختر ۱۲ ساله کرمانی، خاطرنشان کرد: براساس سنت های خانوادگی، برخی اختلافات و مداخلات نابه جایی برای ازدواج یک دختر انجام شده بود که با پیگیری قضایی این موضوع رفع شده است.