یک روانشناس با اشاره به برخی پژوهش‌ها در زمینه میزان مصرف مواد مخدر و روانگردان در دوران کرونا، به دلایل افزایش مصرف این قبیل مواد اشاره کرد و رشد قابل ملاحظه تجربۀ استرس را از جمله این موارد دانست.

به گزارش ایسنا، دکتر اسماعیل ناصری در وبینار "اثرات روانشناختی یک سال زندگی با کووید ۱۹" که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: مطابق با تحقیقات از جمله مواردی که مصرف مواد روانگردان را تسهیل می‌کند تجربه هیجانات منفی نظیر استرس و اضطراب است. 

این روانشناس به بیان دلایل روانی افزایش مواد روان گردان در پاندمی کووید ۱۹ پرداخت و ادامه داد: در شرایطی که افراد تجربه مزمن هیجانات منفی نظیر استرس را داشته باشند امکان مصرف مواد روانگردان نیز افزایش پیدا می‌کند. در یک سال اخیر نیز تجربه استرس در میان افراد رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. در ایران نیز مطابق با تحقیقات این هیجانات منفی به ویژه در میان کادر درمان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مصرف مواد تجربه این علائم را خفیف می‌کند، تصریح کرد: افراد با مصرف مواد در واقع نوعی خوددرمانی می‌کنند و تجربه این هیجانات منفی ناسالم را کاهش می‌دهند. غافل از اینکه همین امر منجر به وابستگی و نهایتا ایجاد مشکلی بزرگتر می‌شود. 

ناصری با تاکید بر اینکه در طول پاندمی کووید ۱۹، افرادی که در دوران درمان وابستگی به مواد روان‌گردان بودند مورد غفلت واقع شدند، اظهار کرد: در این مدت افرادی که تحت درمان مواد روانگردان بودند به دلایل مختلف خدمات را با کیفیت لازم دریافت نکردند. برای مثال در یکی از درمان‌ها افراد به صورت گروهی و با حضور در کلینیک‌ها درمان می‌شوند که در پاندمی کووید ۱۹ امکان حضور افراد میسر نشد و همین امر امکان لغزش این افراد و بازگشت آنها به مواد روان گردان را فراهم کرد.

این روانشناس افزود: از سوی دیگر باور غلطی در بین مردم وجود داشت که مصرف مواد روانگردان در پیشگیری از کووید ۱۹ موثر است. بسیاری از افرادی که درگیر مصرف مواد بودند این باور را داشتند از این رو سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که مصرف روان گردان‌ها نه تنها از کووید ۱۹ پیشگیری نمی‌کند بلکه مشکلاتی را نیز در این مسیر اضافه می‌کند.