یک روانشناس با اشاره به لزوم "نیک زیستی" در شرایط بحران کووید ۱۹، گفت: در حال حاضر توجه صرف به خود و رفاه خود منجر به از دست دادن نیک زیستی می‌شود و در شرایط بحرانی نظیر پاندمی کووید ۱۹، تنها کسانی می‌توانند بقا پیدا کنند و ماندگار شوند که با چابکی، سرحالی، سرزندگی و شادابی سازگاری پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی صاحبی در وبینار "اثرات روانشناختی یک سال زندگی با کووید ۱۹" که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: بشر در طول سالیان سال با بحران‌های مختلف مواجه بوده و محدودیت‌های حاصل از بحران‌هایی نظیر کووید ۱۹ در سراسر جهان وجود دارد.

این روانشناس ادامه داد: این محدودیت‌ها ما را تخریب کرده‌اند و طراحی زندگی به شیوه طراحان در چنین شرایطی امری ضروری است. شیوه طراحان این است که مهم نیست چقدر بحران و محدودیت‌ها سخت است؛ مهم این است ما باید به راه حل برسیم. طراحان بزرگ می‌اندیشند و می‌دانند هیچ چیز ثابت نیست و شرایط تغییر می‌کند. از سوی دیگر طراحان از یکدیگر حمایت و هم‌فکری می‌کنند.  

صاحبی گفت: بنابراین در شرایط حال حاضر ما نیازمند خلاقیت، کنجکاوی، خوش بینی و امیدواری هستیم تا بتوانیم به به زیستی برسیم. به جای پرسیدن "چرا؟" باید از کلمه "چگونه؟" استفاده کنیم. باید از خود بپرسیم چگونه می‌توانم شرایط بهتری در زندگی خود بسازم؟. 

وی همچنین این را هم گفت که توجه افراطی به اخبار بد و عدم انجام کار مثبت برای دیگران می‌تواند نیک زیستی را از افراد دریغ کند.

این روانشناس ادامه داد: افراد در شرایط بحران معنای انسان بودن و نیاز به تفریح و شادی را فراموش می‌کنند. ما در بحران بیش از همیشه به دیگران نیازمندیم در حالی که هم‌اکنون افراد به دلیل تنهایی منزوی شده و روابط اجتماعی و صمیمیت و دوستی با دیگران را از یاد برده‌اند. 

وی معتقد است که انزوا منجر به فرسودگی و بیماری می‌شود و مهم ترین نکته برای سلامت روان در پاندمی کرونا توجه به استراحت، تن آسایی و ورزش کردن و تغذیه مناسب است تا بتوان "نیک زیستی" را تجربه کرد. 

به گزارش ایسنا، همچنین در بخش دیگر این وبینار دکتر مهرنوش هدایتی گفت: تاب آوری به معنای رشد پس از بحران و سازگاری با وقایع است، به طوری که اثرات طولانی مدت بحران بر روی ما باقی نماند.

این روانشناس گفت: افراد تاب آور در ساخت زندگی خود "مرکز کنترل درونی" دارند. ازاعتماد به نفس بالا برخوردارند و به وقایع مثبت اندیش هستند. تاب آوران نسبت به ظرفیت‌های خود شناختی واقع گرایانه دارند و بر روی ظرفیت‌های خود سرمایه گذاری می‌کنند. 

وی همچینن هوشمندی، تک بعدی نبودن، عدم خود حقارتی، برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت را از جمله ویژگی افراد تاب آور دانست و ادامه داد: با توجه به نظریه "دونات تاب آوری" لین ورسلی، تاب آوری از دو حلقه درونی و بیرونی تشکیل شده است. حلقه درونی شامل منابع درونی اعم از آگاهی، درک خویش، تجارب خودبسندگی است و حلقه بیرونی شامل منابع بیرونی اعم از خانواده، ارتباطات شخصی، محیط کار، اجتماع، شغل، یادگیری و آموزش می‌شود. 

این روانشناس تصریح کرد: آگاهی از توانایی و منابع درونی همانند یک حلقه نجات در زمان پاندمی کووید ۱۹ برایمان عمل می‌کند. باید قبول کنیم مشکلات به معنای بدبختی نیستند و در شرایط بحران نظیر بحران کووید ۱۹ باید احساس ارزشمندی خود را افزایش دهیم و با خوش بینی، مهارت حل مساله، افزایش کفایت اجتماعی و تفکر مثبت زندگی خود را معنا دار کنیم.