1309811 140

بهتر است در منزل ماست ها را در ظرف سفالی ریخته و در آن تهیه کنید زیرا باعث می شود کمتر آب انداخته و غلیظ تر شود. اما شما می توانید از شیر خشک قنادی یا پودر شیر خشک نیدو برای تهیه ماست با این روش استفاده کنید.

ماست یکی از پیش غذاهای بسیار خوشمزه ما می باشد که برای بیشتر وعده ها می توانید استفاده کنید و چون دارای کلسیم می باشد بسیار مفید است.

ولی اگر دوست دارید ماستی با کیفیت ماست های بازاری داشته باشید باید یک سری نکات را در تهیه آن رعایت کنید و حتما از شیر چرب استفاده کنید، شیرهای پاستوریزه اصلا مناسب تهیه ماست نمی باشد زیرا چربی آنها گرفته شده است. همچنین بهتر است یک دماسنج داشته باشید تا دمای شیر را دقیق اندازه گیری کنید.

مواد لازم برای تهیه ماست با شیر خشک

  • شیر پر چرب ۱ لیتر
  • مایه ماست ۲ ق سوپ خوری
  • شیر خشک ۲ ق سوپ خوری

 

طرز تهیه ماست خانگی با شیر خشک و مایه ماست

مرحله اول: جوشاندن شیر

ابتدا شیر را باید بجوشانیم. مقدار مواد را برای ۱ لیتر گفتیم تا بتوانید به راحتی مواد را دو برابر یا چند برابر کنید. شیر را داخل قابلمه ریخته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشانید تا ۱۰ درصد آب شیر تبخیر شود و درنهایت این کار باعث می شود ماست غلیظ تری داشته باشیم دقت کنید زیاد جوشاندن شیر باعث از بین رفتن چربی آن می شود، شیر را کنار گذاشته تا به دمای ۴۵ درجه برسد یعنی تا زمانی که دست را داخل شیر کردید احساس داغی کند ولی نسوزد.

مرحله دوم: افزودن مایه ماست

در ادامه مقداری از شیر ۴۵ درجه را داخل کاسه ریخته و با شیرخشک و مایه ماست مخلوط کنید و هم بزنید. حالا شیر جوشیده شده را داخل ظرف مورد نظر که قرار است ماست را داخل آن بریزید ریخته و مایه تهیه شده را به آن اضافه کنید و با قاشق خیلی آرام هم بزنید البته می توانید هم نزنید و فقط مایه را بریزید.

 

مرحله سوم: تهیه ماست سفت با شیر خشک

حالا دور ظرف را پتو پیچیده و در جای گرم قرار دهید و یا می توانید از پلوپز هایی که قابلیت ماست زدن دارند استفاده کنید. باید به مدت ۸ الی ۱۲ ساعت در جای گرم باشد سپس برای ۸ الی ۶ ساعت دیگر در یخچال ظرف را قرار دهید تا کاملا سفت و چکیده و شود نوش جان.

 

نکات کلیدی در تهیه ماست خانگی پرچرب و سفت

  1. اگر شیر داغ تر از ۴۵ درجه باشد ماست شل و ترش می شود و اگر سرد تر باشد ماست بی مزه و کشدار می شود.

  2. اگر دمای نگهداری ماست خیلی بالا باشد ماست ترش و اگر سرد باشد ماست نمی بندد.

  3. ممکن است در زمانی که ماست را در گرما قرار داده و استراحت می کند کمی آب بی اندازد ولی وقتی در یخچال قرار می دهید آب ماست جمع می شود.

  4. شیر خشک قنادی را از لوازم قنادی ها می توانید تهیه کنید.

  5. باید از شیر غیر هموژنیزه برای این کار استفاده کنید زیرا شیر هموژنیزه بر اثر جوشاندن چربی رها نمی کند.

منبع: پارسی دی