استادیار دانشگاه تهران گفت: جهان‌های سرمایه‌دار به زن به عنوان جریان قابل استفاده نگاه می‌کند و این نگاه ابزاری باعث می‌شود که خشونت پنهان آغاز شود.

سقای‌ بی‌ریا در برنامه اینستاگرامی بسیج دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی با عنوان خشونت پنهان علیه زنان اظهار کرد: خشونت علیه زنان بحث جدیدی نیست و زنان در جوامع مختلف مورد ظلم قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه «متاسفانه شاهد این هستیم که زنان تا اوایل دهه اول قرن بیستم از حقوق اولیه سیاسی هم برخوردار نبودند»، افزود: بنابراین تلاش‌هایی صورت می‌گیرد برای اینکه زنان وارد دنیای سیاست و اقتصاد شوند و همراه با این توانمندسازی که از سوی زنان صورت می‌گیرد، سوء‌استفاده‌هایی از طرف جهان سرمایه‌دار نسبت به ورود زنان به این حوزه‌ها اتفاق می‌افتد. جهان‌های سرمایه‌دار به زن به عنوان جریان قابل استفاده نگاه می‌کنند و این نگاه ابزاری باعث می‌شود که خشونت پنهانی آغاز شود. بدین معنا که زن به اسم آزادی وارد جامعه می‌شود و مورد استفاده ابزاری قرار می‌گیرد.

این استادیار دانشگاه تهران تصریح کرد: برای خشونت پنهان سه لایه وجود دارد؛ لایه اول تبلیغاتی است که از بحث آزادی استفاده می‌کند و سپس زنان را به ناهنجاری‌هایی می‌کشاند، لایه دوم استفاده ابزاری از زن در تبلیغات است و لایه سوم حضور زنان معمولی در جامعه‌ای است که معیار دست نیافتنی از زیبایی در آن شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: متاسفانه ما بسیاری از ابزارهای ارتباطی را به صورت وارداتی استفاده کردیم بدین معنا که زمانی دانش ارتباطات در غرب شکل می‌گیرد و زمانی که می‌بینند تبلیغات زنان باعث سودآوری می‌شود در نتیجه وارد کشور ما می‌شود و ما آن را به گونه دیگری برای تبلیغات خود از زنان استفاده می‌کنیم. بسیاری از اتفاقاتی که در غرب رخ می‌دهد به دلیل وجود عقلانیت ابزاری است. در جامعه ما که باید اخلاق مورد توجه قرار گیرد، از این نوع واردات و روش‌ها باید خودداری کنیم و مسائل اخلاقی را مورد توجه بیشتر قرار دهیم.

بی‌ریا با اشاره به اینکه «در غرب خشونت پنهان ریشه طولانی‌ دارد و اکنون به عنوان معضل روانشناسی مورد واکاوی قرار می‌گیرد»، بیان کرد: زن یک ابزار برای رسیدن به اهداف مختلف است، منتهی زنان به مرور زمان اعتقاد پیدا می‌کنند که از این ابزار استفاده و خود را به عنوان شیء تصور ‌کنند. در نتیجه فضای جامعه و انتظاراتی که از زن می‌رود باعث می‌شود زنان جنسی‌سازی ‌کنند که این موضوع تبدیل به معضل روانشناختی می‌شود. بنابراین در این زمان، زن هویت و ارزش خود را در این می‌بیند که چقدر جذابیت دارد و آن را عرضه ‌کند که این امر آسیب‌هایی روانشناختی افسردگی را به دنبال دارد. 

وی اضافه کرد: فردی که خود را عرضه کند باید از افسردگی فاصله گیرد اما با توجه به اینکه معیار زیبایی وجود دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند خود را به آن برساند، این افسردگی با فرد وجود دارد. بدین معنا که افسانه زیبایی در زنان دیده می‌شود که هر چه تلاش می‌کنند به آن برسند، همواره احساس نقص می‌کنند. زمانی که فرد اندام خود را نگاه می‌کند احساس نقص کرده و در نهایت دچار افسردگی می‌شود.

استادیار دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همچنین برای دختران هم این آسیب‌ها وجود دارد و قدرت ادارکی آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد، واقعیت و ارزش خود را در جنسی‌سازی مشاهده می‌کنند و به طور مدام احساس می‌کنند که باید به بدن خودشان نگاه کنند که نقصی وجود دارد یا خیر. این دختران بسیاری از انرژی خود را صرف توجه به خود می‌کنند که آیا خوب هستند یا خیر. به همین دلیل قدرت ادراکی دختران کاهش پیدا می‌کند و موفقیت‌های آن‌ها در عرصه‌های مختلف کاهش می‌یابد و کمتر دنبال فعالیت‌های دیگر سوق پیدا می‌کنند و این عملکرد، آینده دختران را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: خشونت می‌تواند در مورد آقایان هم رخ ‌دهد اما به مطالعاتی که در این حوزه انجام شده، نگاه کنیم جنس زدگی بر علیه زنان نسبت به مردان بیشتر اتفاق می‌افتد و به مراتب نسبت به زنان ضعیف‌تر است. زمانی که مردان نگاه صرفا زیبایی و جنسی نسبت به زن دارند هیچ‌گاه نمی‌توانند روابط عاطفی زناشویی خوبی داشته باشند چراکه همه انتظارات خود را در همسرشان نمی‌یایند و دائما در تنش هستند. در نتیجه این‌ آقایان نگاه کاملا ابزاری به زن پیدا کردند که واقعا معضل است و باید مراقب باشیم.

بی‌ریا گفت: خشونت پنهان علیه افراد این است که فرد از پرداختن به جنبه کمال و شخصیت خود مغفول و تنها به بعد جسمانی و نگاه محدود به خود سوق داده شود. در این راستا اگر بخواهیم از نظر اسلامی نگاه کنیم آسیب دیگری هم به زن زده می‌شود و آن هم این است که زن را از کمال و معنویت دور می‌کند و تنها آسیب‌های مادی مانند افسردگی و قوه ادراکی نیست که برای زن رقم می‌خورد بلکه معنویت زن را دچار اختلال می‌کند.

این استادیار دانشگاه تهران افزود: زن باید در خانواده مدیریت معنوی افراد را هم به عهده گیرد و مراقب باشد همسرش دچار خطا نشود. بنابراین باید توجه و دقت کافی را در مسائل مختلف به کار گیرد زیرا مدیر خانواده است و باید در بُعد مادی و معنوی از سلامت کامل بهره‌مند باشد تا بتواند به این امور بپردازد و این سبک زندگی حیا محور، تلاش می‌کند تا زن از آن خود شیء‌پنداری فاصله گیرد.