حیدر قاسمی ظهر امروز در دوازدهمین نشست تخصصی بانوان عضو شورای اسلامی شهرهای استان اصفهان با موضوع «بررسی راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی زنان در انتخابات» اظهار کرد: امسال شرایط و رویداد خاصی را داریم و در گام دوم انقلاب انتخابات بسیار اهمیت دارد و مهم است و این نخستین انتخابات بعد از ابلاغ این بیانیه است و بر همین اساس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان افزود: مشارکت به 2 اصل اساسی فراهم بودن زمینه ها و بسترهای لازم برای حضور اقشار مختلف و وجود انگیزه، تمایل و جدیت و اهتمام حضور توسط اقشار بستگی دارد، واقعیت این است که بعد از انقلاب اسلامی حضور و مشارکت زنان و نوع نگاهی که به حوزه زنان وجود داشته از بعد تاریخی مسائل خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: هم در دنیا و هم در کشور ما سابقه قوی ای در رابطه با توجه به این موضوع وجود دارد، حوزه زنان به واسطه ویژگی‌ها و کارکردهای ارزنده و خاصی که با توجه به دیدگاه اسلامی در جامعه ما وجود داشته کاملاً متفاوت است، نگاه به زن و حقوق زن و اثرگذاری زن در متون دینی به ویژه قرآن حائز اهمیت است.

قاسمی با بیان اینکه امروز در دورن حاکمیت دینی مبتنی بر اراده و‌ خواست مردم و عدالت اجتماعی قرار داریم، گفت: تحولات بزرگی در این 40 سال رخ داده است البته می‌تواند بهتر هم باشد و زمینه سازی، انگیزه و باور حضور ایجاد شده و روندمان خوب بوده است، در حوزه نوگرایی و تجدد هم اعتقاد بر این است که مبنا به دین و اعتقادات مذهبی برمی‌گردد، آن چیزی که با آرمان‌ها و آموزه‌های دینی ارتباط ندارد را به نحو دیگری تطبیق دهیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: جایگاه زن و نظام حقوق زن در قانون اساسی به خوبی تبیین شده است اما از این ظرفیت در قانون اساسی به خوبی استفاده نشده است، یک سری تعصبات و تنگ نظری ها هم در جامعه در رابطه با زنان وجود دارد که برای عبور از این شرایط و وضعیت، حضور و مشارکت خود زنان بیشتر اثر می‌دهد؛ در طول دوره های مختلف هم بعضی افراط و تفریط‌ها کار ما دشوار کرده است که باید از این‌ها پرهیز کرد.

وی با تأکید بر اینکه امروز هم مشارکت زنان باید فعالانه باشد، مطرح کرد: در تقویت نهادهای انتخاباتی و انتخابی حتماً نگاهمان به زنان باید قوی‌تر باشد، باید در این فضاو فرآیند دقت و نگاه بیشتری داشته باشیم؛ امروز مجلس شورای اسلامی، شوراها، تشکل‌ها و نهادهای مدنی عرصه مناسبی برای حضور زنان است و استان ما هم استانی پیشرو نسبت به سایر استان‌ها است و هم پای مرکز کشور است.

قاسمی ادامه داد: 6 درصد کرسی‌های مجلس در کشور در اختیار زنان بوده و حدود 16 درصد کرسی‌های مجلس اصفهان هم مختص به زنان است، وضعیت اما در شوراهای شهر خوب نیست و حدود 9 درصد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را زنان تشکیل می‌دهند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: هنوز در جامعه بعضاً نگاه مردسالارانه وجود دارد، باید تلاش کنید باور حضور زنان به طور جدی و فراگیر نهادینه شود و باید چهارچوب‌های اصولی، قانونی و آموزه‌های دینی را مور توجه قرار دهیم چراکه حضور آگاهانه و منطبق بر موازین مؤثرتر است، حضور زنان قطعاً می‌تواند مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه شعار انتخابات سال 98 «قانون مداری، بی طرفی، انسجام ملی» است، گفت: باید تلاش کنیم یک مشارکت حداکثری را داشته باشیم، انقلاب اسلامی در حوزه حضور در انتخابات در معرض عناد دشمنان وجود داشته و همواره مترصد حضور کم مردم در انتخابات بوده‌اند.

قاسمی با اشاره به درخواست از فرمانداران جهت حضور بیشتر زنان در هیأت‌های اجرایی، مطرح کرد: زنان اگر جایی بخواهند و اراده کنند می‌توانند بسیار اثرگذار باشند چون پیگیر، دنبال و آگاه هستند.

انتهای پیام/63088/ج30/