61782911

فارغ از مشکلاتی که بیش از یک سال است کووید ۱۹ در سرتاسر جهان ایجاد کرده است و تمامی مردم در آن مشترک‌اند؛ زنان فشار دو چندانی را متحمل شده‌اند. زنانی که سالیان سال در بسیاری از جوامع قشر فرودست شناخته می‌شدند و از این نظر بیشتر از مردان بار مشکلات زندگی را به دوش می‌کشیدند اکنون نیز ناخواسته بخش اعظم مشکلات خانواده را به دوش می‌کشند.

 شاید بتوان بزرگ‌ترین مشکل ناشی از پاندمی کووید ۱۹ را ضربه شدید اقتصادی به سازمان‌ها و مشاغل دولتی و خصوصی  و در پی آن تعدیل بسیاری از کارمندان و شاغلان و تحت الشعاع قرار گرفتن معیشت خانوارها دانست.

در این بین اما مطابق با گزارشات جهانی ۶۲ درصد از افراد جهان که شغل خود را از دست داده‌اند زنانی هستند که ۵۵ درصد آنها  پس از بیکار شدن دچار مشکلات قابل توجهی شده‌اند، در حالی که تنها ۳۴ درصد از مردان بیکار شده به علت از دست دادن شغل خود مشکلاتی را تجربه کرده‌ند.

به گفته کارشناسان از هر چهار زن در جهان یک زن در دوران پاندمی کووید ۱۹ به فکر تغییر یا رها کردن شغل افتاده‌ است و  ۶۲ درصد از بیماران کرونایی بیکار شده در ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

۶۰ درصد زنان جهان در مشاغل غیر رسمی مشغول به کاراند و از این رو از درآمد و پس انداز کمتری در قیاس با مردان برخوردارند. همچنین  امنیت شغلی زنان در پاندمی کووید ۱۹ در معرض تهدید قرار گرفته است چراکه سازمان‌هایی با بحران اقتصادی عمدتا زنان را تعدیل می‌کنند.

نقشهای متعدد زنان در خانواده سبب شده است تا نگرانی از ابتلا به کووید۱۹ جزء آخرین  دغدغه زنان در این دوران باشد. زنان اغلب نسبت به ابتلای نزدیکان و خانواده و همسر و فرزندان خود نگرانند و همین امر مشکلات زنان را دوچندان کرده است.

ضد عفونی کردن وسایل و مواد غذایی، نظافت منزل، تعطیلی مدارس وریدگی به  آموزش آنلاین فرزندان، مراقبت از اعضا خانواده مبتلا به کووید ۱۹ تنها بخشی از دغدغه زنان در این ایام بوده است به طوری که زنان دارای  فرزند کمتر از ۱۸ سال و والدین بالای ۶۴ سال بار مسئولیت بیشتری را بر دوش می‌کشند. به گفته کارشناسان زنان ۲۵ تا ۴۴ ساله حدود ۷۰ درصد از مراقبت‌های خانواده را انجام می‌دهند.

مادران دو برابر بیشتر از پدران با فرزندان خود وقت سپری می‌کنند  و فرزندان معمولا دغدغه‌های آموزشی خود را بیشتر از پدران به مادران منتقل می‌کنند و از این رو زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان محدودیت‌های قرنطینه و سایر پیامدهای کرونا را تحمل می‌کنند. از سوی دیگر والدینی که استرس بیشتری را تجربه کرده‌اند در درک نیازهای فرزندان خود نیز مشکلات بیشتری دارند.

مطابق با گزارشات، زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض بیماری‌های روانی قرار دارند و در این مدت ۲۷ درصد زنان با چالشهای مرتبط با بیماری‌های روانی درگیر بوده‌اند و در حالی که این آمار برای مردان تنها ۱۰ درصد است.

گزارشات در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان در پاندمی کووید ۱۹ تا سه برابر افزایش داشته است و در عین حال به گفته کارشناسان آمار اختلاف زوجین در پاندمی کووید ۱۹ سه برابر شده است، به طوری که ممکن است ماندن برخی اعضای خانواده در خانه خطرناک‌تر از ویروس کرونا باشد و منجر به حملات خشونت آمیز شود.

کارشناسان معتقدند که در مواجهه با مشکلات مذکور طبیعی است که زنان به ویژه زنان متاهل  نتوانند به تنهایی بار مشکلات را بر دوش کشند بنابراین در نظر گرفتن تمهیداتی برای ارتقاء تاب آوری آنها لازم است. همچنین ارائه آموزش های لازم به زنان  توسط رسانه های جمعی پر مخاطب و همراهی اعضاء خانواده در بخشی از مسئولیت‌های مادر یا همسر، اهدای مرخصی های تشویقی به کارکنان زن، برقراری تسهیلات دورکاری یا شیفت کاری برای زنان، کاهش موقت ساعات کار زنان بدون کاهش حقوق، استقرار روانشناس و مشاور خانواده در محیط کار و ارائه خدمات رایگان به زنان شاغل و ایجاد فضای مناسب کاری برای زنان شاغل با رعایت اصول بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش مشکلات زنان در این ایام موثر باشد.