روانشناس بالینی و استاد دانشگاه با بیان اینکه کرونا نوعی از هم‌گسیختگی اجتماعی را دامن زده است، گفت: با راهکارهای مناسب نباید اجازه دهیم این از هم‌گسیختگی اجتماعی در تمامی سطوح به ویژه درمورد اقوام درجه یک، تبدیل به عادت و سبک زندگی دایم شود. 

ژیلا آهنگرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه یکی از مهارت های زندگی، مهارت ارتباط موثر است ،افزود: متاسفانه به دلیل تغییر سبک زندگی و شرایط فرهنگی و اقتصادی، خانواده ها قبل از کرونا هم دچار یک از هم گسیختگی اجتماعی شده بودند و رفت و آمدها کمتر بود اما در زمان کرونا این مساله دامن اقوام درجه یک را هم گرفت و بر شدت ندیدن ها به دلیل و بهانه رعایت پروتکل های اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی اضافه شد.

وی یادآور شد: بیش از تمامی آسیب هایی که کرونا در زمان حضور و گذران خود بر جای خواهد گذاشت، این نگرانی که از هم گسیختگی اجتماعی در تمامی سطوح به ویژه اقوام درجه یک تبدیل به عادت و سبک زندگی دایم شود به دغدغه تبدیل شده است.

حل اختلافات خانوادگی در پساکرونا ضرورت دارد
این روانشناس بالینی گفت: در دوران کرونا زن و شوهر و افراد خانواده وقت بیشتری را در خانه سپری می کردند در حالی که پیش از این چنین اتفاقی رایج نبود و همین امر به دلیل نبود شناخت و مهارت کنار هم بودن موجب بحث و دعوا و اختلاف می شد، به همین دلیل آمار تماس ها به اورژانس اجتماعی و طلاق ها افزایش یافت.  

دستگیری و همدردی با خانواده هایی که عضوی از آنان بر اثر کرونا فوت کرده است
آهنگرزاده از دست دادن یکی از اعضای خانواده بر اثر کرونا و نبود فرصت شرکت در مراسم ترحیم را یکی دیگر از نتایج و عواقب کرونا عنوان کرد و افزود: این امر نه تنها دغدغه فکری برای افراد سالم به وجود آورد که در صورت هر نوع اتفاق منجر به مرگ، کسانی نیستند که با خانواده آن ها ابراز همدردی کنند بلکه اقشار آسیب پذیر بخصوص کودکان و سالمندان به دلیل ناتوانی جسمی و حساسیت روانی که دارند و زنان به دلیل عاطفه بالا بیشتر متضرر شدند. 

وی ادامه داد: در واقع  باقی ماندن اختلالات اضطرابی و استرس پس از آسیب، تبعات بزرگ جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی سختی است که کرونا در زمان شیوع به وجود آورده و در صورت رسیدگی و تحت درمان قرار ندادن آن، در پساکرونا هم ادامه خواهد داشت. 

ضرورت بهره گیری از دارو همراه با روان درمانگری در افراد دارای اضطراب
این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه اضطراب احتمال وقوع خطر را بالا می برد، تاکید کرد: احساس تنهایی نخستین عامل اضطراب زا در افراد است که احساس غم را در انسان به وجود می آورد در نتیجه این حالت می تواند چه در زمان کرونا و چه بعد باعث اختلال شود. 

آهنگرزاده به تمامی کسانی که به نوعی دچار این اختلال هستند، توصیه کرد: اگر افراد احساس می کنند که به واسطه شرایط کرونا با این مسایل روبه رو می شوندحتما با نهادهای ذیربط مانند سامانه ۴۰۳۰ که دستی در امر مشاوره و روانشناسی دارد مراجعه کنند، همچنین بهره گیری از روانشناسان و مشاورانی که مجوز رسمی از سازمان بهزیستی و روانشناسی دارند و استفاده از دارو همراه با روان درمانگری در امر بازگشت به زندگی عادی در دروان پساکرونا کمک زیادی به افراد می کند. 
دوران پسا کرونا دوران رشد و تعالی پس از استرس و اضطراب خواهد بود و نتیجه‌ای است که انسان در طول تاریخ و پس از عبور از بحران‌ها تجربه کرده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. در ایران نیز، تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا نیز به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.

به تازگی نیز جهش ویروس کرونا در انگلیس و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

از:فاطمه دهقان نیری