Shirininokhodchi1280x720

شیرینی نخودچی یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین شیرینیاست و هیچ وقتم تکراری نمیشه
مخصوصا اینکه بدون فر و همزن و قالبم درست میشه

بهتره از ترازو استفاده بشه ولی براساس لیوان دسته دار فرانسوی هم نوشتم براتون

مواد لازم:
آرد نخودچی ٢لیوان (٢۵٠گرم)
آرد سفید قنادی نصف لیوان (٧۵گرم)
پودر قند ١لیوان (١۵٠گرم)
روغن جامد نصف لیوان +١تا٢ق غ(۱۵۰گرم)
پودر هل ١ق چ

طرزتهیه :
آرد سفید رو الک و با حرارت ملایم حدود ۵دقیقه تفت میدیم تا بوی خامیش از بین بره(رنگ آرد تغییر نکنه).پودر قند رو الک میکنیم، روغن جامد و پودر هل رو اضافه و با همزن میزنیم تا پوک و کرم رنگ بشه.آرد سفید تفت داده شده رو دوباره الک و اضافه و هم میزنیم. آرد نخودچی رو با الک کم کم اضافه
میکنیم(ممکنه تمام آرد رو نخواد) و با نوک انگشتان مخلوط میکنیم تا خمیر جمع بشه، خمیر رو نباید ورز بدیم(این خمیر حالت پودری داره، اما اگه کامل جمع نشد میتونین خمیر رو داخل چرخ گوشت یا غذاساز بریزین)

خمیر رو داخل پلاستیک گذاشته و داخل یخچال از ١ تا ٢۴ساعت استراحت میدیم(هر چی استراحتش بیشتر باشه بهتره).بعد خمیر رو میان دو تا پلاستیک به قطر ١سانت با وردنه پهن وقالب میزنیم و یا طبق فیلم با دست شکل میدیم.کف تابه رو کاغذ روغنی میذاریم و شیرینیا رو روش چیده و با یه نقطه زعفرون(دلخواهه) تزیین میکنیم.

تابه رو با دم کنی روی شعله پخش کنی که از ١۵دقیقه قبل با حرارت کم(مثل زمانی که برنج دم میدیم) گرم شده گذاشته و حدود١۵تا٢٠دقیقه بهش زمان میدیم، همینکه رنگ زیر شیرینی عوض شد پختش کافیه.
یا اینکه در فر از قبل گرم شده با درجه ١۶٠به مدت تقریبی ١۵تا ٢٠دقیقه.اجازه بدین شیرینی بعد از پخت کاملا خنک بشه بعد از ظرف بردارین.
حتما شیرینی رو بعد ١٠ دقیقه تست کنین تا ته شیرینی نسوزه. من از روغن جامد لادن استفاده کردم.