210593
در آستانه هفته بصیرت، پوستر«شهیدان علم»، با معرفی شش کتاب (با محوریت شهدای هسته‌ای) منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، در آستانه هفته بصیرت، پوستر«شهدای علم»، با معرفی شش کتاب (با محوریت شهدای هسته‌ای): «برخیز و اول تو بکش»، «استاد»، «شهید علم( دفتر اول)»، «شهید علم( دفتر دوم)»، « به وقت نوترون» و «آقا مصطفا» منتشر شد.

 

210585

 

«برخیز و اول تو بکش»

اثر رونن برگمن، ترجمه هادی عبادی، انتشارات صمدیه

(کتاب با عنوانِ «تو زودتر بکش» با ترجمه‌ی وحید خضاب توسط نشر شهید کاظمی منتشر شده است.)

این کتاب، روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترورهای موساد، از ترورِ مبارزینِ فلسطینی تا ترورِ عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران است. برای نوشتن کتاب، برگمن حدود یک هزار مصاحبه با چهره‌های سیاسی و مأموران مخفی انجام داده و از هزاران سند نیز استفاده کرده‌است. این کتاب آخرین اثر تحقیقی برگمن است. کتاب، روایت «اسرائیل» از پیش‌زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هر چیز بر ترورهای صورت گرفته از سوی این دستگاه‌ها تمرکز دارد. رونن برگمن (۱۶ ژوئن ۱۹۷۲)، روزنامه‌نگار، نویسنده و از تحلیل‌گران برجسته‌ی امور نظامی-امنیتی اسرائیل و نویسنده‌ی ارشد امور امنیتی در روزنامه‌ی یدیعوت اخرونوت است. تاکنون جلد اول کتاب منتشر شده و قرار است جلدهای بعدی هم منتشر شود.


210586

«استاد»

اثر فاطمه شایان پویا، نشرِ شهیدکاظمی

کتاب «استاد» خرده روایت‌هایی از زندگی شهید هسته‌ای مجید شهریاری است. در این کتاب حدود ۲۰۰ خاطره از دوستان، دانشجویان، همکاران، همسر و فرزند شهید مجید شهریاری که همگی از آن استاد شهید درس گرفته‌اند، ذکر شده است. این کتاب نقل فضایی ساده و صمیمی است که در آن، سخت‌ترین مسائل علمی روز دنیا، به زیباترین نحو حل می‌شد؛ با تلاشی پر از انگیزه، توکل، با لبخند و عشق به رشد و بالا رفتن و بالا بردن. نقل اساتید و دانشجویانی است که حقیقتاً دوست یکدیگر بودند و اعترافی است دسته جمعی و احساس دِینی که همه به مرد ریزنقش بی‌ادعایی دارند که در عین سادگی و زندگی خیلی عادی بین ما، تمام وجودش درس بود.


210588

«شهید علم( دفتر اول)»

کاری از دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر نشر معارف

کتاب «شهید علم» روایت ۱۰۰ خاطره دلنشین و متفاوت از شهید والامقام مجید شهریاری است. شاگردان شهید، دوستان، محافظ، همکاران، برادر و همسر شهید راویانِ خاطرات هستند. در پایان کتاب عکس هایی از شهید شهریاری و مروری بر کارنامه علمی استاد شهید زینت بخش کتاب شده است. کتاب خوشخوان است و نثر خوب و روانی دارد.


 

210589

«شهید علم( دفتر دوم)»

کاری از دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر نشر معارف

شهید داریوش رضایی‌نژاد، نخبه‌ی نابغه از عشایر آبدانان ایلام بود. دفتر دوم شهید علم مجموعه خاطراتی از زبان خانواده، دوستان و همکاران شهید است که با نشری شیوا و روایتی جذاب جمع آوری شده است. گزارشی از حضور مقام معظم رهبری در منزل شهید و گزیده ای از چکیده مقالات علمی شهید رضایی نژاد نیز زینت بخش کتاب است.


 

210592

 

«به وقت نوترون»

اثر هاجر صفائیه، حسین ابراهیمی، نعیمه منتظری و مریم نصر اصفهانی، نشرِ حدیث راه عشق

به وقت نوترون، روایتِ زندگی چهار شهید هسته ای کشورمان، مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن است.

نوترون اول، ۱۱۰ پرتو از زندگی شهید هسته‌ای، مسعود علی محمدی (اولین دکترای فیزیک هسته ایران، استاد و هیئت علمی دانشگاه تهران)؛ نوترون دوم، یکصد مدار از زندگی شهید هسته‌ای، مجید شهریاری (دکترای فیزیک هسته‌ای و استاد دانشگاه شهید بهشتی)؛ نوترون سوم، نود و هشت پالس از زندگی شهید هسته ای، داریوش رضایی‌نژاد و نوترون چهارم روایتِ زندگی مردی است که سانتریفیوژهای زندگی‌اش با سرعت شهادت چرخید، (شهید مصطفی احمدی روشن) است.


 

210587

 

«آقا مصطفا» 

چند برگی از زندگی و شهادت دانشمند شهید مصطفی احمدی روشن، اثر مهدی نوری، نشرِ یاران شاهد

«آقا مصطفا» کتابی کوتاه شامل چندین روایت شیرین از زندگی و شهادت دانشمند شهید مصطفی ‌احمدی روشن است.

کتاب دربردارنده گوشه‌هایی از زندگی و نحوه شهادت دانشمند شهید، «مصطفی احمدی روشن» است. «مصطفی احمدی روشن»، دانشمند اتمی ایران در دانشگاه صنعتی شریف، در همدان به دنیا آمد و بعد از گذراندن زندگی پرثمر و خدمت‌رسانی به کشور و ایجاد تغییرات بهینه در صنعت اتمی کشور، به دست عوامل استکبار جهانی در سال ۱۳۹۰ ترور شد. در این کتاب، از زبان خانواده، همسر، همکلاسی ها و دوستان، سجایای اخلاقی شهید و اعتقادات و اعمال استکبار ستیزانه او، به همراه بازتاب رسانه‌های جهانی درباره شهادت ایشان بازگو شده است. در بخش‌هایی از اثر نیز، تصاویری از شهید و تشییع جنازه وی گنجانده شده است.