شیوع کرونا تمامی مسائل در کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان می‌توان به ازدواج‌هایی که در این ایام مسکوت مانده اشاره کرد.

میزان ازدواج در جامعه ما کم نشده است

شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و جامعه‌شناس، در این زمینه گفت: به‌دلیل شیوع کرونا نه تنها ازدواج بلکه تمامی مسائل  در کشور مسکوت مانده است. برای مثال مدرسه رفتن دانش آموزان، شغل افراد و ... تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. به محض اینکه ثبات در جامعه ایجاد شود، طبیعتا نرخ ازدواج همچون گذشته می‌شود. برای مثال در برخی ایام همچون ماه مبارک رمضان، تعطیلات عید نوروز و ...  نرخ ازدواج‌ها افزایش می‌یابد.

این جمعیت‌شناس با بیان اینکه در ایران میزان ازدواج کاهش نیافته است، ادامه داد: تعداد ازدواج کاهش یافته آن هم به‌‌دلیل اینکه جمعیت در سنین ازدواج کاهش پیدا کرده است.


 به گفته او میزان ازدواج در جامعه ما کاهش پیدا نکرده است. درضمن تعداد ازدواج‌های 15 تا 19 ساله در کشور افزایش یافته است.

این جمعیت‌شناس تاکید کرد: همگان نگران کاهش نرخ ازدواج هستند. این امر به دلیل کاهش تعداد افراد در معرض ازدواج است و جای نگرانی نیست. برای مثال در یک برهه زمانی 8 میلیون دختر در سنین ازدواج بودند، اما هم اکنون 5 میلیون دختر در سن ازدواج وجود دارد و سالانه 700 هزار ازدواج رخ می‌دهد.

کاظمی‌پور افزود: باز تاکید می‌کنم کاهش تعداد ازدواج به‌دلیل کاهش تعداد افراد در سن ازدواج است.

دختران و پسران به ازدواج تمایل دارند

 او تاکید کرد: دخترهای ما راغب به ازدواج هستند و به‌دلیل تحصیل این امر را به تاخیر انداخته‌اند. بر اساس تحقیقات دختران و پسران به ازدواج تمایل دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شاید مردان به‌دلیل مسائل مالی ازدواج را به تاخیر بیاندازند، گفت: دختران مشکلی با ازدواج ندارند. برای مثال شاهد به تاخیر افتادن ازدواج در دختران دهه 60 هستیم.

کاظمی‌پور تصریح کرد: میزان ازدواج در جامعه ما جای نگرانی نیست. ازدواج‌ها به‌دلیل شیوع کرونا چند ماه  بعد رخ می‌دهد. افراد که یک دفعه به زیر قول و قرارهای خود نمی‌زنند.

 به گفته او ازدواج به عنوان یک واقعه مهم زندگی مسکوت نمی ماند.

 سهم اندک ازدواج با افراد سن بالادر ایران

در برخی فیلم‌ها و روابط شاهد افرادی  هستیم که تمایل به برقراری روابط با افراد با طول سنی زیاد دارند. در حالی که  این افراد به ظاهر با یکدیگر هیچ سنخیتی ندارند.

این جمعیت‌شناس درباره میزان این گونه روابط در جامعه ما گفت: وقتی از جمعیت کلان صحبت می‌شود، نمی‌توان درباره این گونه ازدواج‌ها صحبت کرد. این امر در جامعه ما اندک است و اپیدمی نیست. در جامعه ما به دلیل مسائل مالی برخی از پسران و دختران به دلیل عدم توانایی در تامین مسائل زندگی به این نوع ازدواج‌ها  رو می‌آورند که سهم آن اندک است.

این جامعه‌شناس درباره توجه به مادی‌گرا در جامعه گفت: بحث مادی‌گرایی به خانم‌ها و آقایان ربطی ندارد، بلکه مقوله مادی‌گرایی در جامعه ایران به یک بیماری درآمده است. تمامی افراد به دنبال مسائل مادی هستند. برای مثال در برخی مواقع مشاهده می شود که وقتی دختری ازدواج می‌کند، به دنبال پول است.

کاظمی‌پور تاکید کرد:  از سوی دیگر خانواده‌ها به دنبال مسائل مادی هستند. برای مثال حتی برادر و خواهر هم بر سر ارث و میراث با یکدیگر دعوا دارند. به عبارت دیگر  تمامی افراد جامعه به مادیات توجه دارند.