57835789

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: در دوران پسا کرونا، موضوع بازتوانی فردی و اجتماعی برای دو گروه زنان سرپرست خانوار و کودکان و تقویت و افزایش بهداشت روان خانواده‌ها اولویت حوزه زنان و خانواده وزارت کشور خواهد بود.

 در پی استمرار شیوع ویروس کرونا و پیگیری پیامدهای ناشی از آن، دومین جلسه مجازی مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور با حضور نظری مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

مشاور وزیر کشور در این جلسه ضمن تشکر از تلاش‌های مدیران استان‌ها در جهت حمایت از زنان، کودکان و خانواده‌ها در امر مقابله با شیوع ویروس کرونا، بر اهمیت بازتوانی فردی و اجتماعی افراد به ویژه کودکان و به طور خاص زنان سرپرست خانوار که فشار مضاعفی را برای مدیریت اقتصادی و اجتماعی و روانی خانواده خود تحمل می‌کنند، تاکید کرد.

در این جلسه فریبا نظری خواستار اجرایی شدن مواردی از جمله  توجه ویژه مدیران استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان برای مقابله با شیوع کرونا و نیز تبعات ناشی از افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل در این استان‌ها، به اشتراک گذاشتن تجارب حضور مستمر مدیران در کمیته‌های استانی بحران کرونا به سایر مدیران، ضرورت همکاری بین دستگاهی و پیگیری دقیق دفاتر زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در اخذ مجوزهای قانونی لازم برای تولید و عرضه ماسک و گان و اشتراک تجربیات این فرآیند با سایر استان‌ها توسط مدیران متناظر استانی شد.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده همچنین بر هدایت ظرفیت و تسهیلات طرح "مساوات یا سفره مهربانی" در  بهره‌برداری برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی زنان گروه‌های مختلف ازجمله سرپرست خانواده و دارای مشاغل خانگی آسیب دیده از بحران حاضر اشاره کرد و گفت: این امر باید از سوی دفاتر زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور مطالبه شده و اطلاعات و آمار ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و سمن‌های فعال در بحران‌های پیشین از ستادهای بحران استانی به منظور بهره برداری در مدیریت بحران کرونا و شناسایی مشاغل و اصنافی که اکثریت شاغلین آن زنان هستند و پیشنهاد و تدوین راه حل مقتضی برای برطرف شدن مشکلات آن‌ها با رایزنی اتاق اصناف و دفاتر اقتصادی استانداری های سراسر کشور از سوی مدیران استانی، دریافت شود.

در ادامه این نشست مجازی، با مشارکت مدیران دفاتر امور زنان و خانواده استانداری های سراسر کشور پیشنهاد شد؛ با توجه به اطلاع رسانی حجم وسیعی از اطلاعات و داده ها ( و بعضا متناقض) از سوی افراد حقیقی یا حقوقی به جامعه و سردرگمی احتمالی مردم با این حجم وسیع از اخبار و اطلاعات، دستگاههای مرتبط با موضوع بحران؛ در قالب سامانه ای مشترک، اطلاعات مدون و مستند را در اختیار جامعه قرار دهند تا مرجع یکپارچه و مستندی برای رفتارها و مناسبات اجتماعی مقابله با بحران ایجاد شود.

بنابراین گزارش، همچنین پیشنهاد شد به منظور پرهیز از موازی کاری دستگاه های مختلف در بحث مقابله با کرونا، ضرورت دارد سامانه تجمیع آمار و اطلاعات عملکرد و اقدامات بخش های مختلف دولتی و غیر دولتی استان ها ایجاد و به صورت تجمیعی به ستاد ملی مدیریت بحران کرونا و دستگاه های عضو ستاد اعلام شود.

در این نشست اشاره شد در خصوص حجم وسیع مطالبات و تماس ها با سامانه مشاوره ۱۲۳ از سوی مردم( پس از ارسال پیامک وزارت بهداشت بدون راهنمایی و توضیحات لازم) که به اشتباه برای اخذ اطلاعات مقابله با کرونا تماس می گیرند، اقدام مناسب برای رفع مشکل پیش آمده، صورت گیرد.

همچنین تاکید شد؛ ضروری است اطلاعات و آمار افراد دارای مشاغل غیررسمی به تفکیک مشخصات زمینه ای و منطقه محل اشتغال، توسط دستگاه اصلی متولی ( وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) تهیه و تدوین شود.

به گزارش ایسنا، از دیگر موارد پیشنهادی در این نشست این بود که با همکاری دستگاه های متولی در سطح ملی و اطلاعات میدانی دستگاه های اجرایی و سمن های استان ها؛ طی یک بازه زمانی مشخص، بانک اطلاعات کامل زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست که تحت حمایت های اقتصادی و اجتماعی هیچ سازمان و نهادی نیستند، در اسرع وقت تدوین شود.

بر اساس گزارش سایت وزارت کشور، این دومین نشست سراسری با حضور مدیران دفاتر امور زنان و خانواده استانداری های کشور به ریاست مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده است که به صورت مجازی در خصوص پیگیری مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونا در فروردین ماه سال جاری برگزار شده است.