157123007

براساس پیش‌بینی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ۹ ماه بعد از شروع ویروس کرونا،حدود پنج میلیون نوزاد در پاکستان به دنیا می آیند که ضعف مراقبت های بهداشتی و درمانی در این کشور احتمال ابتلای زنان باردار به بیماری کرونا را افزایش داده است .

کارشناسان پاکستانی شیوع کرونا در میان زنان باردار به ویژه زنان قشر ضعیف این کشور را موجب نگرانی دانسته و نسبت به افزایش مبتلایان به کرونا در وضعیت بارداری هشدار دادند. 

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند: زایمان زنان باردار در مناطق درگیر با کرونا به ویژه در برخی از مناطق ایالت بلوچستان و سِند در جنوب این کشور یکی از عوامل خطرناک ابتلا به این ویروس محسوب می‌شود. 

براساس گزارش اخیر صندوق کودکان سازمان ملل، پنج میلیون تولد در پاکستان طی ۹ ماه از آغاز بحران کرونا در این کشور (از هفتم اسفند سال گذشته) پیش بینی شده است در عین حال محدودیت‌های اعمالی برای مهار کرونا در مناطق مختلف این کشور باعث افزایش مشکلات و استرس میان زنان باردار شده است. 

کارشناسان پاکستانی می‌گویند: مراقبت از زنانی که قرار است تا ۹ ماه آینده زایمان داشته باشند دغدغه‌ای بزرگی است زیرا آنان مجبورند در فضای پراسترس ناشی از فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت‌های سخت وضع حمل کنند. 

رسانه‌های پاکستانی گفتند: وضعیت کرونا در این کشور باعث شده تا برخی به صورت سنتی و در منزل اقدام به وضع حمل کنند که این اقدام به گفته متخصصان و کارشناسان پیامد خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

روزنامه پاکستانی «اوصاف» نوشت: رعایت نکردن بهداشت در منازل و حتی در مراکز خدمات درمانی و زایشگاه‌ها، میزان خطر ابتلای زنان باردار به ویروس کرونا را افزایش داده است. محدودیت‌های کرونایی نیز در برخی از شهرها مراجعه زنان باردار به بیمارستان‌ها را با مشکل جدی روبرو کرد و حتی خطر شیوع کرونا، باعث تعطیلی برخی از زایشگاه‌ها و تبدیل شدن آن به محل مراقبت از بیماران کرونایی شده است. 

وب سایت روزنامه انگلیسی زبان «داون» نیز نوشت: شیوع کرونا در دو مرکز زایشگاه در ایالت پنجاب باعث شد تا ضمن تعطیلی آن، آزمایش کرونا از صدها زن باردار انجام شود.  براساس این گزارش، تست کرونای بیش از ۳۰ نفر از زنان باردار مثبت بوده و نتایج ۲۰۰ نفر دیگر در دست بررسی قرار گرفته است. 

وزارت بهداشت پاکستان در تازه‌ترین داده‌های خود اعلام کرد: ۶۵ درصد بیماران کرونایی افراد زیر ۵۰ سال هستند و مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا شده‌اند. 

کووید-۱۹ یا همان ویروس کرونا هفتم اسفند سال گذشته توسط وزارت بهداشت پاکستان با شناسایی نخستین مورد در شهر کراچی اعلام شد و هم اکنون ۳۳ هزار و ۶۳۸ نفر به این ویروس مبتلا هستند. ۷۳۷ بیمار کرونایی نیز در شهرهای مختلف پاکستان جان باخته‌اند.