رییس پژوهشکده زنان سازمان بسیج گفت: بسیاری از زوجین به‌دلیل هزینه‌های هنگفت ناباروری و لاقیدی بیمه‌ها به‌رغم تمایل به فرزندآوری از این حق محروم می‌شوند، در طرح اخیر مجلس تلاش شده است این قشر به‌عنوان بیماران خاص درنظر گرفته شوند.

دکتر عاطفه سمائی نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا در اشاره به معضلات زوج‌های نابارور اظهار کرد: شیوع ناباروری در جامعه زنان در سن باروری ایران، حدود 10 درصد است که نزدیک 24 درصد از این افراد ناباروری اولیه دارند، در حالی که این رقم در جهان حدود 7 درصد هست و متأسفانه در این زمینه آمار ما از میانگین جهانی بیشتر است و براساس تحقیقات صورت‌گرفته طی 20 سال اخیر این شیوع در حال افزایش است.

وی در اشاره به علل این فراوانی ادامه داد: متأسفانه پژوهش ملی و منسجمی در این رابطه صورت نگرفته و استنادات مبتنی بر مطالعات جهانی است که در آن افزایش سن ازدواج، تأخیر در فرزندآوری، سبک زندگی و تغذیه و... مطرح شده‌اند؛ به‌نظر می‌رسد در کشور ما سهم افزایش سن زنان بیش از سایر دلایل تأثیرگذار است، در بررسی پایه‌ای علل نازایی سهم ناباروری مردان 60 درصد و زنان 40 درصد است، یعنی قاعدتاً شایع‌ترین علت ناباروری در جهان مشکلات و بیماری‌های مردان است اما در ایران این شیب به‌سمت دلایل و مشکلات بانوان است که نیازمند بررسی و تأمل بیشتر است.

رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر طرح‌ها و برنامه‌های خوبی در جهت افزایش سهم بیمه‌ها و حمایت‌های دولتی از بیماران صعب‌العلاج و خاص صورت پذیرفته است اما مقوله ناباروری مغفول باقی مانده و تعهدات بیمه بالاخص در حوزه دارو با رویکردی حداقلی مورد توجه تصمیم‌سازان بوده است، یکی دیگر از مشکلات این حوزه مقوله واردات داروهای ناباروری است که متأسفانه به‌رغم واردات لجام‌گسیخته در حوزه‌های مکمل‌‌های دارویی، ترکیبات آرایشی و... این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: سومین معضل در عرصه ناباروری فقدان مراکز درمانی در شهرستان‌های محروم است، امروزه نزدیک 50 مرکز درمانی در تهران وجود دارد اما در شهرستان‌های دورافتاده خلأ این مراکز و مشکلات ایاب و ذهاب موجب می‌شود که در روند درمان بیماران اختلال ایجاد شود.

این متخصص جراحی زنان و زایمان با اشاره به طرح اخیر مجلس درباره ناباروری تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های امروزه، مقوله کاهش رشد جمعیت است که به‌دلیل ناباروری و تحمیل هزینه‌های هنگفت، دسترسی سخت به مراکز درمانی و داروهای مورد نیاز، لاقیدی بیمه‌ها در پوشش ارائه خدمات بسیاری از زوجین به‌رغم تمایل به فرزندآوری از این حق خود محروم می‌شوند، در طرح اخیر مجلس شورای اسلامی تلاش شده است زوجین نابارور به‌عنوان بیماران خاص درنظر گرفته شوند تا بتوانند از بسته‌های حمایت دولتی بهره‌مند شوند و بخشی از این مسیر برای ایشان هموار شود.

وی افزود: یقیناً قوانین نیازمند بسته‌ها و پیوست فرهنگی در راستای ضمانت اجرایی هستند تا زمینه بسیاری از کارشکنی‌ها و بی‌تفاوتی‌ها سد شود؛ در شرایط کنونی حداقل هزینه درمان ناباروری و "ivf" حتی در مراکز دولتی به‌دلیل عدم پوشش بیمه‌ای داروها بیش از 20 میلیون است و این هزینه مضاف بر سختی رفت‌وآمد و فقدان مقطعی داروها و نگرانی‌های زوجین کار را سخت می‌کند و ضرورت توجه ویژه وزارت بهداشت و درمان از یک سو و سایر نهادهای نظارتی برای شناسایی گلوگاه‌های آسیب‌زا و اقدام عاجل در جهت رفع را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

رئیس پژوهشکده زنان سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: وقتی روند نزولی رشد در جامعه به‌عنوان تهدیدی بالقوه در عرصه قدرت و امنیت مطرح می‌شود لاجرم برنامه‌ریزی در راستای رفع آن باید دغدغه‌ای ملی شود و تمام همت مسئولین امر چه در عرصه تقنینی و اجرایی چه نهادهای قضایی و نظارتی در راستای برخورد عاجل با مسئولین که ترک وظیفه کرده‌اند، باید بر این حوزه متمرکز شود.