3826826

 با بستری شدن بیش از دو هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی، برپایی بیمارستان‌های صحرایی در مازندران کلید خورد و وضعیت استان به سمت سیاه شدن تغییر رنگ می‌دهد.

 افزایش آمار مبتلایان و فوت شدگان کرونایی در مازندران از یکسو، تکمیل ظرفیت تخت‌های سرپایی، ایزوله، داخلی و تنفسی در بیمارستان‌های استان و خستگی کادر درمان و کمبود نیرو مازندران را نفس انداخته است.

در ۱۸ شهرستان مازندران آژیر قرمز کرونایی به صدا درآمده است و ستاد مقابله با کرونا در مازندران نیز با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست برای یاری رسانی به پرسنل درمانی و بهداشتی و جلوگیری از خروج شعله‌های مهیب پیک پنجم در خانه بمانند.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: وضعیت بیماری در استان به حالت فوق حاد رسید و ظرفیت پذیرش بیماران در مراکز درمانی به زودی اشباع می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: همچنین در تمامی شهرهای استان، خستگی مفرط کارکنان درمانی، ارائه خدمات را به بیماران دشوار خواهد کرد و در این صورت اضافه شدن تخت‌های جدیدی از طریق استقرار بیمارستان‌های صحرایی با کمبود پرسنل مجرب برای ارائه خدمات در مراکز یادشده مواجه خواهیم بود.

حال سیاه مازندران؛ آماده باش بیمارستان های صحرایی

وی اظهار داشت: در این شرایط دشوار، تنها هوشمندی وهمدلی مردم می‌تواند در نجات این کشتی طوفان زده از غرقابه وحشت افزای کرونا، یاریگر کادر درمان باشد.

در این شرایط دشوار، تنها هوشمندی وهمدلی مردم می‌تواند در نجات این کشتی طوفان زده از غرقابه وحشت افزای کرونا، یاریگر کادر درمان باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم استان خواست برای یک تا دو هفته در فروکش کردن کرونا با تعطیلی داوطلبانه اصناف و پرهیز از هرگونه تجمع و مراسم، دورهمی های خانوادگی و دوستانه و حذف رفت وآمدهای غیرضروری، ماندن در خانه و استفاده دقیق از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی یاری گر کادر درمان باشند.

آمار شناسایی بیماران و مبتلایان کرونایی در مازندران سه رقمی شد وروزانه به مرز ۷۰۰ نفر رسید و در حال حاضر دو هزار و ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند و بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود تخت خالی روبرو هستند.

کمبود تخت خالی بیمارستانی

بهرام عادلانی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تا کنون ۱۴ هزار بیمار به بیمارستان شهدا سوادکوه با شرایط کرونایی مراجعه کردند، افزود: از این تعداد، یک هزار و ۴۰۰ نفر تاکنون بستری شدند و در حال حاضر نیز ۴۰ بیمار کرونایی در این بیمارستان بستری هستند و تنها در روز گذشته، ۲۰۰ بیمار کرونایی ویزیت شده است.

رئیس بیمارستان شهدای سوادکوه با بیان اینکه در طی تیر ماه سال جاری ۵۳ بستری بیمار کرونا در بیمارستان داشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پر شده است و تخت خالی برای بستری جدید نداریم و مقرر شد تا ظرفیت بیمارستان را برای سرویس‌دهی افزایش دهیم و همچنین افرادی که آزمایش PCR آنها مثبت شده و درگیر ریه ندارند را بستری سرپایی کنیم؛ بدین شکل که روزانه برای دریافت دارو و برخی خدمات به بیمارستان مراجعه کنند و دیگر مراقبت‌ها در منزل انجام شود تا تخت لازم برای بیمارانی که نیاز مبرم به بستری دارند، فراهم شود.

وی با بیان اینکه کادر درمان از اسفند ۹۸ تاکنون درگیر این بیماری هستند، افزود: تا کنون همه کادر درمان این بیمارستان حداقل یک بار دچار این بیماری شده‌اند و حتی یکی از پرسنل بیمارستان ۳ بار درگیر این بیماری شده است.

این مسئول با اشاره به فرسایشی شدن بیماری و خستگی کادر درمان گفت: اگر مقرر باشد که پیک دیگری را تجربه کنیم، قطعاً جوابگو پذیرش بیماران نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه از نظر تجهیزات در حال حاضر مشکلی نداریم، به کمبود پرسنل تخصصی اشاره کرد و گفت: سعی کرده‌ایم این کمبود را با افزایش شیفت کاری جبران کنیم، هرچند این روش خود آسیب و خستگی زیادی برای کادر درمان در پی دارد.

حال سیاه مازندران؛ آماده باش بیمارستان های صحرایی

ساز عروسی در تالارهای غیرمجاز

در حالی که کادر درمانی خسته هستند وتخت های درمانی اشغال شده و با کمبود نیروهای مجرب برای خدمات دهی روبرو است، ساز عروسی در برخی مناطق مختلف استان در تالارها به صورت غیرمجاز شنیده می‌شود و آهنگ سفر دوباره در تعطیلات، حال مازندران را وخیم‌تر کرده است.

مردم مازندران از متولیان امر و مسئولان کشوری خواستند تا در اعمال محدودیت‌های تردد و کرونایی از اهرم‌های دراختیار بهره برند ومانع سفر غیرضرور غیربومی‌ها به استان شوند.

محمدی یک شهروند بابلسر با انتقاد از سفر غیرضرور شمار زیادی مسافران در تعطیلات گذشته به استان و شهرستان از مسئولان خواست در تعطیلات پیش روی، جلوی تکرار اشتباه گذشته را بگیرند.

وی با اظهار اینکه مازندران در حال حاضر شرایط خوبی ندارد از هموطنان خواست با پرهیز از سفر، مسافرت را به زمان دیگری موکول کنند.

۴۸ مرکز درمانی و بیمارستانی مازندران حال و روز خوبی ندارند، کادر درمانی خسته‌تر از روزها و ماه‌های گذشته است و چموشی کرونای دلتا و بی توجهی به هشدارها و پروتکل‌ها، وضعیت را در مازندران به سمت سیاه شدن پیش می‌برد.

خبرگزاری مهر،