انقلاب اسلامی و به دنبال آن پیروزی حق بر باطل، بستری را فراهم ساخت که زنان مسلمان بتوانند شخصیت، هویت، مقام و منزلت خویش را بازیابند. تحول فکری و روحی بزرگی که از اندیشه امام خمینی(ره) سرچشمه گرفته است آنجا که عنوان می‌کند زن، علاوه بر این که قادر به نقش آفرینی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، توانایی حضور در عرصه‌های اقتصادی، خودکفایی و تقویت بنیه سیاسی را نیز دارد؛ می‌تواند سختی‌ها را درنوردد و همگام با مردان در عرصه‌های مختلف گام بردارد و افتخارآفرین امت و ملت خود باشد.

اندیشه بزرگی که زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، آن را چراغ راهی برای توانمندی و قوت زنان جامعه ایران و سایر کشورهای اسلامی دانست و افزود: یکی از نقاط عطف و برجسته دیدگاه حضرت امام(ره) در ارتباط با اسلام و نظام جمهوری اسلامی، نوع رویکرد ایشان نسبت به جایگاه و نقش زن است.

وی ادامه داد: در زمانی با این تفکر و اندیشه مواجه شدیم که برداشت از اسلام در جامعه داخلی ایران و جامعه جهانی برداشتی غلط، محدود، متحجرانه، ناکارآمد و ضعیف بود در حالی که در سیره اهل بیت(ع) و آیات قرآن غیر از این نظر واقع بود.

این فعال سیاسی و معاون امور زنان و خانواده در دولت اصلاحات، با تاکید بر اینکه زنان مدیون این افکار و اندیشه امام(ره) هستند که با تفکر و رهنمودهای خوب خود، راه را برای تلاش، فعالیت و مشارکت گسترده زنان فراهم کردند، خاطرنشان کرد: زنان هم بخوبی در جهت پیشبرد اهداف و آرمان های حضرت امام(ره)  در راستای تحقق یک نظام اسلامی نقش اساسی و موثری ایفا کردند تا آنجا که بنیانگذار انقلاب بارها عنوان کردند که زنان رهبر انقلاب هستند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب ادامه داد: اهمیت این اندیشه آنجا دوچندان می شود که شاهدیم این دیدگاه و نگرش نه از سوی فردی به عنوان رهبر سیاسی بیان می‌شود بلکه از سوی یک مرجع دینی و مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید مطرح می‌شد و بنابراین راه هرگونه اعتراض و خدشه به این نگرش دینی را می‌بست. بنابراین نظر امام(ره) نه یک نظریه صرفا سیاسی به این معنا که برای پیشبرد اهدافشان باشد که بخواهند مطرح کنند بلکه نوع برداشت و تفکری دینی بود.

شجاعی در بخشی دیگر از این گفت وگو، با تاکید بر اینکه در بررسی نقش زن از دیدگاه امام(ره) هم باید به سخنان و بیانات و هم به روش عملی که ایشان در ارتباط با خانواده خود داشتند، پرداخت، تصریح کرد: آنجا که شاهدیم امام(ره) نه تنها اجازه فعالیت اجتماعی به دختران خود می‌دادند بلکه آنان را تشویق و تایید می‌کردند. یکی از دختران امام راحل در شهر قم موسسه خیریه بزرگی را تاسیس کرد و سال‌های سال مشغول خدمت رسانی به آحاد مردم است.  دختر دیگر ایشان حزب سیاسی به نام جمعیت زنان جمهوری اسلامی را تاسیس کرد. عروس امام(ره) هم در حوزه علم و اندیشه و عرفان تدریس و تحقیق می‌کند.

وی ادامه داد: این حرکت و مجوز فعالیت امام(ره)، بسیار شجاعانه و قابل قدردانی در بازه زمانی خود است. ایشان حتی در رابطه با حجاب هم نگاهی متعادل داشتند و شاهد بودیم که همراهان سایر مراجع با پوشش روبند در جوامع حاضر می‌شدند اما خانواده امام(ره) با رعایت کامل حجاب اسلامی اما بدون روبند رفت و آمد می‌کردند. این کار برای آن محیط و جامعه قابل توجه بود.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با بیان اینکه در رفتار و مشی سیاسی امام(ره) باید ظرف زمان را در نظر گرفت، یادآور شد: برخی خطابه‌های حضرت امام(ره) شاید امروز قابل هضم تر باشد اما در زمانی بیان می‌شد که اکثر مراجع حضور زنان در جامعه را لازم نمی‌دیدند. شرایطی که دانشگاه رفتن و ادامه تحصیل زنان تایید نمی‌شد و گاه تقبیح می‌شد.

تاکید امام(ره) بر حضور زنان در عرصه سیاسی 

شجاعی درباره نظر امام(ره) برای فعالیت سیاسی زنان خاطرنشان کرد: امام(ره) برای اصلاح نگرش جامعه خدمات بسیاری انجام دادند مثلا در هیات اعزامی به اتحاد جماهیر شوروی، خانم مرضیه دباغ را در ترکیب هیات اعزامی قرار دادند. ایشان می‌خواستند به جامعه و سیاستمداران و مسئولان این را تفهیم و ثابت کنند که در حوزه مشارکت سیاسی فرقی میان زن و مرد نیست.

این فعال سیاسی با یادآوری اینکه امام(ره) نخستین حکم فرمانده نظامی را به یک زن دادند و طبق دستور ایشان خانم دباغ فرمانده سپاه همدان شدند، گفت: بنابراین سیره و رفتار و اندیشه های بلند امام(ره)، فضای باز و مناسب و مساعدی برای حضور و مشارکت زنان فراهم کرد. این پیام بزرگی به دنیا داد که زن مسلمان در چارچوب محصور نیست بلکه در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی همواره دوشادوش مردان حضور و مشارکت دارد. در واقع امام(ره)، باورهای غلط و حاکم در مورد زنان را زدود و از صحنه اندیشه ها پاک کرد و مدل جدیدی از زن مسلمان را به دنیا معرفی کرد.