آنطور که مسئولان راهور می‌گویند آمار تخلفات رانندگی زنان بسیار پایین‌تر از مردان و این درحالی است که زنان حتی اگر پشت فرمان هم نباشند، در کنار رانندگان مرد نقش و سهم بسزایی در بهبود این فرهنگ و کاهش حوادث دارند یا می توانند ایفا کنند.

به گزارش ایرنا روز دوشنبه، استان های مختلف کشور میزبان همایشی سراسری و در نوع خود متفاوت و مهم بودند؛ همایش بانوان فرهنگ‌یار ترافیک که به مناسبت گرامیداشت هفته ناجا (۱۷ تا ۲۳ مهر) با مرکزیت تهران در استان ها از جمله کرمان برگزار شد.

از جمله نکات مهمی که در این همایش از سوی مسئولان راهور اعلام شد، آمار پایین تر تخلفات و جرایم رانندگی زنان در مقایسه با مردان بود؛ هرچند توضیح کامل داده نشد که آیا این آمار با احصای نسبت تعداد رانندگان مرد و رانندگان زن تدوین و تحلیل شده یا خیر، اما خود آمار ارائه شده گویای نقش و سهم زنان در فرهنگ رانندگی است؛ همانطور که تاکنون بیشتر روی نقش کودکان در خانواده تاکید می شد که تاکید مناسبی نیز بود و هست.

در این همایش در کرمان سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان صحبت و بر اهمیت جایگاه بانوان در فرهنگ سازی در بخش های مختلف به عنوان مادران جامعه و نیز نهادینه کردن فرهنگ ترافیک تاکید کرد.

سرهنگ امیر معین‌الدینی گفت: باید بیش از پیش از ظرفیت اجتماعی بانوان در فرهنگ سازی بخش ترافیک بهره برد.
وی با اشاره به صدور هفت میلیون گواهینامه برای بانوان در کشور تصریح کرد: همچنین بانوان در خودروها نیز در کنار همسر و فرزندانشان قرار دارند و می توانند در کاهش تصادفات نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

سهم ۸۰درصدی عامل انسانی در تصادفات

سرپرست پلیس راهور استان کرمان با بیان اینکه انسان، راه و وسیله نقلیه سه عامل اصلی حوادث ترافیکی هستند افزود: حدود ۸۰ درصد تصادفات مربوط به عامل انسانی است.
وی در ادامه به تاثیر و سهم بانوان در عرصه های مختلف جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: باید از نقش زنان در ارتقای رفتارهای ایمنی در جامعه بهره برد.

سهم ۱۹ درصدی تخلفات و جرایم رانندگی زنان

وی گفت: کمتر از ۱۹ درصد تخلفات و جرایم رانندگی به بانوان تعلق دارد و بیشتر تخلفات توسط آقایان انجام می شود.
سرپرست پلیس راهور استان کرمان تاکید کرد: اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان خسارات تصادفات را به حداقل ممکن می رساند.
وی خسارات ناشی از تصادفات رانندگی را در بخش تلفات انسانی جبران ناپذیر عنوان کرد و گفت: از دست رفتن یک عضو یا سرپرست خانوار می تواند خسارات زیادی بر دوش خانواده و جامعه در ابعاد مختلف تحمیل کند.

معین الدینی نقش بانوان را در فرهنگ سازی ترافیک به دلیل محوریت بودن در خانواده مهم ارزیابی کرد و گفت: باید از این ظرفیت در بهبود شرایط استفاده کرد.
براساس آمارها ۵۲ هزار نفر از بانوان کشور در طرح فرهنگ یار ترافیک کشور فعالیت دارند.