62217757

زهرا رئیسی، ملی‌پوش دوگانه اصفهانی که سال ۹۶ به‌صورت حرفه‌ای وارد این رشته شد، در این مدت توانست جز عنوان‌داران و برترین‌های کشور شود. این بانوی اصفهانی سه سال به طور پیاپی مقام قهرمانی دانشجویان کشور را کسب کرده و از سال ۹۸ پیراهن تیم ملی را بر تن کرد و در مسابقات کاپ آسیایی ۲۰۲۰ بر سکوی سوم ایستاد تا نامش را وارد رنکینگ جهانی کند.

متاسفانه رئیسی به دلیل مشکل ویزایی از رسیدن به رقابت‌های انتخابی مسابقات آسیایی پیش‌رو باز ماند  اما با توجه به سابقه درخشانی که داشت، فدراسیون جهانی دست به کار شد و سهمیه مستقیم او را برای مسابقات جهانی آمریکا صادر کرد.

خبرنگار ایسنا در این رابطه با زهرا رئیسی، ملی‌پوش دواتلون گفت‌وگو داشته که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

چرا در انتخابی مسابقات آسیایی  ورزشکاری از ایران حضور نداشت؟

حدود ماه قبل، پس از اردوی یک ماهه آمادگی به دلیل عدم صدور ویزا نتوانستیم در انتخابی مسابقات آسیایی که در کشور بحرین برگزار شد، شرکت کنیم. این در حالی است که با توجه به رکوردهایی که نسبت به رقبایم داشتم، می‌توانستم علاوه بر گرفتن  سکو، کسب سهمیه هم داشته باشم، اما متاسفانه مسابقات را از دست دادیم.

با این محدودیت ویزایی، سهمیه بازی‌های جهانی ۲۰۲۲ چطور بدست آمد؟

خوشبختانه با پیگیری‌های رئیس فدراسیون و ارسال نامه به فدراسیون جهانی و پس از بررسی سوابق، رنکینگ جهانی و مقام سوم کاپ آسیا ۲۰۲۰ تصمیم به صدور سهمیه مسابقات جهانی ۲۰۲۲ گرفتند که برای اولین بار در تاریخ کشورمان این مسئله اتفاق افتاد. امیدوارم بتوانم با عملکرد خوبی که نشان می‌دهم، پرچم ایران را در سطح جهان بالا ببرم.

کسب اولین سهمیه مسابقات جهانی آمریکا توسط یک بانوی اصفهانی چه احساسی داشت؟

خیلی خوشحالم که توانستم این اتفاق را رقم بزنم، اما از سوی دیگر مسئولیت سنگینی بر دوشم احساس می‌کنم. سطح کیفی رقبا بسیار بالاست و باید در این راه تلاشی ۱۰ برابری داشته باشم. امیدوارم در تمام زمینه‌ها حمایت شوم تا بتوانم تمام پتانسیل خود را نشان دهم.

اردوی آمادگی و مسابقات جهانی آمریکا چه زمانی برگزار خواهد شد؟

به احتمال زیاد پس از تعطیلات نوروز به اردو می‌روم و مسابقات حدود سه ماه دیگر در ۱۷جولای برگزار خواهد شد و قطعا تلاش می‌کنم که تا آن زمان به بالاترین سطح آمادگی برسم.

پیش‌بینی شما از نتایج این مسابقات چیست؟

دواتلون یک رشته رکوردی نیست و عوامل محیطی مانند، آب و هوا در آن  بسیار تاثیر دارد، پس نمی‌توان رکوردی را پیش‌بینی کرد. تلاش می‌کنم در این سه ماه به آمادگی خوبی که مدنظر خود و مربیانم است، برسم. با وجود اینکه تجهیزاتم خیلی حرفه‌ای نیست، اما با شناختی که از توان و ظرفیت خود دارم و در صورتی که به خوبی حمایت شوم، می‌توانم جز برترین‌های مسابقات جهانی باشم.

حمایت‌های مسئولان از این رشته را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تا اینجای کار حمایت‌های فدراسیون و هیئت استان خوب بوده، اما برای پیشرفت و رفتن به مسابقات جهانی، قطعا حمایت بیشتری نیاز است.

تجهیزات موجود برای مسابقات در سطح جهانی کافی است؟

کمبود تجهیزات نداریم، اما دوچرخه‌سواری به‌عنوان بخشی از رشته دوگانه ورزش بسیار پرهزینه‌ای است و باید دوچرخه خوب در اختیار داشته باشم.

لیگ باشگاهی تری‌اتلون و دواتلون ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از سال ۹۶ که لیگ بانوان آغاز شد در تیم سپاهان کار خود را شروع کردم. سال ۹۷ شرایط لیگ به کل تغییر کرد و با روی کار آمدن کادر جدید، جوان، حرفه‌ای و باسواد فدراسیون، پیشرفت قابل توجهی را شاهد بودیم.

اوضاع قراردادها در رشته دوگانه و سه‌گانه چطور است؟

این رشته ورزشی نوپا بوده و در ایران زیاد دیده نشده است. همین مورد باعث شد استقبال زیادی از آن در لیگ باشگاهی نشود. با حمایت باشگاه سپاهان ۴ سال است که در لیگ حضور داریم. رقم‌های قراردادی آنچنان بالا نیست، اما حضور تیم در لیگ انگیزه خوبی برای بازیکنان شد.

برای تقویت لیگ و رشته دوگانه و سه‌گانه چه اقداماتی لازم است؟

ورزشکاران با استعداد و پتانسیل بالایی در این رشته حضور دارند، به ویژه در بانوان اصفهانی که با حمایت و در اختیار داشتن تجهیزات و آموزش می‌توان استعدادهای زیادی را از میان آن‌ها شکوفا کرد.

باتوجه به تجربه‌ای که در خصوص اعزام به مسابقات بحرین پیش آمد برای اعزام مشکلی نخواهیم داشت؟

تا الان مشکلی پیش نیامده و امیدوارم که به راحتی بتوانیم در مسابقات پیش‌رو شرکت کنیم.

شرایط تیم‌ملی چطور است؟

همان افرادی که این سال‌ها در قهرمانی کشوری و لیگ باشگاهی عنوان‌دار بودند، اکنون نیز شرایط خوبی دارند و در اردو نیز توانستیم اصلاح تکنیکی خوبی داشته باشیم. باتوجه به شرایط تمرینی مناسبی که در اردو داشتیم، پیشرفت خوبی را شاهد بودیم و امیدوارم در اردوهای آینده نیز این روند رو به رشد را ادامه دهیم.

مربیان داخلی را چقدر به‌روز و بادانش می‌دانید؟

خوشبختانه رئیس، نایب رئیس و کادر فدراسیون انسان‌هایی با دانش و حرفه‌ای و متخصص در این رشته هستند، وجود این افراد نخبه ورزشی موجب شد تا به خوبی بتوانند ورزشکاران را از لحاظ مربیگری، تکنیک و روحی درک و حمایت کنند. در واقع همین که این رشته را کامل درک کرده و می‌شناسند، کمک بسیار زیادی به ورزشکار می‌کند.

سطح کیفی داوران چطور است؟

چند داور بین‌المللی داریم که در مسابقات برون مرزی قضاوت می‌کنند و همین امر گویای سطح بالای داوری  داوران ایرانی است.

حرف آخر؟

امیدوارم با کمک خدا و حمایت فدراسیون، هیئت استان اصفهان و وزارت ورزش لیاقت آن را داشته باشم که پرچم سه رنگ ایران را بالا ببرم و قطعاً تمام تلاشم در این مسیر خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، زهرا رئیسی ملی‌پوش دواتلون و دارنده رنکینگ جهانی این رشته با حکم فدراسیون جهانی سهمیه شرکت در مسابقات جهانی آمریکا را برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران کسب کرد، این مسابقات ۲۶ تیرماه سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.