یکی از چالش های اصلی برای کسب و کارهای نو، رشد و توسعه آن کسب و کار در کنار ایجاد حس وفاداری مشتری است. همان طور که کسب و کار شما رشد می کند، شما هم دائما با مشتریان در ارتباط بوده و درحال توسعه دادن روابط خود با آن ها هستید. در نظر سنجی هایی که تا به حال انجام شده است، مشتریان بزرگترین دلیل خرید خود را احساس اعتماد و اطمینان نسبت به آن کسب و کار بیان کرده اند. در این مقاله به شما شش راه را نشان خواهیم داد که چطور قبل از اینکه مشتری با شما تماس بگیرد، شما در او حس اعتماد را به وجود اورید.
۱- ارتباط مستقیم و گرم با مشتری ایجاد کنید
این که شما نام شرکتتان را بزرگ کنید یک مسئله است و مسئله دیگر شخصیتی است که شما برای کسب و کارتان می سازید. همه تبلیغات شما باید یک فرد را مخاطب قرار دهد نه توده ای از افراد. به جای استفاده از کلمه “من” یا “ما” بیشتر از “تو” یا ” شما” استفاده کنید. وقتی می خواهید تبلیغی را برای کسب و کار خود بنویسید، به صورت رودررو با یکی از مشتریان خود که می شناسید و آشنایی دارید، بنشینید و با او صحبت کنید، از افکار او استفاده کنید.
۲- صادق باشید
منظورم این است که تنها بخشی از حقیقت را در تبلیغات خود نگویید، بلکه کل حقیقت را بگویید. هیچ چیز به اندازه رو راست نبودن و دروغگویی مشتری را ناراحت نمی کند. حتما شما هم در طول سفرهای خود (و به خصوص در اتوبان تهران- قم) با فروشندگانی در کنار جاده مواجه شده اید که از بنرهایی با متن “طرح ارائه رایگان ظروف نشکن”؛ یک تبلیغ ۵ کلمه ای که به شدت نظر هر کسی را به خود جلب کرده و موجب توقف بسیاری از رانندگان خواهد شد. اما همین که از ماشین خود پیاده شوید، با تازه خواهید فهمید که ماجرا از چه قرار است: “از ۳ دست از این لیوان ها و ۲ دست از این بشقاب ها بخرید، ۱ دست از کاسه ها به شما خواهیم داد”. واقعیت آن چیزی را که می فروشید به مشتری بگویید.
۳- برند شما بیان کننده واقعیت کسب و کار شما باشند
این که شما با رقیبتان برابر یا حتی بهتر باشید یک مسئله مهمی است، اما مسئله کاملا متفاوت و مهم تر این است که شما در تیلیغاتتان با رقیب خود یکی بنظر برسید. وقتی شما می گویید بهترین خدمات را در منطقه ارائه می دهید این فقط یک بیان هست. شما دقیقا در چه چیز و نسبت به چه کسی بهتر هستید؟ معیار این تعریف چه چیز هست؟
مطمئنا همه شما بارها و بارها شعار “سایپا، مطمئن” را در تبلیغات این شرکت شنیده اید.. کافیست یک سرچ ساده از این ۲ کلمه در گوگل بکنید تا با انواع کلیپ های طنزی که برای این شرکت ساخته اند، روبرو شوید. این عبارت ۲ کلمه ای بیشتر شبیه چیزی است که می توان پشت کامیون ها دید. جالب است، اما بندرت موجب اطمینان نسبت به این گروه خودرو سازی و وفاداری مشتری می شود. اگر شما می خواهید درباره کسب و کار خود در قالب یک شعار صحبت کنید، باید آن چه را می خواهید بیان کنید بایستی کاملا شفاف بوده و بیان کننده واقعیت ارزشی که شما برای مشتری خود خلق می کنید، باشد.
۴- خدمات پس از فروش خود را روشن و شفاف توضیح دهید
سعی کنید همواره به گونه ای رفتار کنید که شهرت شما در بین مشتریانتان این باشد که پشت هر آن چه که انجام داده اید ایستاده و مسئولیتش را قبول می کنید، حتی اگر برای شما هزینه داشته باشد. شاید تا کنون نام فروشگاه های زنجیره ای نورداسترم به گوش شما خورده باشد. یک مجموعه فروشگاه شهرتشان بعلت ارائه خدمات خوب به مشتریانشان است. داستان فوق العاده جالبی در مورد این فروشگاه در بین مشتریان آن روایت می شود. خانمی که فکر می کرد لاستیک های خودرو خود را از فروشگاه نورداسترم خریداری کرده تلاش کرد تا آن ها را پس بدهد. شرکت با وجود اینکه اصلا چنین محصولی نداشت و در هیچ یک از شعب خود لاستیک نمی فروخت، لاستیک ها را پس گرفت و پول آن رابه زن باز گرداند.
کلام شما رابطه ها را شکل می دهد. کارتان را تضمین کنید و پای کاری که انجام داده اید بایستید؛ حتی اگر در نگاه اول هزینه بر بوده و صدمه ببینید.
۵- راه های شکایت را بر روی مشتریان نبندید
می توانید شماره تلفن یا ادرس ایمیل خود ارائه دهید، و یا هر راه دیگری که فکر می کنید مشتریانتاناز آن طریق می توانند به آسانی انتقادات و یا شکایات خود را به شما منتقل کنند. اگر شما راه حلی نداشته باشید تا سریع تر مشکلات مشتریان خود را بشنوید و نسبت به رفع آن اقدام نمایید، ممکن است مشتریان ناراضی، نارضایتی خود را نسبت به شرکت شما به مشتریان بالقوه انتقال دهند.
۶ موفقیت های پیشین مهم ترین دلیل پیشرفت شما هستند
می توانید از مشتری های قبلی خود درخواست کنید که به شما رضایت نامه یا گوهی نامه ای داده و آن ها را در جایی ارائه دهید که مشتریان شما به آسانی بتوانند ببینند. به یاد دارم چندین سال پیش به تبریز رفته بود. همین طور که در خیابانی که ساختمان شهرداری (برج ساعت) در آن قرار دارد، در حال قدم زدن بودم که ناگهان یک مغازه فروش کباب بناب با دیواری پر از عکس یادگاری از مشتریان و دست نوشته های آن ها به چشمم خورد. با اینکه اولین باری بود که از مقابل آن مغازه می گذشتم، اما برای بسیار جذابیت ایجاد کرد. جذابیتی که موجب شد ۳ ساعت بعد به آنجا برگشته و شام را در آنجا بخورم. گاهی جذب مشتری جدید به همین ساده است. نام شرکت شما مهم است، اما ایجاد احساس شخصی در کسب و کار فراتر از هر تبلیغی است.
شرکت ها مبالغ زیادی را صرف می کنن تا تصویری از اعتماد و اطمینان در ذهن مشتریانشان ایجاد کنند. آیا شما هم این کار را انجام می دهید؟