یک روانشناس گفت: بسیاری از رفتارهای اجتنابی مردم که در دوران پاندمی کووید ۱۹ شاهد آن هستیم ناشی از رعایت پروتکل‌ها نیست بلکه این رفتارها ناشی از انفعال و از دست دادن روابط اجتماعی است. 

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالله امیدی در نخستین همایش ملی مداخلات در بحران و سلامت روان که به صورت مجازی، توسط جمعیت هلال احمر با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد رفتارهای اجتنابی نظیر کاهش تماس با خویشاوندان، از دست دادن روابط اجتماعی ولو در سطح مجازی و به طور کلی آسیب‌های هیجانی هستیم. اگر بخواهیم نسل امروز را از این آسیب‌ها نجات دهیم باید فکری به حال استرس مزمن  و مداوم ایجاد شده کنیم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: رعایت پروتکل‌ها به معنای انفعال و از دست دادن روابط اجتماعی نیست. باید فعال سازی رفتاری را آغاز کنیم. ما طی پاندمی کووید ۱۹ دائما رفتارهای سلبی و نبایدها را به مردم گوشزد کرده‌ایم اما هیچگاه راهکارها و بایدها را به آن‌ها نگفته‌ایم. ما فاز توانبخشی روانی و ذهنی را برای مردم تعریف نکرده‌ایم و باید انسجامی میان دستگاه‌های مختلف در جهت توانبخشی انجام گیرد. 


امیدی معتقد است: اگر اعتقاد داشته باشیم که افراد جامعه در شرایط فعلی به علت پاندمی کووید ۱۹ نمی‌توانند از ارزشهایی نظیر خانواده، سلامتی و ... مراقبت کنند باید بگوییم با جامعه بحرانی مواجهه‌ایم، چراکه مسیر اصلی زندگی تهی شده است و افراد کارایی لازم را ندارند. در چنین شرایطی، آسیب‌ها در زمینه‌هایی که از پیش در جامعه و  افراد وجود داشته است افزایش می یابد. 


وی با اشاره به "آسیب آگاهی" در شرایط فعلی گفت: تمام فکر افراد بر روی چگونگی حل مشکلات متمرکز شده است و در واقع درگیر آسیب آگاهی هستند و ما نمی‌توانیم از این افراد انتظار رفتارهای سالم داشته باشیم. حتی در برخی موارد شاهدیم افراد دچار خریدهای هیجانی به دلیل ترس از در دسترس نبودن کالاها می‌شوند که علتش آشفتگی هیجانی ناشی از استرس شرایط پاندمی کووید ۱۹ است که به کاهش هوشیاری رفتارها و افزایش رفتارهای هیجانی منجر شده است. 


این روانشناس در پایان با اشاره به اهمیت "ارزش‌ها" در درمان‌های امروزی اختلالات روانشناختی گفت: امرزه باید برای درمان، افراد را به سوی ارزشها هدایت کنیم. امروزه افراد گرفتار رفتارهای ناکارآمد بیشتری شده‌اند و از این رو نیازمند فعال سازی رفتاری، بازتعریف ارزشها و کمک به بازگشتن افراد به زندگی هستیم.