معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران درباره غربالگری بینایی بیان کرد: در سال ۹۹ به دلیل مسائل کرونا در حدود ۶۰ درصد کودکان غربال شده اند که شامل ۳۷۴ هزار و ۷۹۰ کودک بوده‌اند که تاکنون ۱۶۰۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شده‌اند. 

به گزارش ایسنا، محسن فتاپور در نشستی خبری در مورد آمبلیوپی یا تنبلی چشم بیان کرد: آمبلیوپی یا تنبلی چشم علت نابینایی یا کم‌بینایی بیشتر از یک میلیون نفر از افراد کشور است که شاید اگر در دوران طفولیت معاینه درست و توجه ویژه‌ای می‌شد، دچار این بیماری نمی‌شدند.

وی ادامه داد: در واقع تنبلی چشم یک بیماری نیست، بلکه ضایعه بیمارهای چشم دیگر مانند انحراف چشم، آب مروارید، افتادگی پلک و کدورت قرنیه و... است. 

به گفته فتاپور، از هر ۱۰۰ نفر، سه یا چهار نفر دچار تنبلی چشم می‌شوند که بیشترین و شایع‌ترین علت نابینایی در افراد زیر ۲۰ سال این بیماری است. 

وی در ادامه با بیان اینکه تنبلی چشم اگر در زمان مناسب تشخیص داده شود، کاملا قابل درمان است و هیچ جای نگرانی نیست؛ گفت: اما اگر بعد از ۷ سالگی یا نهایتا ۱۰ سالگی تشخیص داده شود، موثر نخواهد بود. 

به گفته معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران در سال ۹۸، ۶۱۶ هزار و ۱۹۰ کودک غربال شدند که ۸۷.۴ درصد رده سنی مخاطبین ۳ تا ۶ سال بودند که در ۲۱۲۵ پایگاه معاینه شدند. ۱۸ هزار و ۴۲۹ کودک بیمار تشخیص داده شدند و ۲۵۷۳ کودک آمبلیوپ تشخیص داده شدند.

معاون توسعه و امور پیشگیری بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ به دلیل مسائل کرونا در حدود ۶۰ درصد کودکان غربال شده اند که شامل ۳۷۴ هزار و ۷۹۰ کودک بوده‌اند که تاکنون ۱۶۰۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شده‌اند.