یک پژوهشگر حوزه جمعیت و تک‌فرزندی با بیان اینکه در حال حاضر الگوهای غربی بر زندگی مردم ایران حاکم شده است، گفت: نتیجه حاکمیت این الگوها جا افتادن فرهنگ بی فرزندی یا تک فرزندی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناهید دیناروند پژوهشگر و کارشناس حوزه جمعیت، در برنامه چشم‌انداز رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه فرزندآوری موجب سلامت جسمی و روانی زن و مرد می‌شود، گفت: جمعیت یک مقوله چند وجهی است که نیاز به عزم ملی و سیاسی دارد چراکه از مؤلفه‌های اقتدار نیز محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش موانع اصلی فرزندآوری در حال حاضر چیست، اظهار کرد: طبق تحقیقات، «مشکلات اقتصادی»، «اشتغال بانوان» و همچنین ادامه تحصیل از جمله موانع در این زمینه بر شمرده می‌شود.

در قدیم امتیاز زنان فرزندآوری بود

دیناروند در ادامه با بیان اینکه مهارت‌های زندگی می‌بایست به بانوان جامعه آموزش داده شود، گفت: از آنجایی که اساساً زن نقش محوری در جامعه و خانواده دارد، می‌بایست بحث آموزش به بانوان در این راستا جدی گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه پیشتر امتیاز یک خانم فرزندآوری بوده است، خاطر نشان کرد: در سبک زندگی ایرانی – اسلامی قدیم، طبق هنجارهای دینی و ‏اجتماعی، بزرگترها زوج‌ها را برای بچه‌دار شدن، تشویق می‌کردند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت افزود: اما متأسفانه امروزه به دلیل تغییر نگرش در سبک ‏زندگی ایرانی اسلامی، زندگی‌ها به سمت الگوهای غربی رفته است.

دیناروند‬ در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به این مساله که کشورهای غربی صرفاً ‏یک یا دو فرزند را مناسب می‌دانند، گفت: اینکه نبود فرزند باعث لذت زندگی و جمع کردن ثروت می‌شود، دیدگاه درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه تک‌فرزندی از دیدگاه یک روانشناس موجب بروز مشکلاتی است، اظهارداشت: به عنوان مثال، والدین درست در سنینی که نیاز به نگهداری و توجه فرزندان دارند، دچار سندروم آشیانه خالی می‌شوند.

دیناروند ادامه داد: این یعنی تک فرزندشان ازدواج کرده ‏‏و سراغ زندگی خویش می‌رود، حالا این پدر و مادری که سال‌ها زحمت کشیده‌اند، عملاً دستشان خالی است.

این کارشناس حوزه جمعیت همچنین با بیان اینکه والدینی که تک فرزند دارند، همیشه به فرزند خود سرویس داده و او را بدعادت کرده‌اند‏، اظهارداشت: از نظر روانشناسی فرزندانی که خواهر یا برادر ندارند از تاب‌آوری پایینی برخوردار هستند و این مساله در بزرگسالی برای این طیف مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: این در حالیست که اگر تعداد فرزندان در خانواده زیاد باشد، فرزندان با یکدیگر تربیت می‌شوند.‏

دیناروند، ‏ با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جامعه در حوزه جمعیت درگیر مساله ناباروری هستند، گفت: دلایل این قضیه، می‌تواند ازدواج در ‏سنین بالاتر، وجود استرس زیاد در خانم‌ها، مواد شیمیایی و آلودگی‌های محیطی باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در ‏گذشته بیمه‌ها، ناباروری را جز بیماری محسوب نکرده و هزینه آن را تأمین نمی‌کردند، اظهارداشت: اکنون متخصصان زنان اذعان کرده‌اند که ناباروری زوج‌ها، یک نوع بیماری است و بیمه باید تقبل کند.‏

این کارشناس حوزه جمعیت در پایان ‏اضافه کرد: یک زوج نابارور در گذشته می‌بایست به خارج از کشور مسافرت می‌کردند؛ اما ‏امروزه از صفر تا ‏صد این بیماری، داخل کشور قابل درمان خواهد بود زیرا امکانات لازم و ‏پزشکان ‏حاذقی در ایران موجود است.