زینب صائمی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر خلاف اینکع برخی اعتقاد دارند ازدواج های چند همسری معمولا موفق هستند، اگر چه بسیاری از این ازدواج ها ممکن است در روحیات طرفین تاثیرات مثبتی گذارد،‌ اما در مجموع با توجه به برداشت های غلط از روحیه زوجیین احتمال شکست طرفین وجود دارد و در هر بار ازدواج مجدد درصد شکست باز هم بیشتر خواهد شد.

وی گفت: هر فردی دارای خصوصیات روحی و روانی و یا حتی اختلالات رفتاری متعددی است و از طرفی افرادی که به دنبال همسرگزینی متعدد هستند دارای اختلالات با مشکلات و عیب های متعددند که قبل از اقدام به هر کاری باید به کمک یک مشاور و روان درمانگر خوب مشکلات خود را به درستی حل کنند.

این روانپزشک افزود: تجربه نشان داده تقریبا همیشه رابطه در این گونه مواقع بدتر خواهد شد، خصوصا اگر فرزندی از همسران قبلی نیز وجود داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود تا زمانیکه اثرات و عوارض منفی و مشکلات روحی و اختلالات روانی زوجین به درستی حل نشده، اقدام به ازدواج با فردی که دارای همسر دیگری است نکنند و یا حتی اگر فردی به علت جدایی و یا فوت همسر تصمیم به ازدواج مجدد گرفته باشد رعایت این زمان برای سپری کردن دوره سوگ و یا جدایی لازم است تا بار خاطرات گذشته هرچند مثبت محو شود و تاثیر منفی بر زندگی جدید نداشته باشد.

صائمی پور افزود: افرادی که اقدام به همسرگزینی متعدد می کنند اگر از ازدواج قبلی، فرزندی داشته باشند آن گاه موضوع ارتباط فرزند با پدر و مادر واقعی و خانواده او و مسائل قانونی در بین خواهد بود و تقریبا بندرت ممکن است که چنین رابطه ای به طور کامل قطع شود.

وی با بیان اینکه هدف برخی از افرادی که تصمیم به ازدواج به عنوان همسر چندم می گیرند ،‌ازدواج با فرد است نه با خانواده آن، اظهارداشت: اگر چه از نظر معنایی، این حرف درست است ولی همیشه فامیل در زندگی زوجین به نحوی نقش ایفا خواهند کرد، خصوصا اگر ازدواج مجدد باشد. به همین دلیل توصیه می شود تا آنجا که ممکن است بهتر است رضایت خانواده ها بویژه فرزندان برای ازدواج مجدد هم وجود داشته باشد.

این روانپزشک افزود: برخی از افرادی که برای همسرگزینی اقدام می کنند از طرف مقابل می خواهند به غیر از دوست داشتن یکدیگر،‌ بچه ها را هم در این مورد سهیم کنند،‌ افزود: بر حسب شخصیت و میزان آگاهی پدر یا مادر خوانده، سن کودکان، جایگاه و نقش مادر یا پدر واقعی، وجود یا عدم وجود برادر یا خواهر ناتنی، ممکن است رابطه نزدیک و تا حدی دوستانه بین کودک و ناپدری یا نامادری به وجود آید ولی در ابتدای امر، احتمال برقراری رابطه صمیمی و گرم میان آنها بسیار کم خواهد بود و چنین موضوعی چندین برابر پدر یا مادر واقعی زمان و انرژی می طلبد.

وی با بیان اینکه از دیگر اشکالات چند همسری نادیده گرفتن حق و حقوق کودکان است که به جز در موارد استثنایی، هرگز نمی توان جایگاه پدر یا مادر واقعی فرزند خوانده و یا ناتنی را پوشش داد،‌ گفت: اینکه برخی معتقد هستند کودکان بسیار انعطاف پذیر بوده و به زودی به موقعیت جدید عادت خواهند کرد،‌ موضوع کاملا غلطی است چراکه کودکان حتی تا نوجوانی امیدوارند که والدین آنان دوباره به زندگی قبل بازگردند و  بر حسب سن، واکنش کودک در برابر خانواده جدید متفاوت خواهد بود.

این رواندرمانگر و متخصص مشاوره ازدواج افزود: زن و مردی که اقدام به گزینش همسر چندم می کنند باید توجه داشته باشند چنانچه دارای کودک سنین قبل دبستان هستند، این بچه ها در صورت ازدواج پدر یا مادر تحت استرس و ناراحتی شدید قرار می گیرند. معمولا در برابر همسن و سالان خجالت می کشند و از طرفی اگر خواهر برادر ناتنی هم وجود داشته باشد، تعامل با آنها نیز مشکل را دوچندان می کند.
صائمی پور تصریح کرد: نوجوانان این دسته از خانواده ها معمولا همانند کودکان دبستانی، اغلب دچار احساس خشم، کینه، خصومت و درماندگی می شوند و کشمکش و اختلاف بین نوجوان و پدر یا مادری که اقدام به همسرگزینی کرده معمولا بسیار بالا است حتی احتمال دارد این اختلاف تا سال ها ادامه داشته باشد.

وی افزود: از دیگر مشکلات چند همسری برقراری ارتباط با همسر و یا کودکان است که به لحاظ حجم کاری بطور حتم این ارتباط کمتر خواهد شد و به جز در موارد استثنایی ( نظیر بیماری روانی و خطرناک یا رفتار خشونت آمیز ) پدر و مادر همیشه در ذهن کودکان وجود دارند و هر چه ارتباط میان آنها قوی تر باشد صدمات وارده به بچه ها کمتر خواهد بود.