زهرا آیت اللهی روز دوشنبه در نشست کارگروه زنان و خانواده چهل و یکمین سالگرد پیروز انقلاب اسلامی با ارائه گزارشی از پیشرفت های زنان در عرصه های مختلف پس از پیروزی انقلاب گفت: دختران و زنان ایرانی توانسته اند در حوزه های علمی، پژوهشی و فرهنگی ۱۸۳ مدال جهانی به دست آورند و در عرصه ورزشی شاهد رشد زنان بوده ایم و جهان با چهره های زنان ورزشکار ایرانی آشناست.
وی از پیشرفت زنان در رشته های گوناگون ورزشی سخن گفت و افزود: لباس های ورزشی برای زنان در هر رشته تهیه شد به گونه ای که کشورهای اسلامی از این لباس ها الگو گرفته اند.
آیت اللهی در زمینه پزشکی زنان اظهار داشت: پنج بیمارستان ویژه زنان تاسیس شد و امروز جمهوری اسلامی رتبه چهارم را در درمان ناباروری دارد و ۸۴ مرکز درمان ناباروری راه اندازی شده است.

وی با ارائه گزارشی از کارنامه ۴۰ ساله برنامه های شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی فهرستی از برنامه های سازمان ها و وزارتخانه های مختلف در ایام الله دهه فجر ارائه داد و گفت: گزارش شورای زنان در واقع گزارش دستگاه هاست که به صورت مستقل گزارش می دهند. مانند زنان و خانواده. 
 

دفاتر ارتباط دانشجویان و والدین ایجاد شود
آیت اللهی گفت: سند دانشگاه اسلامی تعیین تکلیف کرده تا دانشگاه ها فضایی را فراهم کنند که ارتباط والدین با دانشجو قطع نشود. یعنی در دوران تحصیل و در مدرسه می بینیم که والدین بر کار دانش آموزان خود نظارت دارند و اگر در دانشگاه ها دفاتر ارتباط والدین و دانشگاه ایجاد شود نیز چنین شرایطی مهیا می شود.
وی افزود: در آن صورت اگر دانشجویی دچار آسیب شد، والدین نیز بتوانند از طریق مشاوران مطلع شوند و اقدام به موقعی داشته باشند.
این پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به ازدواج دانشجویی اظهار داشت: در صورت راه اندازی دفاتر ارتباط دانشجویان و والدین، می بینیم که پدران و مادران دانشجویان نسبت به ازدواج دانشجویی به عنوان یک ازدواج پایدار، به هنگام و صحیح توجیه می شوند و حمایت های آنان افزایش پیدا خواهد کرد.

اقدامات حمایتی برای مادران دانشجو
آیت اللهی اعلام کرد: سند دانشگاه اسلامی همچنین آموزش عالی را مکلف می کند تا اگر زنان ازدواج کردند، یا مادر هستند، اقدامات حمایتی برای آنان درنظر گرفته شود تا بتوانند ضمن رشد علمی خود به مسائل خانوادگی نیز بپردازند. 
وی افزود: به همین دلیل پیشنهاد دادیم تا وزارت علوم و بهداشت بپذیرند تا دانشجو در ایامی که درس می خواند و مادر می شود، بتواند در طول تحصیل از تخفیفاتی بهره مند شود. مثلا در مدت زمان طولانی تر فارغ التحصیل شود.
سند ملی حقوق و کودک و سلامت جنسی تصویب می شود
رئیس کارگروه زنان و خانواده دهه فجر گفت: شورای زنان همچنین سندی را به عنوان سند ملی حقوق کودک و نوجوان در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده و در انتظار ابلاغ آن هستیم تا بر اساس آن، دیدگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در مباحث حقوق کودک در ابعاد مختلف شفاف شود. 
وی افزود: سند آموزش، تربیت و سلامت جنسی از دیگر اسنادی است که از سوی این شورا مطرح شده است. از ابتدای انقلاب تاکنون درخصوص مسائل جنسی جامعه، سندی که حدود و ثغور وظایف نظام را مشخص کند، نداشتیم و این سند در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. 
آیت اللهی اضافه کرد: با همکاری نمایندگان دستگاه ها در شورای زنان رصد پیشرفت مستمر امور زنان و خانواده در سطح کشور مورد بررسی قرار می گیرد. 
تشکیل ساختارهای جدید برای حمایت از زنان 
این پژوهشگر حوزه زنان افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو مساله به صورت جدی مطرح شد. یکی این که نظام دین محور مردم مدار به روی کار آمد و ما ابعاد مختلف آن را در موضوع زنان، خانواده و کودک می بینیم. لذا وقتی انقلاب می شود ساختارهای جدیدی به عنوان حمایت از زن و خانواده تشکیل می شود. 
وی افزود: به همین دلیل علاوه بر قانون اساسی در سیاست های کلان بندهایی داریم که نظام را در برنامه های توسعه موظف به حمایت از زنان و خانواده می کند. 
آیت اللهی از شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به عنوان مرکز سیاست گذار در حوزه زنان یاد کرد و افزود: ستاد ملی زن و خانواده، معاونت امور زنان در قوه مجریه، دفاتر حمایت از زنان و اطفال در قوه قضاییه و کمیسیون زنان و خانواده یا فراکسیون زنان و خانواده در قوه مقننه در همین راستا ایجاد شد. 
وی افزود: در نهادهای تاسیسی مانند بسیج، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و سایر نهادها با ایجاد ساختار جدید حمایت هایی از زنان صورت می گیرد. 
۳۶ دانشگاه و مرکز علمی ویژه زنان
رشد زنان در بخش های آموزش و پرورش، ایجاد انجمن اولیاء و مربیان، تاسیس گرایش های ویژه زنان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پیشرفت علمی دختران و زنان از نظر کیفی و کمی در سطح دانشگاه ها از نکاتی بود که آیت اللهی به آن اشاره کرد و گفت: اکنون ۳۶ دانشگاه یا مرکز آموزش عالی یا دانشکده ویژه بانوان در سطح کشور داریم. 
وی افزود: در بنیاد ملی نخبگان زنانی حضور دارند که ۳۰۰ نفر از آنان تاکنون جوایزی ویژه گرفته اند و ده ها مخترع در این بنیاد مشغول فعالیت هستند. 
به گفته این مقام مسئول شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی به راه افتاد و درباره رشته مطالعات زنان و خانواده کار می کند و در ایجاد رشته های جدید یا ارتقاء رشته های موجود فعالیت می کند. 
وی افزود: ایجاد مراکز مطالعات تحقیقات زنان در دانشگاه ها و حوزه های علمیه به عنوان حمایت های ویژه ای در بخش آموزش و پژوهش زنان است. 
آیت اللهی به پیشرفت در بهداشت زنان، کودکان مانند سلامت مادران و کودکان، ایجاد بیمارستان های ویژه که پنج بیمارستان در تهران به صورت تخصصی به زنان خدمات ارائه می کند، اشاره و تاکیدکرد: قوه قضاییه در این زمینه قوانین حمایتی زنان و خانواده مانند لایحه حمایت از خانواده یا قوانین حمایتی اطفال را به تصویب رساند و دو هزار زن در دادگستری ها برای حمایت از حقوق زنان تلاش می کنند. 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در سازمان زندان ها برای حمایت از خانواده های زندانیان و زنان زندانی تلاش های بسیاری صورت گرفته است. مانند اولویت دادن به زنان در محکومیت های مالی. 
وی همچنین تشکیل دادگاه های ویژه اطفال را یکی از اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب دانست. 
حضور در انتخابات نمادی از مشارکت سیاسی زنان
آیت اللهی از مشارکت سیاسی زنان در جامعه سخن گفت و اظهار داشت: رشد مشارکت زنان مانند حضور در راهپیمایی ها و مناسبت ها یا مشارکت در انتخابات از طریق نامزد شدن در انتخابات شوراهای شهر و روستا یا مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین نماد حضور زنان است.
وی افزود: در طول ۴۰ سال گذشته شاهد مشارکت های اجتماعی زنان نیز بوده ایم. مثلا حضور زنان نیکوکار در عرصه های مسجدسازی یا مدرسه سازی و کمک به سیل زدگان یا زلزله زدگان به عنوان نمونه ای از این کارهاست. 
این مقام مسئول به مشارکت های فرهنگی زنان نیز اشاره کرد و از زنانی به عنوان نویسندگان، مترجمان، کارگردانان، بازیگران، شاعران و سایر شخصیت های فرهنگی یاد کرد. 
وی با اشاره به حضور گسترده زنان در مناسبت های مذهبی و برنامه های دینی گفت: ثبت روزهای ملی در تقویم برای گرامیداشت مقام زن و خانواده یکی از جنبه های حمایتی از زنان بوده است. 
آیت اللهی افزود: یکی از مظاهر حضور زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی حضور همسران و مادران شهدا است به گونه ای که هشت هزار و ۱۶۰ مادر دو شهید، ۶۳۱ مادر سه شهید، ۸۲ مادر چهار شهید، ۲۱ مادر پنج شهید و شش مادر شش شهید داریم و این مساله نشان دهنده آن است که زنان و مادران جامعه ما این نظام را از خود می دانند و عزیزترین های خود را برای تقویت نظام فدا کردند. 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامگذاری سال رونق تولید گفت: یکی از مهمترین برنامه هایی که از سوی شورای زنان به دستگاه ها ابلاغ شده، این بوده که از مشاغل خانگی و تولیدات خانگی زنان حمایت لازم را داشته باشند. 
وی افزود: با توجه به این که زنان نقش اصلی را در مصرف خانوار دارند، باید زنان ما به گونه ای توانمند شوند که خانواده را به سمت حمایت از تولید داخلی سوق دهند و فرزندانی مولد تربیت کنند و یکی از آسیب های خانواده های ما این است که فرزندانی مصرف کننده تربیت می کنیم و باید فرزندانی تولیدکننده به جامعه تحویل دهیم.