تهران - ایرنا- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: دستگاه‌های قانونی کشور باید زمینه حضور و مشارکت معنادار آحاد جامعه را در هریک از عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از تشکل‌ها، انجمن ها و مراکز خیریه فراهم کنند.

معصومه ابتکار روز شنبه در اختتامیه هشتمین نشست منطقه ای تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده این معاونت که در هتل المپیک تهران برگزار شد،  با اشاره به حمایت های فنی و همچنین حقوقی دولت از سمن ها افزود: امروز سازمان‌های مردم نهاد (سمن ها) برای دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تشکل‌ها در واقع سرمایه های اجتماعی کشور محسوب می شوند.  
وی با بیان این‌که تاکید دولت بر توان افزایی سمن ها است،  گفت: دولت یازدهم امروز بر توان افزایی سازمان های مردم نهاد جهت مشارکت تخصصی در سیاست گذاری ها تاکید می‌کند و این مهم در دستور کار شورای برنامه‌ ریزی هر استان براساس مصوبات دولت قرار گرفته است.  
ابتکار همچنین با اشاره به حق رای این سمن ها افزود: این اقدام در دولت محمد خاتمی به تصویب رسید؛ در دولت نهم و دهم حذف شد و در حال حاضر در دولت یازدهم بار دیگر مورد توجه واقع شده است.  

انقلاب اسلامی با هدف اصلاح، تغییر و بهبود وضعیت کشور انجام شد
معاون رییس  جمهوری در امور زنان و خانواده با تبریک فرارسیدن ایام  دهه فجر گفت: حرکت مردم در ایام مبارک دهه فجر که با هدف اصلاح، تغییر و بهبود وضعیت کشور انجام پذیرفت؛ حاصل ایمان و اعتقاد، وحدت و همدلی آحاد جامعه بود.  
وی افزود: در واقع مشارکت معنادار مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که با حضور در پای صندوق‌های رای به منظور اعمال سلیقه و تعیین سرنوشت کشور و همچنین فعالیت‌های مدنی و داوطلبانه حتی در شرایط تحریم انجام پذیرفت،  ایران را با وجود هریک از دشواری ها سرافراز نگاه داشت.  
ابتکار ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری باید بر تببین نقش مردم در مراحل متعدد انقلاب اسلامی تاکید کرد و این نقش نه تزئینی و تشریفاتی که در همه این ۴٠ سال علی‌رغم هریک از فراز و نشیب‌ها پشتوانه اصلی و موتور محرکه نظام جمهوری اسلامی بوده است و این ایام یک فرصت مغتنم جهت یادآوری به هریک از ما مسئولان کشور برای این مهم است.  
این مقام مسئول با اشاره به گفته های امام خمینی (ره) یادآور شد: ایشان همواره بر ٢ عامل اساسی اتکاء به خدا و وحدت کلمه به منظور پیروزی جامعه تاکید می‌کرد و در زمان حاضر تبیین این موازین با شرایط امروز کشور بسیار حائز اهمیت است.  
ابتکار با اشاره به مطالبات جامعه ادامه داد: مطالبات جوانان، فعالان سیاسی و اجتماعی و ایثارگران در همه زمینه‌ها به ویژه دفاع از کیان کشور بسیار ارزشمند است و بر این اساس باید بستر مشارکت آحاد جامعه در چارچوب قانون اساسی کشور فراهم شود.  
وی تاکید کرد: باید برای تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایران همچون استقلال و آزادی اهتمام ورزید؛ امروز اگر در برخی از عرصه ها کاستی مشاهده می شود،  نه در این آرمان‌ها که در عمل به منظور دستیابی به این ارزش‌ها است.  

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده، نقشه راه تحقق شاخص های عدالت جنسیتی است و این طرح در ٢١ استان کشور در شوراهای برنامه‌ ریزی با همکاری سمن ها در هر استان تدوین شده است.
وی ادامه داد: این طرح همچنین در ١٠ استان دیگر براساس اطلس وضعیت، شاخص ها و اقتضائات تدوین و بهبود وضعیت زنان و عدالت جنسیتی را برنامه ریزی می‌کند.
به عقیده ابتکار نقش سمن ها و مشارکت آحاد جامعه نیز در تحقق این عدالت بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: رصد و پایش این طرح هم با حمایت دولت و سمن ها به عنوان دیده‌بان از طریق بررسی انطباق وضعیت با قوانین و مقررات انجام می شود.
ابتکار در ادامه با اشاره به شبکه‌سازی استانی نیز اظهار کرد: آیین نامه های فعلی امکان شبکه‌سازی استانی به منظور دخالت و مشارکت تخصصی سمن ها را در تمامی زمینه ها فراهم می کند و با این اقدام از بروز فساد در جامعه جلوگیری و کشور از مسیر تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی خارج نمی شود.  
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: تدوین طرح‌های ملی و منطقه ای و حمایت از پروژه های سازمان های مردم نهاد نیز هم راستا با اولویت های راهبردی اسناد بالادستی کشور، ابلاغیه گام دوم مقام معظم رهبری، بیانات رئیس جمهوری و برنامه ششم توسعه از اهداف اساسی دولت است.  
به گفته ابتکار امکان ارسال طرح سمن ها نیز از طریق درگاه معاونت زنان و خانواده فراهم شده است و درصورت تأیید همراهی می شود.
اختتامیه هشتمین نشست منطقه ای تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده این معاونت با همکاری موسسه توانمندسازی افق نور هدایت با موضوع برگزاری کارگاه‌های تخصصی _ آموزشی، طرح‌ریزی، تدوین و ارائه پیشنهاد پروژه ویژه هفت استان (البرز، سمنان، قزوین، قم، گیلان، مازندارن و مرکزی) امروز (شنبه)  در سالن هگمتانه هتل المپیک تهران برگزار شد.