Kgkj

صدای گریه‌شان یعنی شروع یک زندگی. زندگی که از همان ابتدا روی خوشی را به آن‌ها نشان نداده و همان لحظه تولد روی تلخش را نشان این تازه متولد شده‌های کوچک می‌دهد. حکایت نوزادانی که بعد از تولد از آغوش مادر جدا شده و در دست کاسبان و دلالان نوزاد این ور آن ور می‌شوند. گاهی برای احساسی کردن مردم توسط تکدی گران، گاهی هم اگر خوش سعادت باشند وارد خانه افراد متمولِ چشم انتظار کودک می‌شوند عاقبت‌شان تا حدی بهتر از سایر همسالان‌شان است.

خرید و فروش نوزاد، موضوع تازه‌ای نیست و سال‌هاست درباره آن شنیدیم و حتی در فیلم‌ها و سریال‌هایمان نیز به این موضوع اشاره شده است. هر روز هم خبرهای جدیدی از فروش نوزاد می‌شنویم؛ یک روز باندی را در فضای مجازی که اقدام به خرید و فروش نوزاد می‌‌کردند دستگیر می‌کنند، روز دیگر باندی دیگر در فضای حقیقی. بازارشان هم حسابی داغ است گاهی هم خانواده‌های پولدار مشتری‌شان هستند خانوادههایی که آرزوی داشتن فرزند دارند اما این نعمت از آنها دریغ شده و می‌خواهند غیر قانونی مادر و یا پدر شوند.

خرید نوزاد از زنان معتاد

به تازگی باندی را در مشهد دستگیر کردند که کارشان خرید و فروش نوزاد بود آن هم با قیمت‌های بالا. از 8 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان روی نوزادان قیمت می‌گذاشتند و از زنان معتاد و کارتن خواب این نوزادان را خریداری می‌کردند. یکی از اعضای باند خرید و فروش نوزاد گفته بود که وقتی زن بارداری را شناسایی می‌کردیم، او را زیر نظر می‌گرفتیم. زنانی که یک ماه به تاریخ زایمان‌شان باقی مانده بود را به یک خانه امن انتقال می‌دادیم و همه امکانات از نظر خوراکی، دارویی و ... را در اختیارشان می‌گذاشتیم تا روزی که موعد زایمان برسد! برخی را با کمک «ماما» (عضو دیگر شبکه که دستگیر شد) در همان خانه به‌طور مخفیانه بستری می‌کردیم و بعضی هم را که نیاز به عمل جراحی داشتند، به مراکز درمانی می‌بردیم.

مسئله‌ای که یکی از اعضای باند خرید و فروش نوزاد هم به آن اشاره کرد این بود که گاهی نوزادان را از زنان معتاد می‌گرفتند، متاسفانه در پاتوق‌هایی که معتادان متجاهر جمع می‌شوند، زن و مرد همگی در کنار هم مواد مصرف می‌کنند و در شرایط عادی قرار ندارند، به دنبال آن ممکن است زنان در همان شرایط، باردار شوند و از آنجایی که نه از لحاظ جسمی و نه از لحاظ مالی شرایط نگهداری نوزاد را دارند اقدام به فروش نوزدان خود می‌کنند و در این میان عده‌ای سوء استفاده گر این نوزادان را خریداری کرده و کاسبی می‌کنند.

ایجاد بیشترین آسیب‌های اجتماعی توسط زنان معتاد

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره خرید نوزاد از زنان معتاد توسط دلالان، می‌گوید میزان اعتیاد زنان نسبت به مردان در جامعه ما کمتر است، بین 6 تا 8 درصد معتادان جامعه ما زنان هستند اما تفاوتی که بین اعتیاد زن و مرد وجود دارد این است وقتی زنان معتاد می‌شوند میزان آسیب‌های اجتماعی و فساد ناشی از اعتیادشان به مراتب از مردان بیشتر است. مردان معتاد بیشتر دنبال سرقت، خرده فروشی مواد و .... هستند اما زنان معتاد، معمولا انواع فساد را ایجاد می کنند.

تولد فرزندان نامشروع توسط زنان کارتن خواب

او در ادامه گفت: یکی از فسادهایی که توسط زنان معتاد ایجاد می‌شود روابط باز و بی بندبار و خارج از چارچوب عرف و قانون است که نتیجه آن تولد کودکانی است که سقط نمی‌شوند، درحالی که پدر مشخص ندارند و ازدواجی هم صورت نگرفته به همین دلیل شناسنامه گرفتن برای این نوزادان سخت است و خود مادر از لحاظ فیزیکی، روانی، اقتصادی و بهداشتی توان و صلاحیت نگهداری از نوزاد را ندارد.

فروش اعضای بدن نوزادان توسط برخی از دلالان نوزاد

شریفی با اشاره به اینکه گروه‌هایی از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند، افزود: گروهی نوزاد قاچاق می‌کنند و این نوزادان را به خانواده‌هایی که به هر دلیلی فرزند ندارند، می‌فروشند. گروهی نیز از این باندها، این نوزادان را نگهداری می‌کنند تا وقتی بزرگ شدند برای کارهای خلاف استفاده کنند و در بین اتباع بیگانه که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند و حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ این پدیده رایج است. متاسفانه گروه دیگری، از این نوزادان برای قاچاق اعضا و جوارح بدن‌شان استفاده می‌کنند و جنایت صورت می‌گیرد.

این جامعه‌شناس با اشاره به مبارزه با این پدیده، عنوان کرد: اول باید مداخله موثر کنیم و زنان کارتن خواب و معتاد را در سطح جامعه به نحوی تحت پوشش قرار دهیم که این اتفاقات تکرار نشود. البته زنانی نیز هستند که معتاد نیستند اما توان نگهداری فرزندشان را ندارند و از پس مخارج زندگی عادی‌شان برنمی‌آیند به همین دلیل اقدام به فروش نوزاد می‌کنند، در نتیجه باید بیشتر زنان بی‌سرپرست را تحت حمایت قرار دهیم. باید حساسیت بیشتری درخصوص زنان معتاد باشد چراکه بالاترین و بیشترین آسیب‌های اجتماعی توسط زنان معتاد صورت می‌گیرد که این خرید و فروش نوزادان یکی از این آسیب هاست.

فروش نوزاد در برخی از کشورهای منطقه رایج است

او اظهار کرد: در برخی از کشورهای منطقه مثل افغانستان، پاکستان و هند این پدیده رایج است که برخی از خانواده‌های فقیر چند فرزند را به دنیا می‌آورند و تعدادی را می‌فروشند تا بتوانند هزینه زندگی سایر فرزندان را تامین کنند اما این پدیده در کشور ما نادر بوده است.

همه این نوزادان خوش شانس نیستند که وارد خانواده های متمول و ثروتمند شوند و در محیط خوب زندگی کنند و پدر و مادری که عاشق‌شان است را داشته باشند برخی از این کودکان بعد از جدایی از مادرانشان درگیر باندهای دیگر می‌شوند و برای تکدی‌گری و ... از آنها استفاده می‌شود که سازمان بهزیستی نیز همواره به این موضوع اشاره کرده است.

ورود بهزیستی به پدیده شوم خرید و فروش نوزاد

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، درباره خرید و فروش نوزاد می‌گوید که اخباری مبنی بر فروش نوزاد مطرح شده که این کار غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد چراکه بعنوان قاچاق کودک محسوب می‌شود. جلسات متعدد با پلیس فتا و قوه قضائیه داشتیم تا برخورد لازم با خرید و فروش نوزاد صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه برای واگذاری کودک باید فرآیند فرزندخواندگی طی شود بیان کرد: افرادی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند صلاحیت لازم را برای فرزندخواندگی ندارند، به همین دلیل دست به چنین کاری می‌زنند.

به گفته مسعودی فرید، وقتی فرآیند فرزندخواندگی را در کشورهای خارجی بررسی می‌کنیم می‌بینیم شرایط خیلی سفت و سختی را برای این اقدام در نظر گرفته‌اند یعنی چگونگی صلاحیت خانواده را بررسی می‌کنند.

فرید گفت: بیشتر بررسی‌های ما پیش از ورود کودک به خانواده متقاضی فرزندخواندگی انجام می‌شود آن هم به این دلیل است که اگر خانواده‌ای صلاحیت پذیرش فرزند خوانده را نداشته باشد، قبل از تحویل کودک به آن‌ها از وارد شدن آسیب روحی به او جلوگیری کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اگر شاهد فروش کودکان باشیم نه تنها این موارد را به پلیس گزارش می‌کنیم بلکه از طریق دادستانی ورود می‌کنیم. چراکه نمونه بارز جرم است و به عنوان قاچاق کودک محسوب می‌شود. اگر خانواده‌ای نسبت به خرید نوزاد اقدام کرده باشند، مرتکب جرم شدند و اگر فردی واسطه این خرید و فروش باشد جرمش بیشتر است.

جرم خرید و فروش کودک جرم قاچاق کودک است

او با تأکید بر اینکه جرم خرید و فروش کودک جرم قاچاق کودک به شمار می‌رود و مجازات سختی در انتظار این افراد است، گفت: از همه شهروندان می‌خواهیم چنانچه با چنین مواردی، مواجه شدند موضوع را به دادستانی و یا سازمان بهزیستی اعلام کنند، چراکه ممکن است این کودکان برای کارهای غیر اخلاقی، تکدی گری و فروش مواد مخدر خریداری شوند و حتی ممکن است اعضای بدن این کودکان نیز به فروش برسد.

اما وقتی این باندهای خرید و فروش نوزاد توسط پلیس شناسایی می شوند این نوزادان تحویل سازمان بهزیستی شده و وارد مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست می شوند تا خانواده ای برای‌شان پیدا شود و آنها را به فرزند خواندگی بگیرد.

ورود نوزادان بی سرپرست به مراکز بهزیستی

بعد از اینکه کاسبان نوزاد در دام پلیس گیر می‌کنند نوزادان شناسایی شده در دست این افراد توسط پلیس به سازمان بهزیستی سپرده شده و این نوزادان وارد مراکز بی‌سرپرست و بد سرپرست بهزیستی شده تا به خانواده‌ای دارای صلاحیت لازم برای نگهداری‌شان سپرده شوند.

بابایی مدیرکل دفتر امور کودک و نوجوان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره سرنوشت نوزادانی که توسط پلیس از باندهای خرید و فروش نوزاد شناسایی می شوند، اظهار کرد: آمار خرید و فروش نوزادان طبیعتا در اختیار نیروی انتظامی است. در صورت برخورد پلیس با این پدیده شوم و حکم دادگاه، سازمان بهزیستی اقدام به نگهداری این کودکان تا زمانی که والدین‌شان پیدا شوند می کنند.

او با اشاره به اینکه اگر دادگاه اجازه دهد این نوزادان قابلیت واگذاری سرپرستی به خانواده دارای صلاحیت در روند فرزندخواندگی پیدا خواهند کرد، گفت: چیزی که مشخص است خریداری کودک و یا یافتن کودک و اطلاع ندادن آن به مراجع ذیصلاح جرم است.

این مسئول سازمان بهزیستی به تمامی مردم توصیه کرد که در صورتی که کودکی را می یابند که در چنین شرایطی است باید در اسرع وقت این مسئله را به اطلاع مراجه انتظامی و قضایی اطلاع دهند.

حمایت از زنان معتاد و آسیب دیده راه کاهش پدیده شوم فروش نوزاد

زنان معتاد علاوه بر اعتیاد درگیر انواع آسیب‌های اجتماعی هستند، این زنان در شرایطی مادر می شوند که صلاحیت لازم برای بر دوش کشیدن این نام مقدس را ندارند به همین دلیل قدر نعمت اعطا شده را ندانسته و در حال نئشگی جگر گوشه‌هایشان را در دست نااهلان می‌سپارند و ما نیز شاهد پدیده شوم و تلخ خرید و فروش نوزادان هستیم. قطعا حمایت هرچه بیشتر از زنان معتاد و جلوگیری از گرایش زنان آسیب دیده به اعتیاد می‌تواند یک راه برای کاهش این پدیده شود.