156734611

چند صباحی است انتشار پوستری تبلیغاتی از کارگاه آموزش چند همسری دست به دست می چرخد و خنده بر لب هر بیننده ای گذاشته است؛ خنده ای نه از سر شوق بلکه از روی حب و بغض که «ای بابا در این دوران وانفسای اقتصادی و مشکلات اجتماعی، گرفتن یک همسر هم سخت است چه برسد به گرفتن دومی و سومی و ....»

نکته وقتی خنده دار تر می شود که مدعیان برگزاری این کارگاه، خود را ناجی چند درصد زنان مانده در تجرد قطعی عنوان می کنند و می خواهند با ساختن خانه ای بر روی ویرانه های زندگی اول، راهی برایشان باز کنند. آن جا که در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که می پرسد در واقع شما می‌خواهید برای چند همسری برای گروهی از مردان نسخه بپیچید؟ می گویند: نه، ما قصد نسخه پیچیدن نداریم و چندهمسری شرایط خاص خود را دارد، اما برخی هستند که می‌توانند خانواده‌ دیگر تشکیل دهند. ما در ایران بین ۳۰ تا ۴۹ سال، اعم از باکره تا مطلقه حدود ۴ تا ۵ میلیون زن داریم که این‌ها همسر ندارند. آیا این‌ها حق تاهل ندارد؟!!

با نگاهی عمقی به ادعای مدعیان این تبلیغات، به سادگی می توان دریافت که از توجه به وضعیت روح و روان چند همسران غافل مانده اند و تنها نگاهشان معطوف به جسم فردی است؛ در حالی که به باور روانشناسان عشق، با حقیقت، اعتماد و ارتباط رشد می‌کند و نیاز زن در خانه، بیش از موارد مادی، امنیت و آرامش است.

رهبر انقلاب: چند همسری باعث دلسردی زن می شود

پوستر تبلیغاتی چند همسری واکنش «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده را برانگیخت و در پاسخ به این سوال که چرا به جای کمک به دولت و سایر نهادهای ذی ربط در تسهیل کردن امر ازدواج برای جوانان، عده‌ای در حال تبلیغ چندهمسری هستند، عنوان کرد: متاسفانه دیدگاه‌های سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

ابتکار یادآور شد: نظر صریح مقام معظم رهبری درباره چندهمسری کاملا مشخص است ایشان فرمودند که حتی شوخی آن نباید انجام شود و مردی که یک همسر رسمی و قانونی دارد و با آن زندگی می‌کند نباید چنین موضوعی را مطرح کند زیرا خانم را نسبت به ادامه زندگی دلسرد می‌کند.

موضوعی که روانشناسان هم بر آن اذعان دارند و  عنوان می کنند آثار روانی چند زنی برای زنان معمولا بسیار شدید بوده و تا جایی پیش می رود که ممکن است باعث ایجاد اختلالات روانی از قبیل افسردگی و اختلالات اضطرابی شود. چندزنی باعث می شود به زن احساس بی کفایتی و احساسات مرتبط با نادیده گرفته شدن دست دهد و با شیوع احساس حسادت جنسی، دعوا، تعارض و احتمال خودکشی افزایش یابد؛ موضوعی که از مادر خانواده به فرزندان و سایر اعضا هم منتقل می شود.

ضمن این که  احتمال انتقال بیماری های مقاربتی و ایدز در خانواده های چند همسری بالا می رود وکافی است یک نفر در چنین خانواده ای مبتلا به بیماری باشد و این بیماری از طریق مرد به سایر همسران منتقل می شود.

یادمان باشد زندگی یک کاروان طولانی است که منازل و مراحلی دارد، هدف والایی نیز دارد. هدف انسان در زندگی باید این باشد که از وجود خود و موجودات اطراف برای تکامل معنوی و نفسانی استفاده کند، چرا که برای این موضوع به دنیا آمده است.

انسان در حالی وارد این دنیا می شود که از خود اختیاری ندارد. کودک و تحت تأثیر است، اما به تدریج عقل او رشد می کند و قدرت اختیار و انتخاب پیدا می کند. اینجا، آن جایی است که لازم است انسان درست بیاندیشد و درست انتخاب کند و بر اساس این انتخاب حرکت کند و به جلو برود.

در این میان انتخاب همسر و برپایی سنت ازدواج از مواردی است که اگر انسان این فرصت را مغتنم بشمارد می تواند خودش را به کمال برساند. ازدواجی که همچون مسکن روح زن و مرد در چاردیواری خانه است که به دست خود ساخته اند و تلاش می کنند با همیاری و همراهی همدیگر را تکمیل کنند.

نخواهیم این کانون گرم که باید محل رشد و نمو نسل آینده جامعه و توسعه و پیشرفت کشور شود، با تبلیغاتی سوگیرانه و مغرضانه دستخوش بحران، بی ارزشی و دلنگرانی شود.