61569160

دکتر افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در دل نوشته ای با عنوان «محبوب ترین سردار» نوشته است:

«در گستره تاریخ، تعداد قابل توجهی از انسان ها ، به دلیل جایگاه، خصیصه ها و یا تلاش ها و خدمات چشمگیر در حوزه های معنوی و اخلاقی، علمی و آموزشی ، فرهنگی و اجتماعی، ورزشی و هنری، صنعتی و اقتصادی ، سیاسی و نظامی به شهرت ملی و بین المللی دست می یابند. اما ، در این میان، تعداد اندکی از مشاهیر ملی و جهانی به درجه مقبولیت اجتماعی نایل می گردند، و در این معنا ، از جمع بسیار محدود مشاهیر با مقبولیت اجتماعی ، صاحبان شخصیت های فوق العاده نادری به مقام محبوبیت ملی و بین المللی نایل می گردند.

چرا که، مقام محبوبیت اجتماعی، یک مقام معنوی و عرشی است. هر کس که در طول تاریخ، در هر جامعه ای به هر دلیلی مشهور می شود، لزوماً مقبولیت اجتماعی پیدا نمی کند، و هر کس که مقبولیت نسبی یا کامل اجتماعی را پیدا می کند، و لو چنین جایگاهی می تواند ارزشمند باشد ، لیکن ممکن است به گونه ای که بایسته و شایسته است، از محبوبیت چندان اجتماعی بر خوردار نباشد. انسان های مشهور عموماً در کتاب ها و قاب ها می مانند، اما انسان های محبوب در اندیشه ها و قلب ها جاودانه می شوند. خصیصه های شخصیتی انسان های محبوب، آمیزه ای است از خدا باوری و اخلاص ، تواضع و وارستگی، عطوفت و محبت ، اخلاق و معنویت، منطق و عقلانیت، استواری و صبوری و به ویژه ، تلاش و خدمت مخلصانه، بی وقفه ، بی منت ، بی توقع و بی تکلف به مردم. در همین مهم ، شایان ذکر است که از جمله دعا های انسان های رشد یافته و متعالی به درگاه خالق مهرآفرین آن است که با تلاش مستمر در حریم ارزشها و مصون بودن از لغزش ها و نیل به مقام قرب، محبوب خدا و بالطبع ، محبوب قلوب خلق خدا شوند.

بدون شک، بیش از هر مقام و جایگاهی ، سردار محبوب ما، سپهبد سلیمانی ، بنده محبوب خدا بودند و محبوب ترین ، وارسته ترین ، شجاع ترین ، خلاق ترین و پرآوازه ترین فرمانده نظامی در گستره جهان بوده و خواهد بود. آوازه منش اخلاقی و معنوی ، اخلاص و وارستگی و شخصیت استوار ، پر صلابت ، پرافتخار و پرتحسین او در همه کشورهای جهان ، به ویژه در قلوب آزادگان آزاد اندیش ، راست قامتان ظلم ستیز و مستضعفان امید آفرین، طنین افکن خواهد بود.  یقیناً ، امروز و فردا، همدلی و اندیشه همانندی با برترین الگوی عرصه دفاع مقدس و محبوب ترین فرمانده مقاومت در برابر مستکبران متجاوز در بین نوجوانان و جوانان پاک طینت کشور های مختلف فزونی می یابد. "