D4359b0f359c41fb94d6c26e8e102e26

ترشک ترکیبی یکی از انواع خوراکی خوشمزه و ساده ایرانی است که با ترکیب چند میوه درست می شود.
مواد لازم ترشک ترکیبی
زرشک½ لیوان
آب۱ لیوان
شکر۱٫۵ لیوان
برگ زردآلو ½ لیوان
انار دون شده ½ لیوان
آلو ½ لیوان
نمک ۱ قاشق غذاخوری
جوهر لیمو ½ قاشق چایخوری
طرز تهیه ترشک ترکیبی 
مرحله اول
برای تهیه ترشک ترکیبی بسیار خوشمزه در ابتدای کار آب را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس زرشک را می شوییم و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله دوم
پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، زمان می گیریم و بعد از گذشت ۵ تا ۶ دقیقه شکر را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم به طور کامل درون آب حل شود. توجه داشته باشید که مقدار شکر را نسبت ذائقه می توانیم کاهش یا افزایش دهیم.
 
مرحله سوم
در این مرحله حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم آب درون قابلمه رنگ تغییر کرد و مایل به قرمز شود. در همین حین برگه های زرد آلو (قیسی) و آلو را درون یک کاسه حاوی آب گرم می ریزیم و اجازه می دهیم کمی خیس بخورند.

مرحله چهارم
حالا میوه های خیس خورده را به همراه انار دان شده و ۱ قاشق غذاخوری نمک به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه حرارت زیر قابلمه را روی کمترین درجه قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم تا ترشک جا بیفتد.

مرحله پنجم
پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه که تمام میوه ها کاملا نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه جوهر لیمو را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. جوهر لیمو هم باعث بهتر شدن طعم ترشک می شود، هم از شکرک زدن آن جلوگیری می کند.

مرحله ششم
در نهایت ترشک را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم تا به طور کامل خنک شود، سپس سرو می کنیم. توجه داشته باشید که میوه های درون ترشک را نسبت به ذائقه خود می توانیم تغییر دهیم.