14000711000556 Test PhotoL

از کارهای ثابت اعضای هرخانه، تمیز کردن و گردگیری خانه است. بعضی کارها و تمیزی برخی وسائل به صورت یک برنامه منظم روزانه یا هفتگی در لیست کارهای خانه قرار دارد. اما بعضی کارهای دیگر که کمتر ضروری به نظر می‌رسد یا کثیف شدن آن قسمت از خانه زیاد در معرض دید نیست، کار تمیزی آن را حتی تا ماه‌ها به تعویق می‌اندازد. درحالی که این قسمتهای خانه می‌توانند زحمات شما در باقی تمیزکاری‌ها را هم از بین ببرند.

در این مطلب چند نکته درباره تمیزکاری اصولی خانه یاد خواهیم گرفت. با به کار بردن این نکات نه فقط ظاهر خانه، بلکه خانه به معنای واقعی تمیز و بهداشتی خواهد شد.

بوی رطوبت در خانه

وقتی داخل خانه هستیم شاید بوی رطوبت و یا در اصطلاح «نم» را حس نکنیم. اما اگر هربار که از بیرون به خانه می‌آیید بوی طوبت حس می‌کنید  یعنی یک جای تمیزی خانه می‌لنگد.

شاید از خانه همسایه‌ها دیوار و محل اتصالی در حال رطوبت دادن به خانه شماست. بوی رطوبت را دنبال و حتما منبع آن را پیدا کنید. چرا که ممکن است به وسائل خانه آسیب وارد بشود. رطوبت در خانه همچنین موجب گرفتگی بینی، سوزش، سرفه یا خس‌خس گلو سوزش چشم به خصوص برای اعضای کوچکتر خانه می‌شود.

14000711000555 Test PhotoL

 

نکاتی برای بعد از استحمام

حمام نیز باید تهویه مناسب داشته باشد. اگر عادت دارید حمام آب گرم بگیرید، حتما تهویه را روشن کنید یا پنجره روبه بیرون را باز بگذارید. بعد از بیرون آمدن از حمام نیز پنجره رو به بیرون حمام را باز یا تهویه را روشن و یا درب حمام را باز بگذارید. به شرطی که بخار حمام راه ورودی به خارج از خانه داشته باشد. تجمع بخار در حمام هم موجب پوسیدگی درب، فلزات و وسائل حمام می‌شود، هم موجبات رشد قارچ و کپک را در این محیط فراهم می‌کند.

بدون فیلتر جارو نکشید

جاروبرقی‌های امروزی همگی دارای قطعه‌ای هستند که در آن فیلتری جهت پراکنده نشدن ذرات ریز و گردوغبار جارو شده در هوا وجود دارد. این فیلتر معمولا باید هر شش ماه یکبار و یا اگر بیش از اندازه کثیف یا پاره شده باشد، تعویض شود. پس حتما هرازگاهی فیلتر جاروبرقی را چک کنید و هیچوقت بدون فیلتر خانه را جارو نکشید.

همچنین بهتر است از کیسه‌های جاروبرقی یکبار مصرف استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای که قابلیت استفاده مجدد دارند، هنگام خالی کردن به قدری ذرات پراکنده در هوا انتشار می‌دهند که اگر این کار طی چندوقت توسط فردی ثابت انجام بشود، خطر ابتلا به آسم و آلرژی را برای وی به همراه دارد.

14000711000556 Test PhotoL

 

گردگیری اصولی

یک گردگیری درست و کامل با دستمال نم‌دار و نه دستمال خشک انجام می‌شود. دستمال خشک فقط ذرات گردوغبار را به اطراف پراکنده می‌کند. همچنین اسپری کردن بیش از اندازه مواد شیمیایی در عین اینکه گردوغبار را به اطراف پراکنده می‌کند، مواد مضر آن را هم راهی ریه و مسیر تنفسی افراد خانه می‌کند. اسپری‌های شیمیایی را فقط برای محیط‌هایی که استفاده از آنها ضروری است به کار ببرید و کمی از آن را روی دستمال و نه روی محیط دارای گردوغبار اسپری کنید.

گردگیری باید از سمت بالای وسائل به پایین انجام بشود تا گردوغبار در خانه پراکنده نشود.

قسمت‌های نادیدنی را از یاد نبرید

اغلب گردوخاک روی وسائل خانه که دیدنی هستند، به سرعت پاک می‌شوند. اما کافیست یک بار کمد، یخچال، مبل‌ها و یا حتی زیرکابینت‌ها را نگاه کنید تا ببینید به مرور در این قسمتهای خانه چه کثیفی و گردوغباری لانه کرده است.

14000711000557 Test PhotoL

 

تمیزی قسمت‌های نادیدنی خانه را دست‌کم ماهی دوبار و یا بسته به میزان گردوغباری که در خانه انباشته می‌شود، در دستور کار خانه‌دار خود قرار بدهید.