1200600 884

مواد لازم برای تهیه مربای پوست هندوانه بدون آهک

  • پوست هندوانه ۲۰۰ گرم (حدودا یه کاسه ماست خوری)
  • شکر ۱ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • آبلیمو ۱ ق غذا خوری
  • چوب دارچین ۱ تکه
  • پودر زنجبیل، پودر هل نوک ق چای خوری
  • رنگ خوراکی قرمز یا زعفران آسیاب شده

 

طرز تهیه مربای پوست هندوانه مجلسی

مرحله اول: آماده سازی پوست هندوانه

پوست هندوانه ها رو تمیز شسته و به شکل دلخواه خرد می کنیم بعد قسمت رنگی (پوسته سبز رنگ) رو ازش جدا می کنیم و می گذاریم داخل کاسه آب و یخ و چند ساعت می گذاریم داخل یخچال بماند (هر چقدر زمان بیشتری در یخچال بماند بهتر است زیرا باعث می شود ترد تر شود پس بهتر است حداقل یک شب بماند).

مرحله دوم: جوشاندن پوست هندوانه

داخل یک قابلمه آب ریخته و بر روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد وقتی به جوش افتاد پوست هندوانه ها را از یخچال خارج کرده و داخل آب درحال جوش بریزید اجازه می دهیم ۲ الی ۳ دقیقه در آب بجوشد سپس داخل آبکش ریخته و روی آن آب بریزید و مجدد داخل کاسه آب و یخ گذاشته و برای ۴ ساعت دیگر داخل یخچال قرار می دهیم.

مرحله سوم: تهیه شربت مربا

آب و شکر و ادویه و چوب دارچین و زعفران را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا ذرات شکر ذوب شود در ادامه آبلیمو را نیز بریزید وقتی شربت شروع به جوشیدن کرد پوست هندوانه ها را از یخچال خارح می کنیم.

مرحله چهارم: پخت مربای پوست هندوانه

بعد از افزودن پوست هندوانه درب قابلمه را نیمه باز قرار می دهیم تا با حرارت ملایم پخته و نرم شود و آب شهد غلیظ شود ممکن است ۱ ساعت یا کمتر زمان ببرد برای تست قوام مربا به دو روش می توانید عمل کنید.

روش اول: وقتی با قاشق چند قطره از شیره مربا را از بالا به پایین ریختید قطرات از قاشق آویزان شود و با اندکی تاخیر فرو می افتد.

روش دوم: یک بشقاب سرد و خشک را انتخاب کنید، یک قطره از شیره مربا را اگر روی این ظرف بریزید در گوشه ای به شکل قطره یا گنبدی شکل جمع می شود و بنابراین مربای آماده روی ظرف سرد پخش نمی شود. پس از آماده شدن مربا، اجازه دهید که سرد شود سپس در شیشه های درب دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

 

نکات کلیدی در تهیه مربای پوست هندوانه

  1. این مربا طول عمر زیادی دارد و زود فاسد نمی شود.
  2. افزودن رنگ خوراکی و زنجبیل و هل اختیاری می باشد.
  3. می توانید کمی گلاب هم به شربت اضافه کنید.
  4. بجای آبلیمو از جوهر لیمو نیز می توانید استفاده کنید.

منبع: پارسی دی