به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی برخی از کانال‌های فضای مجازی آنچنان بر شیپور افزایش وحشت در جامعه می‌دمند که با شایعات خود موجب ایجاد رعب و وحشت و یک فضای روانی پرتنش می‌شوند و این جو و دلهره گاهی دست و پای مردم را گم کرده و وحشت بر حساسیت‌های مثبت می‌چربد و در این زمان است که باید ضمن ارتقاء تاب آوری اجتماعی مردم در برابر این بیماری، راهکار‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری را به جامعه فرا داده و جامعه را نسبت به این بیماری در رابطه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بدون ایجاد وحشت و فضای روانی حساس‌تر کنیم.

در حال حاضر به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد به تبع آمار کشوری قشر زنان خانه دارش از جمله مادربزرگ‌ها بیشترین مبتلایان به کرونا را به خود اختصاص داده و دورهمی‌ها و مراسم‌های عزا و عروسی از بیشترین علل ابتلا به کرونا بوده است.

صدرنشین بودن زنان اسدآبادی در بین آمار مبتلایان به کرونا سوژه‌ای شد تا با زنی که سبد خریدش را به دنبال خود می‌کشد، هم صحبت شوم. او در حالیکه نان سنگکی را به سمتم گرفته و تعارف می‌کند. از نگاه موشکافانه و تعجب برانگیزم گویی به ناگه چیزی از ذهنش بگذرد، با لبخند می‌گوید: ببخشید یک لحظه اوضاع و شرایط کرونا از یادم رفت، راستش را بخواهی با گذشت پنج، شش ماه هنوز هم به راحتی نمی‌توان خود را با شرایط وفق داد و خواه ناخواه عادات قبل را هنوز حفظ کرده ایم، تعارفم را هم به حساب عادت‌های پیش از کرونا بگذارید.

این خانم میانسال که خود را جعفری معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: خرید منزل بر عهده خودم است، راستش خرید هیچ یک از اعضای خانواده را قبول ندارم، باید خودم خرید روزانه خانه را انجام دهم، معتقدم مدیریت منزل با زنان است و در این شرایط و اوضاع احوال کرونا خانم‌ها باید به نحوی با مدیریتی که در امور منزل دارند، نسبت به تغذیه خانواده در این شرایط بیشتر توجه کنند و فقط یک بانوی خانه دار است که می‌داند در منزل به چه چیزی و با چه کیفیتی نیاز دارد.

او خاطرنشان می‌کند: طی این مدت سعی کردم چندان به جز موارد ضروری، چون خرید از منزل خارج نشوم و در این موارد نیز کلیه پروتکل‌های بهداشتی از زدن ماسک، دستکش و فاصله گذاری گرفته تا شستشوی دست‌ها را رعایت می‌کنم ضمن اینکه رعایت بهداشت فردی و موارد دستورالعمل‌ها و خروج از منزل مگر در مواقع ضرورت را نیز به فرزندانم تأکید دارم.

جعفری با بیان اینکه در تأکید رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از کرونا مادران باید طوری رفتار کنند که در فرزندان خود نیز در رعایت این موارد حساسیت به وجود آورند، اما با این حساسیت‌ها ایجاد استرس نکنند، ادامه می‌دهد: از زمان شیوع کرونا تاکنون رفت و آمد‌های خانوادگی را به حداقل رسانده ایم و شرکت در مراسم‌های جشن و عروسی هم به صفر رسیده و سعی کرده ایم فعلاً به نحوی با شرایط موجود هم خود و همسرم و هم فرزندانم کنار بیاییم.

او در رابطه با این سوالم که آیا اطلاع دارید براساس آمار زنان خانه دار و مادربزرگ‌ها صدرنشین ابتلا به کرونا هستند؟ پاسخ می‌دهد: به این علت است که زنان خانه دار اوقات فراغت را بیشتر تمایل به وقت گذرانی با دوستان و اقوام دارند و همین امر موجب گرفتاریشان می‌شود.

در حالیکه عقربه‌های ساعتم ۱۰ صبح را نشان می‌دهد، خانمی که تصمیم به عبور از عرض خیابان را دارد، نشانی و آدرس اداره کار را از من سوال می‌کند و این سوالش فرصت مغتنمی برایم شد تا باب گفتگو را با این زن جوان باز کنم.

سعیدی با بیان اینکه زنان با مدیریت خانواده، کنترل رفت و آمد‌ها و حفظ سلامتی اعضای خانواده نقش مهمی در مدیریت کرونا دارند، می‌گوید: دستگاه‌های آموزشی نیز لازم است در این ایام با ارائه راهکار‌های رعایت بهداشت خانواده و نحوه مدیریت خانواده به زنان خانه دار، آن‌ها را در کنترل هر چه بهتر این بحران یاری کنند تا با آگاهی بخشی به نحو مؤثر بتوان جلوی شیوع بیماری کرونا را در بین قشر بانوان و اعضای خانواده‌ها گرفت.

او بیان می‌کند: شاید یکی از مهمترین علل مبتلا شدن زنان به کرونا این باشد که زنان بیشتر وقت خود را درگیر رفع و رجوع کار‌های منزل و تربیت فرزندان بوده و کمتر فرصت می‌کنند از رسانه‌ها در راستای اطلاعاتی که در رابطه با این بیماری و پدیده نوظهور می‌دهند، آگاهی یابند و سواد و اطلاعات آن‌ها مختصر بوده و همین امر موجب می‌شود نسبت به رعایت پروتکل‌ها چندان مقید نبوده و روال زندگی گذشته آن‌ها همچنون گذشته ادامه داشته و هیچ تغییری نکرده باشد.

سعیدی تصریح می‌کند: بانوانی را در دور و اطراف و همسایگی خود می‌توانیم ببینیم که هنوز مثل گذشته بدون ماسک و رعایت موارد بهداشتی به همراه کودکشان در حال رفتن به مهمانی و جشن و دورهمی خانوادگی هستند و یا خانم‌هایی که بنا به عادت‌های گذشته بساط گفتگو و دورهمی هایشان در داخل کوچه با دیگر زنان محله همچنان برپاست و بدون هیچ فاصله گذاری در حال گپ و گفت بوده و انگار نه انگار که کرونا به پشت در‌های خانه‌ها رسیده و در همین دور همی هاست که خود، دیگران و مادربزرگ‌های خانواده را نیز درگیر می‌کنند.

اوکه گویی گلایه‌مندی‌های بسیاری از رعایت نکردن بسیاری از دستورالعمل‌های بهداشتی توسط برخی از شهروندان دارد، یادآور می‌شود: برخی از خانواده‌های محله گمان بر این دارند که کرونا بیماری است که دامن آن‌ها را نمی‌گیرد و نخواهد گرفت و این بیماری برای دیگران است و به سراغشان نخواهد آمد و این امر موجب شده که کودکانشان، چون روز‌های عادی هنوز داخل محله بدون رعایت هیچ یک از موارد بهداشتی در حال بازی بوده و بازی کردنشان موجب ترغیب حضور دیگر کودکان برای بازی کردن در محله می‌شود و این خود یک زنگ خطر بزرگ برای خانواده هاست.

سخنان خانم سعیدی در رابطه با دورهمی‌های زنان خانه دار در داخل کوچه و محله‌ها مرا بر آن داشت که به جمع یکی از همین دورهمی‌های بانوان در داخل کوچه بروم. بنا به گفته او در این دورهمی‌ها واقعاً کرونا جدی گرفته نشده و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده و زنان بدون هیچ دقتی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی غرق گپ و گفت هستند.

وارد جمعشان شده و بعد از سلام و احوالپرسی در رابطه با خطرات این دورهمی‌های مرگبار که بیشتر بانوان و قشر سالمند را تهدید می‌کند از آن‌ها سوال می‌کنم، از بین جمع خانم میانسالی که تمایل به معرفی خود ندارد، اظهار می‌کند: طولانی شدن کرونا و در خانه ماندن موجب شده وقتی حوصله مان سر می‌رود با قرار از قبل تعیین شده هر از چند گاهی بانوان محله در کوچه دورهم جمع شویم و با توجه به اینکه فضای باز است گمان نمی‌کنم دورهمی ما خطری برایمان داشته باشد ضمن اینکه برخی از خانم‌های جمع نیز دارای ماسک هستند و خوشبختانه همه ما سالم هستیم.

او ادامه می‌دهد: معلوم نیست که این بیماری کی و چه زمان به پایان برسد و یا دارو و واکسنی برای آن کشف شود و اگر قرار باشد این مدت همچنان به درازا بکشد باید با این شرایط خود را وفق دهیم البته این را هم بگویم مهمانی‌ها و رفت و آمد‌های خانوادگی ما محدود شده و تنها هر از چند گاهی سری به پدر و مادر پیرم می‌زنم و گاهی داخل کوچه با زنان محله دورهم جمع می‌شویم و از احوال دیگر اقوام از طریق تماس تلفنی مطلع و جویا می‌شویم.

خانم دیگری هم از بین جمع می‌گوید: این دورهمی‌ها خطرات بسیاری ممکن است داشته باشد، اما گاهی خواه ناخواه وقتی جمع بانوان محل را می‌بینم به نحوی من هم برای داخل جمع شدن ترغیب شده و دوست دارم دقایقی از وقتم را با آن‌ها بگذرانم و در این دورهمی‌ها حتماً از ماسک استفاده می‌کنم.

دیگر بانوان جمع نیز گویی که خود به خطرات دورهمی‌های خود واقف هستند تمایل به صحبت در این رابطه ندارند به همین علت از جمع آن‌ها خداحافظی می‌کنم.

در ادامه با یکی از بانوان شاغل که چندی پیش وی نیز درگیر این بیماری شده و در حال گذراندن دوران نقاهت خود است، تماس می‌گیرم، مبتلا شدنش با شناختی که از او در رعایت کامل موارد بهداشتی داشتم، بسیار تعجب آور بود.

خانم «ل. م» اظهار می‌کند: موارد بهداشتی را همواره همانطور که خودتان هم می‌دیدید، کاملاً رعایت می‌کردم و در محیط کار نیز فاصله گذاری‌های اجتماعی رعایت می‌شد، اما متأسفانه یک دورهمی ۱۰ یا ۱۵ نفره با اقوام موجب شد تا بنده نیز به این بیماری مبتلا شوم.

او با اینکه در دوره بیماری کرونا واقعاً دوران سختی را گذراند، تصریح می‌کند: هر کس باید مراقب خود و اعضای خانواده اش باشد و هشدار‌های بهداشتی را جدی بگیرد و از حضور در مراسم‌ها و دورهمی‌ها بپرهیزد چراکه دورهمی‌ها هم سلامتی خود و هم سلامتی دیگر افراد و دیگر مردم جامعه را تهدید می‌کند و روند بهبودی این بیماری را در جامعه کُندتر و توان کادر درمانی را فرسایشی‌تر می‌سازد.

در ادامه از بانوانی که نه کرونا را باور کرده اند و نه تلفات آن را و نه به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و نه به سلامتی عزیزانشان، زمانی که علت حضورشان را در خیابان‌های این شهر می‌پرسی به مسائلی از جمله عادت کردن به زندگی ماشینی، دورهمی‌ها و سایر موارد اشاره می‌کنند و نسبت به هشدار‌های مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان بی تفاوت هستند.

در حاشیه این گفتگو‌های میدانی، رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان اسدآباد با هشدار اینکه در آمار مبتلایان به کروناویروس شهرستان اسدآباد ۳۹ درصد مبتلایان را زنان خانه دار و بیشتر مادربزرگ‌ها تشکیل می‌دهند، اظهار می‌کند: سرزدن به مادربزرگ‌ها توسط فرزندان و دیگران از مهمترین علل در بحث ابتلا به کرونا در قشر مادربزرگ‌ها بوده است.

دکتر بهنام رضا مخصوصی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در مراسم‌ها آلوده شده اند، می‌گوید: کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای شهرستان باید در برنامه ریزی‌های خود در فضای مجازی با کمک اصحاب رسانه و خبرنگاران نسبت به آگاهی بخشی به بانوان و زنان خانه دار در زمینه بیماری کرونا بیشتر اقدام کنند.

او مشاغل آزاد را بعد از زنان خانه دار از بیشترین درصد مبتلایان به کرونا در شهرستان عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: بعد از مشاغل آزاد، ۱۹.۸درصد مبتلایان را کارمندان ادارات و ۵.۱ درصد از مبتلایان به کرونا شهرستان را پرستاران و پزشکان به خود اختصاص داده اند.

مخصوصی می‌گوید: در ابتدای شیوع کرونا ۷۸ درصد از مردم شهرستان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند که با سفید شدن شرایط این میزان به ۱۷ درصد کاهش یافت و مجدداً با زرد شدن شرایط در حال حاضر این میزان رعایت فاصله گذاری به ۴۷ درصد رسیده و ۶۰ درصد از مردم نیز زدن ماسک را رعایت می‌کنند.

او با بیان اینکه ۶۶درصد از مبتلایان به کرونا در شهرستان مربوط به شهر اسدآباد،۳۳ درصد روستا‌ها و ۱.۳درصد مربوط به عشایر بوده است، خاطرنشان می‌کند: بیماری‌های قلبی، دیابت، ریوی و کلیوی به ترتیب از بیشترین بیماری‌های مزمن دیده شده در افراد مبتلا به کروناویروس شهرستان بوده است.

مخصوصی با اشاره به شهرستان اسدآباد توضیح می‌دهد: درصد فوتی‌های PCR مثبت در شهرستان ۴.۶ درصد است و میزان بهبودی مبتلایان ۸۸ درصد بوده که میزان فوتی‌های مبتلا به کرونا در شهرستان به نسبت سطح کشور کمتر و نسبت بهبودی‌ها به نسبت کشور بیشتر است.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد هم با بیان اینکه موفقیت مدافعان سلامت در مواجهه با کرونا نیازمند مشارکت اجتماعی بوده و آنچه که همچنان نگران کننده است، عادی انگاری و ناچیز انگاری کرونا از سوی برخی از مردم است، مطرح می‌کند: متأسفانه بیشتر مبتلایان به کرونا شرح حال حضور در تجمعات و محافل و مراسم‌های عروسی با تراکم بالای جمعیتی و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین حضور طولانی مدت در فضای مسقف را می‌دهند.

دکتر عاطفه سمائی با تأکید بر اینکه بهتر است تا ضرورتی نیست، به هیچ وجه از منزل خارج نشویم، ادامه می‌دهد: در خانه ماندن به طور قطع برای سالمندان، خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت و بیماری‌های ریوی و قلبی ضرورت دارد.

او با بیان اینکه استفاده از ماسک در هر شرایطی الزامی بوده و ثابت شده که در پیشگیری از انتقال بیماری نقش مهمی دارد، تصریح می‌کند: باید به سبک زندگی با دستورالعمل‌های کووید ۱۹ خود را عادت داده و با رعایت موازین پیشگیری و تذکر آن به همدیگر، از سلامت جان خود، دیگران و سیستم بهداشتی و درمانی کشورمان نهایت پشتیبانی را انجام دهیم.

سمائی با بیان اینکه حضور در تجمعات عزا و عروسی اشتباه است، یادآور می‌شود: به افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای رحم کنید و به هیچ عنوان با آن‌ها مواجهه نداشته باشید.

وی با تأکید بر اینکه زنان باردار در خانه بمانند، می‌گوید: بی مبالاتی برخی از افراد جوان منشأ انتشار ویروس در جامعه بوده و با بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی موجب انتشار این بیماری در اعضا خانواده خود به ویژه مادران خانواده می‌شوند.

در پایان اینکه نکته قدر مسلم و قابل تأمل در این زمینه، حضور در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، رفتن به خرید و حضور در فضا‌های سربسته و البته انتقال ویروس از طریق اعضای خانواده از بیرون منزل از مهمترین موارد ابتلا به کرونا بوده که باید در این راستا پیش از هر چیز بانوان خانواده را با آموزش‌های لازم نسبت به خطرات این بیماری آگاهی بخشی کرده تا آن‌ها به عنوان مدیر خانه ضمن فرادادن و اجرایی کردن پروتکل‌های بهداشتی به اعضای خانواده به ویژه فرزندان یک رابط سلامت در خانه و خانواده خود باشند.