رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: فاصله باسوادی میان بانوان و مردان پیش از انقلاب ۲۶.۲ درصد بود که بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ این رقم به ۲.۸ درصد کاهش یافته است.

شاپور محمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: بر اساس آخرین سرشماری پیش از انقلاب در سال ۵۵ بالغ بر ۵۲ درصد ملت ایران بی‌سواد بودند.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌هایی که در چهار دهه گذشته به وجود آمد، مطابق سرشماری سال ۹۵ برای گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال  ۴۸.۸ درصد مردم فقط باسواد بودند اما در حال حاضر این تعداد به مرز ۹۴.۷ درصد رسیده است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در حال حاضر میزان باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۶.۶ درصد رسیده است، یادآور شد: این آمار نشان می‌دهد در چهار دهه گذشته فعالیت‌های خوبی برای بی‌سوادی صورت گرفته است. پیش از انقلاب از  هر ۱۰۰ نفر ۵۲ نفر بی‌سواد بودند، اما در حال حاضر در نهایت از هر صد نفر، چهار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد هستند.

محمدزاده خاطرنشان کرد: همچنین در حال حاضر در بسیاری از استان های کشور میزان باسوادی بالای ۹۸ درصد است، البته در برخی از استان‌ها میزان بی سوادی به صفر رسیده، اما این میانگین به دلیل برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان است که فاصله بی سوادی با دیگر استان‌های کشور بسیار بیشتر است.

وی با تاکید به رعایت عدالت جنسیتی در سازمان نهضت سوادآموزی گفت: براساس آخرین سرشماری سال ۵۵ پیش از انقلاب فاصله با سوادی میان زنان و مردان بسیار زیاد و ۲۶.۲ درصد بود و مردان نسبت به زنان باسوادتر بودند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: می‌توان گفت در چهاردهه گذشته، فعالیت شاید بالغ بر ۸۰درصد حوزه سوادآموزی مختص زنان و دختران بوده است.

محمدزاده همچنین با اشاره به حرکت در راستای تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی اظهار داشت: پیش از انقلاب فاصله افراد در شهر و روستاها بسیار زیاد بود، ساکنان شهرها ۳۸ درصد از روستانشینان باسوادتر بودند که این فاصله در حال حاضر به هفت درصد کاهش یافته است.

وی اعلام کرد: در دولت تدبیر و امید نزدیک به ۲ و نیم میلیون نفر از بی سوادان و کم سوادان تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفتند. در واقع ۵۰درصد فعالیت های سازمان نهضت سوادآموزی برای کم سوادی است که این افراد را تحت پوشش قرار دهد تا رجعت به بی سوادی نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد.

مدارس، مراکز آموزشی و ۴۷۹ مرکز یادگیری محلی سازمان نهضت سوادآموزی در تمامی ایام سال به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا به سوادآموزان آموزش می‌دهند.