179166

یکی از کتابداران برتر سال ۹۷ در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران از دلایل موفقیت خود گفت.

 اعظم اکبرزاده، کتابدار کتابخانه حضرت باقرالعلوم(ع) نکا، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم تربیتی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی و ۱۸ سال سابقه کار در کتابخانه های عمومی است. وی که در سال ۹۷ به عنوان کتابدار برتر خلّاق کشور انتخاب شد، یکی از دلایل اصلی موفقیت خود را همدلی و همکاری با کتابداران و اعضاء دانست.

اکبرزاده با تاکید بر اینکه رعایت اصول اخلاقی و سلسله مراتب اداری، به افزایش همدلی و همکاری کمک می کند، اذعان داشت: ابتکارات و نوآوری ها در سایه فضای آرام کتابخانه ای و صمیمیت رئیس اداره شهرستان و کتابداران شکوفا می شود و تقدیر از من به عنوان کتابدار برتر، در واقع تکریم همه کارکنان کتابخانه عمومی شهرستان نکا بود.

وی اجرای برخی از برنامه های مبتکرانه و حضور فعال در مناطق کم برخوردار و روستایی را دلیل توجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور دانست و گفت: تمرکز بر روی برخی از سنت های پسندیده مازندرانی ها در روستاها مانند شب نشینی و قصه گویی و پررنگ کردن نقش کتاب در این برنامه ها که نام «شونیشت با کتاب» را بر آن نهادیم، در موفقیت ما تاثیر مهمی داشت.

کتابدار برتر کشور در سال ۹۷ افزود: «مهمانی در صحرا» و «کتابخوانی در طبیعت» از دیگر برنامه های ما برای روستائیان بود که با قصه گویی، شعرخوانی و ایستگاه نقاشی، زنان روستایی و به ویژه کودکان را با کتاب های مختلف آشنا می کردیم و در حد امکان کتاب های مورد علاقه را به آنها هدیه می دادیم که همچنان از ما برای اجرای برنامه در این روستاها و روستاهای دیگر دعوت می شود.

اکبرزاده توجه به فضاسازی داخلی کتابخانه را نیز در انتخاب خود به عنوان کتابدار خلاق، موثر دانست و اظهار داشت: شاداب سازی محیط کتابخانه از الزامات حرفه کتابداری است و اگر می خواهیم اعضای جامعه را به عضویت در کتابخانه و حفظ آن ها در این محیط ترغیب کنیم، این کار در فضایی سرد و بی روح غیر ممکن است؛ بنابراین ما به همه زوایای ساختمان کتابخانه نگاه زیباشناسانه داشتیم و سعی کردیم بر جذابیت آن بیفزاییم.

وی به رونق طرح «پاتوق زنان خانه دار» در کتابخانه باقرالعلوم(ع) اشاره کرد و گفت: حضور فعال بانوان و وعده مطالعاتی هفتگی آن ها در کتابخانه به یک روال مهم برای ما تبدیل شده و نشست های کتاب خوان مختلفی نیز با موضوعات خانواده و سلامت اجتماعی شکل گرفته که امیدواریم بتوانیم این نشست ها را با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان به شیوه ای مطلوب ادامه دهیم.

 

179167

این کتابدار با معرفی طرح «پنجشنبه های انتظار»، بیان کرد: حضور پرشور جوانان و نوجوانان در این طرح در روزهای پنجشنبه و معرفی و خوانش کتاب های مختلف حوزه مهدویت، حال و هوای مذهبی خاصی به کتابخانه می دهد و برکات فراوانی برای ما در کتابخانه عمومی نکا داشته است.

اکبرزاده با اشاره به طرح «فوتبال و کتاب» و ویژه برنامه اجتماع بزرگ هزار نفری کودکان نکایی در زمین فوتبال شهرستان، اذعان داشت: کتاب را نباید دشمن بازی و مخالف سرگرمی بچه ها معرفی کرد، بلکه کتاب باید مشوق بازی های سالم باشد و لازم است برنامه های ترویج کتابخوانی را با جذابیت های خاص در کنار بازی طراحی کرد تا کودکانمان را به خود جلب کند.

 

179168

وی ارتقای کیفیت برنامه های پیشین و افزایش مشارکت مردم در کتابخانه را رهاورد انتخاب سال گذشته خود به عنوان کتابدار برتر خلّاق دانست و گفت: استقبال فراوان کودکان تعدادی از روستاهای نکا در پویش کتابخوانی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از شیرین ترین خاطرات و از ثمرات توجه مردم و مسئولان به این انتخاب بوده است و امیدوارم با تداوم همکاری و همدلی در این شهرستان شاهد موفقیت سایر همکاران خود نیز باشم.