اکنون تبلیغات در فضای مجازی شکل دیگری گرفته است، برندها برای دیده شدن هر کاری میکنند، از نشان دادن دختران با آرایشهای غلیظ تا یک رفتار ناپسند برایش فرقی نمیکند، فقط میخواهد دیده شود.
«خیلیهاتون هر روز بهم پیام میدید و میپرسید که من لوازم آرایشیم رو از کجا گرفتم. دیگه آنقدر تعداد پیاماتون زیاد شده که تصمیم گرفتم، صفحه لوازم آرایشیمو براتون تگ کنم». اینها جملاتی است که اصلاً با فرهنگ ما جور نبوده و اوج خلاقیت افرادی است که این روزها به آنان شاخهای اینستاگرام میگویند.
از سال ۱۹۲۰ در نظام سرمایهداری از زنان در تبلیغات تجاری استفاده و از سال ۱۹۶۰ به بعد کلیشهسازی زنان در آگهیها به گونهای رسمی آغاز شد.
به گزارش ایسنا، نحوه استفاده از زنان در تبلیغات رسانهای در همه کشورها یکسان نیست و براساس شرعیات و به تناسب اوضاع اجتماعی متفاوت است.
زنان به علت پوشش و نحوه بیانی که دارند، میتوانند در فروش یک کالا یا محصول بسیار تاثیرگذار باشند، اما نباید در بهرهگیری از آنان شئونات اخلاقی و یا اصول مورد تاکید یک جامعه نادیده گرفته شود.
در تبلیغات رسانه ملی در ارائه نوع پوشش بانوان و رفتارهای آنان محدودیت وجود دارد، محدویتی که هم راستا با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ماست، اما گویی این محدودیتها که برای حفظ زن از آسیبهاست برای عدهای خوشایند نیست.
اکنون تبلیغات در فضای مجازی شکل دیگری گرفته است، برندها برای دیده شدن هر کاری میکنند، از نشان دادن زنان با آرایشهای غلیظ تا یک رفتار ناپسند برایش فرقی نمیکند، فقط میخواهد دیده شود.
اینستاگرام در حال حاضر بهترین رسانه برای چنین تبلیغاتی است. در این فضا طراحان تبلیغات، طراحی خاصی را دنبال نمیکنند، هرچه راحتتر باشد بهتر است. از تبلیغ یک برند از عطر در خودرو تا تبلیغ یک برند آرایشی در اتاق خواب!
این فضا محدودیت خاصی ندارد و هر زنی میتواند با هر نوع آرایش و زیورآلات خاص در آن حضور داشته باشد. محدودیتهایی که در صدا و سیما وجود دارد و هر فردی با هر ظاهری نمیتواند در جلوی دوربین حاضر شود و باید از ظاهرش گرفته تا گفتارش مطابق با فرهنگ جامعه اسلامی باشد.
تبلیغاتی که در آن زن در جلوی دوربین با هر ظاهری که خواست مینشیند، نه کارگردانی خاصی میخواهد و نه تدوین خاصی.
فیلم کوتاهی از خود میگیرد، در مورد یک برند و مزایای بینظیرش سخن میگوید و کلی طرفدار جمع میکند و در این فیلم جواب کامنتها را داده و با تمام وجود به افرادی که نمیشناسد ابراز محبت میکند.
اما چه کسانی در این رقابت اینستاگرامی موفقترند و میتوانند آگهی بیشتری بگیرند؟ هرچه آرایش غلیظ تر و اندام نمایانتر باشد، افراد بیشتری جذب این آگهی شده و پیام میگذارند و این همه آن چیزی است که آن برند میخواهد.
نباید به مقوله اشتغال زنان با دیدی منفی و مردسالارانه نگاه کرد
فرامرز سنگریآبیز، پژوهشگر علوم اجتماعی به ایسنا گفت: نمیتوان انتظار داشت زنی که در دانشگاه بهویژه در رشتههای مورد نیاز و مفید برای مردم تحصیل کرده و توانایی و علم خود را افزایش داده از این علم و توانمندی در جامعه استفاده نکند.
وی افزود: نباید به مقوله اشتغال زنان با دیدی منفی و مردسالارانه نگاه کرد، چراکه زنان ما در عمل ثابت کردهاند که تواناییهایشان بیش از آن است که ما تصور میکنیم.
حجتالاسلام علیرضا نخعیپور، یک کارشناس مذهبی در گفتوگو با ایسنا گفت: بانویی که قصد دارد به کاری اشتغال داشته باشد باید دو نکته را مد نظر قرار دهد تا در این مسیر با مشکل مواجهه نشود.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم در بحث اشتغال خانمها این است شغلی که بانوان انتخاب میکنند همراه با حفظ حرمت و کرامت ایشان بهعنوان یک زن مسلمان باشد و در فضایی قرار نگیرند که خدای نکرده عفت و حیا ایشان تحتالشعاع قرار گیرد.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: نکته دیگر این است که این اشتغال نباید با وظایف ذاتی زن بهعنوان یک مادر و همسر تداخل ایجاد کند و بیشک اولویت همواره مادری است که آرامش خود زن نیز در این مهم نهفته است.
حجتالاسلام سیدحسن سیدی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز به ایسنا گفت: کانون خانواده برای رسیدن به تکامل به چهار ویژگی محبت، اقتدار، همبستگی و رقابت نیاز دارد.
وی بیان کرد: کارهای خارج و تأمین مخارج زندگی به عهده مردان و امور خانه، تدبیر زندگی، شوهرداری، تربیت فرزند و دیگر وظایف اساسی و سازنده مربوط به بانوان است.
تقسیمبندی عادلانه بهترین میزان برای همه زندگی است
سیدی با بیان اینکه این تقسیمبندی زیبا و عادلانه بهترین میزان برای همه زندگی است، تصریح کرد: اسلام بهعنوان نجاتگر انسانها بزرگ ترین خدمت را به زنان دنیا ارائه کرده و با وضع قوانین و احکام عادلانه مظلومیت و محرومیت زنان را پایان داده است.
وی ادامه داد: جنبشها و نظریههای غربی همواره سعی کردهاند تا با طرح شعارهای دروغین از وجود و حقوق زن به نفع استعمار جهانی و بهرهبرداری استفاده کنند.
سیدی اظهار کرد: براساس آموزهها و مفاهیم دینی زن و مرد از حیث معنویت در یک طراز و ترازو بوده و میتوانند هر دو با همدیگر به قلهها معنویت صعود کنند، اما در هنگام کار باید کرامت زن حفظ شود.
حجتالاسلام قاسم فلسفی، روانشناس و کارشناس مذهبی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه اسلام دینی است که به زنان و دختران و حقوق آنها ارزش و اهمیت زیادی داده است، اظهار کرد: اسلام با تمام بهرهکشیها از زنان و دختران و تحقیر آنان مخالف بود و با این تفکرات به مبارزه پرداخت.
وی افزود: در عصر کنونی، جامعه غربی در اوج بهره کشی از زنان و دختران تلاش میکند با قانونمند کردن ضدّ ارزش های خود برای دیگر جوامع و فرهنگها، جایگاه زنان و دختران را از اهمیت بیندازید که در این راستا توجه به سیره اهل بیت(ع) بسیار موثر خواهد بود.
این روانشناس بیان کرد: اسلام آمد تا با همه این تفکرات مبارزه کند و تمام اینها برای حفظ حقوق زنان و دختران است.
فلسفی یادآور شد: اکنون که غرب در حال اثرگذاری در فرهنگ اسلامی ماست، باید با توجه به زندگی اهل بیت(ع) از این القائات فرهنگ غربی به خصوص در مورد زنان دوری کنیم.
در حال حاضر روند تبلیغات بهگونهای پیش میرود که برندها و شرکتها نیز ترجیح میدهند به این شکل برند خود را تبلیغ و میان مردم جا باز کنند تا اینکه بهدنبال ارائه نام محصول خود در برنامههای روتین تلویزیونی باشند، اما آن چیزی که مهم است این است که معلوم نیست این گونه مدگراییها و تبلیغات در فضای مجازی قرار است در آینده سر از کجا در بیاورد.
شاید دوای درد همه این زخمها که بر پیکره جامعه اسلامی وارد میشود، تدبیر درست مسئولان حوزه فرهنگ باشد اما از سویی دیگر این محیط که نامش را فضای مجازی گذاشتهایم، آن قدر در زندگی ما حقیقی شده که شاید نتوان به این سادگی برای آن تدبیری اندیشید.
منبع: ایسنا