حجت الاسلام سید علی علامه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درست است که در قرآن تعدد زوجات مطرح شده و جایز است، اما بعضی کاملا در این مطالب بیان شده در قرآن دقت نمی کنند، چرا که در قرآن آمده است که در چندهمسری باید عدالت رعایت شود، حال باید پرسید چه مردی در این شرایط سخت اقتصادی می تواند عدالت را بین همسران خود رعایت کند.
وی ادامه داد: مردم شاهد هستند که با چندهمسری اختلاف خانوادگی چند برابر می شود و به خصوص به دلیل اینکه فرزندان از یک پدر و مادر نیستند و فرزندان هم بیشتر تحت تاثیر مادران هستند، اختلاف بین فرزندان خیلی بیشتر می شود و به این ترتیب یک زندگی چندوجهی در چارچوب خانواده ایجاد می شود.
علامه گفت: جدای از اینکه چندهمسری خوب یا بد است، بر اساس آنچه در قرآن آمده، گفته شده که جایز است، اما نیامده است که مستحب است یا اینکه ثواب دارد. قرآن در صورتی به چندهمسری اشاره کرده است که عدالت بین همسران برقرار شود و شرایط ایده آل زندگی برای آنها فراهم شود، موضوعی که در زمان حاضر قابل توجه است این است که آیا با شرایط سخت زندگی امروزی، آیا برقرای عدالت و تامین زندگی ایده آل ممکن است؟
وی بیان کرد: برخی با استناد به اینکه تعداد زنان بی همسر در جامعه زیاد شده است و موضوع چندهمسری می تواند جلوی فساد و فحشا را بگیرد، افزود: این موضوع فقط یک بعد از چندهمسری است، اما در آینده نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه به مشکلات خانواده نیز اضافه می کند.
این مشاور سبک زندگی اسلامی و ایرانی تاکید کرد: به هیچ عنوان نژاد ایرانی با دیگر نژادهای منطقه و خلیج فارس قابل مقایسه نیست و باید به هر قوم و قبیله ای با دیدگاه خاص خود نگریسته شود؛ چرا که شاید آنها چندهمسری داشته باشند و مشکلات چندانی هم نداشته باشند، اما باید دید آیا می توان این نوع زندگی و چندهمسری را به ایران تسری داد که در عمل هرگز ممکن نیست.


در ایران اصل بر تک همسری است
وی خاطرنشان کرد: در ایران دیدگاه در خانواده بر این است که زن و شوهر تا پایان عمر در کنار هم زندگی کنند و اصل هم بر تک همسری است، ما نمی توانیم سنت ها را عوض کنیم و حتی نمی توانیم بگوییم که این سنت اشتباه است و نیاز به دگرگونی دارد و به جای آن چندهمسری را پیشنهاد دهیم.
علامه تصریح کرد: هر جامعه و هر شخصی در زندگی، تفکرات خاص به خود را دارد و تفکر در ایران هم تک همسری است و همواره اعضای خانواده در کنار هم زندگی می کنند و این تفکر موجب استحکام خانواده بوده که موجب ایستادگی مردم ایران زمین در برابر کفر و استکبار است.
این مدرس حوزه با اشاره به اینکه در خصوص چندهمسری دیدگاه دیگران هم قابل احترام است، گفت: باید این افراد با حضور در مجامع عمومی مانند رسانه ها از نظریات خود دفاع کنند، اما مردم ما نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهند.


آیا مشکل امروز جامعه ما فقط چندهمسری است؟
علامه تاکید کرد: آیا در حال حاضر همه مشکلات جامعه ما حل شده است و مشکل فقط چندهمسری است یا باید در این شرایط به فکر حل مشکلات جامعه بود. پرداختن به موضوعی مانند اختیار کردن چند همسر مشکلات جدیدی در خانواده و جامعه ایجاد می کند.
وی ادامه داد: در هر موضوعی ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد؛ برای نمونه گاهی خانمی که چند سال از ازدواجش می گذرد و فرزندار نمی شود یا اینکه دچار یک بیماری است،‌ ممکن است همسر او هم با توافق و اعلام رضایتش همسر دیگری را اختیار کند. این امر فقط از باب جایز بودن ازدواج دیگر است و میزان این نوع ازدواج های مجدد هم آنقدر در جامعه ما کم و اندک است که دیده نمی شود و شاید هم افکار عمومی را به خود متوجه نمی کند.
این مشاور سبک زندگی اسلامی و ایرانی گفت: باید توجه ویژه داشته باشیم با این همه مشکلات اقتصادی که خانواده ها در حال حاضر دارند، آیا چندهمسری می تواند مشکلی از دوش خانواده ها بردارد. افرادی که در مورد چندهمسری نظر می دهند بهتر است خودشان و فرزند دختر خود را در این جایگاه تصور کنند، آیا راضی می شوند که داماد آنها چند همسر اختیار کند و آیا این موضوع را برای زندگی دخترانشان هم ترجیح می دهند.
وی تاکید کرد: ایرانیان مردمان باشعور و آگاه و در عین حال خانواده دوست هستند و خودشان جلوی این گونه نظریات می ایستند و واکنش نشان می دهند.