نه زیرساختی برای زندگی سالم در برخی مناطق سیستان و بلوچستان که در همه استان پراکنده اند وجود دارد و نه مدرسه و دبیرستانی در نزدیکی شانخیلی هنر کنند تا مقطع راهنمایی می خوانند و سرنوشت همگی شان به ازدواج زودهنگام پس از ترک تحصیل ختم می شود اما ساره و سه همکلاسی اش سنتها را شکستند و باور را به اراده تبدیل کردند.

اولین دختر نیکشهری ای که در رشته تاریخ به دانشگاه سیستان و بلوچستان راه یافت

به گزارش ایسنا ساره باور، یکی از چهار دختری بود که سال ۷۴ توانست از تنها دبیرستان دخترانه نیکشهر که تا قبل از سال ۷۳ هیچ گاه دختران را به خود ندیده بود فارغ التحصیل شود و بشود اولین دختر نیکشهری ای که در رشته تاریخ به دانشگاه سیستان و بلوچستان راه یافت؛ بعدها معلم شد و حالا هم مدیر آموزش و پرورش شهرستانش شده است. حالا سه دختر، معلم شهرشان شده اند و آن یکی فعال هنری در تهران؛ برای آن دخترانی که در تهران و یا اصفهان و مشهد و ... درس می خوانند رفتن به دانشگاه رسمی است معمول و حتمی اما برای این چهار دختر نیکشهری حکم گرفتن جایزه نوبل را داشته است و یا فتح قله اورست.روایت یکی از این ۴ دختر در سیستان و بلوچستان ساره این موفقیت را مدیون پدرش می داند؛ پدری که سرطایفه بزرگی در شهرش محسوب می‌شود و معتمد مردم است. وقتی به فرزندانش گفت که" بروید درس بخوانید تا برای خودتان در آینده کسی شوید"، خیلی از خانواده های شهرستان نیکشهر به عنوان یکی از پرجمعیت ترین شهرستان استان سیستان و بلوچستان الگو گرفتند و آنها هم به دخترانشان اجازه ادامه تحصیل دادند. حالا شهر نیکشهر نه تنها ساره را به عنوان مدیر آموزش و پرورش نیک شهر انتخاب کرده بلکه بخشدار، مدیر میراث و سفیر ایران در  برونئی از دختران همین شهر هستند و ۸۰ درصد شاگردان ساره، خانم معلم شده اند.  با این حال هنوز خیلی از دختران نه تنها در بلوچستان و نیک شهر بلکه در کل استان حامی ای همچون پدر ساره می خواهند تا استعدادهای فراوان نهفته بیدار شود و ساره های دیگر دست این استان را برای پیشرفت و توسعه استان شگفت انگیزشان بگیرند.

درگیری همه نقاط سیستان و بلوچستان با بی سوادی و ترک تحصیل

هر چند حالا با رشد فرهنگی مردم، مشکلات مذهبی، طبقاتی و سنتی حاکم و مانع بر تحصیل دختران کمتر شده اما هنوز هم همه نقاط سیستان و بلوچستان از سرباز در نقطه صفر مرزی گرفته تا زاهدان مرکز استان بعضا با بی سوادی و ترک تحصیل  تعدادی از فرزاندانش درگیرند.روایت یکی از این ۴ دختر در سیستان و بلوچستان طبق آخرین سرشماری سال ۹۵، بیش از ۳۳۳ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال از جمعیت ۲.۵ میلیونی این استان یعنی حدود یک چهارم آن بی‌سواد هستند که البته این آمار بروز رسانی و راستی آزمایی نشده و مشکوک است چرا که باید تعداد بی سوادان با توجه به وجود بیشترین نرخ رشد جمعیت کشور از این استان فراتر از اینها باشد. اما آنچه که مشخص شده است ، زابل با  ۹۴ درصد باسوادترین شهر و سرباز با ۶۳ درصد کمترین نرخ باسوادی را در استان دارند. با وجود آنکه خیرین و دولت در سالهای اخیر دست به دست هم دادند و تنها در سال گذشته ۱۰۰۰ کلاس درس توسط خیرین ساخته شده اما به گفته رضا سرحدی‌نیا، سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان حدود ۲۴ هزار کلاس دایر در استان با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری دانش آموزان و ۲۵ تا ۳۰ هزار دانش آموزان تازه وارد به علت رشد جمعیت زیاد این استان همخوانی ندارد و حتی اگر سالانه ۱۰۰۰ کلاس درس هم بسازند باز هم جوابگوی کمبود فضای اموزشی در دومین استان پهناور ایران با مردم محرومش نمی‌شود.

ضرورت جذب معلمان بومی بیشتر در سیستان و بلوچستان

در یک کلام به ۲ میلیون مترمربع فضای آموزشی نیاز است و باید ۱۱ هزار کلاس درس ساخته شود؛ ضمن آنکه معلمان بومی بیشتر و همزبان با دانش آموزان این استان جذب شوند و به تعداد مدارس شبانه روزی و نیز دبیرستان در نقاط مختلف و حتی دور دست و صفر مرزی برای دختران و پسران و بخصوص دخترانی که با مشکل رفت و آمد از شهری به شهر دیگر برای تحصیل مواجهند، ایجاد شود.

حداقل ۱۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان شرایط بحرانی دارد

به گفته موسس موسسه خیریه گیتی مهر، هنوز حداقل ۱۰۰ روستا در این استان شرایط بحرانی دارد و هفته ای یک بار تانکرهای آبرسان را به خود می بینند و بچه هایشان دچار سوء تغذیه، تراخم چشمی و  ناراحتی پوستی هستند و حال بچه ای که با سوء تغذیه و مشکلات بهداشتی مواجه است چگونه می تواند به آموزش فکر کند و اگر به وضعیت بحرانی این روستاها رسیدگی نشود، در طول ده سال آینده فاجعه انسانی به بار می آید چرا که هم سلامتی این کودکان به خطر می افتد و هم بی سوادی در این مناطق تداوم می یابد.روایت یکی از این ۴ دختر در سیستان و بلوچستان

ضرورت تخریب ۶۰۰۰ و ساخت ۵۰۰۰ کلاس در استان

نه زیرساختی برای زندگی سالم در برخی مناطق سیستان و بلوچستان که در همه استان پراکنده اند وجود دارد و نه مدرسه و دبیرستانی در نزدیکی شان؛ ۶۰۰۰ کلاس که باید تخریب و ۵۰۰۰ کلاس که باید ساخته شوند.

تشریح علت ترک تحصیل دختران و پسران در سیستان و بلوچستان

علاوه بر آنکه هنوز هم مشکل فرهنگی وجود دارد و پسران برای درآمد زایی همچون کمک در قاچاق سوخت به کمک پدران می‌آیند و دخترانی که با موتور نمی توانند به شهر مجاور بروند و درس بخوانند؛ محدودیت رفت و آمد و سنتی که می گوید دختر چه معنی دارد درس بخواند و او را وادار به خانه ماندن و ازدواج زود هنگام می کند و مجبور به ترک تحصیل. با همه این دردسرها و چالشها، باسواد شدن در سرزمین فرصت ها و ثروتها، امکان پذیر است و شدنی؛ همانطور که تنها در یک دبیرستان خیرساز شهر سرباز در نقطه صفر مرزی چندین پزشک تربیت شده اند و یا تنها با مطالبه یک معلم روستای گواتامک به نام خانم ایرندگانی در فضای مجازی مبنی بر وجود کمبودهای آموزشی در روستای گواتامک شهرستان خاش، مسئولان در مجلس و دولت و در نهایت آموزش و پرورش به فکر افتادند تا عقب افتادگی این روستا را برطرف کرده و ساخت مدرسه در این روستا آغاز شود. ساره یکی از آنهاست؛ هموطن بلوچستانی که با وجود مشکلاتی که برای تحصیل یک دختر در ۵۰۰ کیلومتر دورتر از خانه وجود دارد، نه تنها در نیک شهر برای خود کسی شده بلکه معلمهای بومی زیادی تربیت کرده است و معتقد است آینده این استان بسیار روشن است و وضع بی سوادی اینگونه نمی ماند. ساره باور پس از پایان تحصیلات، بلافاصله به عنوان دبیر وارد نظام آموزش و پروش می‌شود. پس از یک‌ونیم سال تدریس، مدیریت آموزشگاه دخترانه زینبیه به وی سپرده می‌شود. آن‌گاه از سال ۸۷ برای ادامه تحصیل عازم تهران شده و دو سال در کنار تحصیل، در یکی از دبیرستان‌های شهر ری هم‌زمان مشغول به تدریس می‌شود. بعد از اتمام تحصیلات در سال ۸۹ مجدد به نیکشهر برگشته و آموزش به کودکان محروم این منطقه را بر عهده می‌گیرد. وی از مردادماه ۹۵ تاکنون، عهده‌دار مدیریت آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر است.

استقبال خوب خانواده ‌های سیستان و بلوچستان برای ادامه تحصیل فرزندانشان در سالهای اخیر

مدیر آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از استقبال خوب خانواده ‌ها برای ادامه تحصیل فرزندانشان خبر می دهد و معتقد است این‌که گاهی گفته می‌شود «مدرسه ساخته شده، اما خانواده‌ها استقبال نمی‌کنند»، صحت ندارد. در عین حال که تصریح می کند هنوز مسائل فرهنگی و یا فقر اقتصادی در منطقه بطور کامل از بین نرفته و همچنان باید به آن پرداخته شود، اما جزو عوامل کم اهمیت‌تر به شمار می‌روند.روایت یکی از این ۴ دختر در سیستان و بلوچستان

پراکندگی روستاها، بعد مسافت و صعب‌العبور بودن راه‌ها از موانع ادامه تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان است

به گفته باور، در شهرستان نیکشهر بیشترین استقبال از تحصیل می شود اما چالش اصلی در این شهرستان، کمبود فضای لازم است؛ میزان پراکندگی روستاها زیاد است و بعد مسافت و صعب‌العبور بودن و استاندارد نبودن راه‌ها، باعث شده تا دانش‌آموزان، به‌خصوص دختران، برای ادامه تحصیل دچار مشکل شوند. وی با بیان اینکه این مشکل خصوصا در مقطع متوسطه و برای دختران وجود دارد، گفت: شاید دختران و یا خانواده‌های آنان حاضر نشوند که برای ادامه تحصیل، مشکلات تردد را به جان خریده و به مرکز شهر بیایند، بنابراین همین مشکل، عاملی برای ترک تحصیل می‌شود.

مدارس شبانه روزی برای تحصیل دختران در مراکز شهرستانها ایجاد شود

به اعتقاد مدیر آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر، بهترین راه حل در حال حاضر، جذب در مجتمع‌های شبانه‌روزی در مراکز شهرستان است. احداث مدارس شبانه‌روزی استاندارد و ایمن خصوصا در بخش جنوبی استان با توجه به پراکندگی روستاها و زیاد بودن مسافت میان خانه و مدرسه‌ دانش‌آموزان، بسیار ضروری است. وی تصریح کرد: در روستاهای ما، آمار جمعیتی پایین است. در این صورت، برای مقطع ابتدایی می‌توان با ۵ نفر هم مدرسه ساخت، چون کلاس‌ها به شکل چند پایه است و سر یک کلاس، از اول تا ششم دبستان می‌نشینند، اما این امکان برای مقطع متوسطه، به دلیل تخصصی بودن آموزش‌ها، وجود ندارد. او باز هم تاکید کرد که دانش آموزان در مقطع متوسطه مجبورند خود را به نزدیک‌ترین مدرسه متوسطه که معمولا در روستاهای پرجمعیت‌تر و یا مراکز دهستان است، برسانند، اما روستاها پراکنده و راه‌ها غیراستاندارد و صعب‌العبور است و این امکان برای همه دانش آموزان نیست. بهترین راه حل، ایجاد مجتمع‌های شبانه روزی در مراکز دهستان است تا روستاهای اقماری را پوشش دهد. در این صورت، نیاز به رفت‌وآمد همه روزه نخواهد بود و دختران محصل می‌توانند در طول هفته، در همان محل، اقامت داشته باشند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸ مرکز شبانه روزی در شهرستان نیکشهر وجود دارد، اظهار کرد: مشکل تردد برای دختران جدی‌تر است، چون پسران می‌توانند با موتورسیکلت هم خود را به مدرسه برسانند، اما برای دختران، رفت‌وآمد در این جاده‌های غیراستاندارد و صعب‌العبور کمی مشکل است.روایت یکی از این ۴ دختر در سیستان و بلوچستان

مراکز پیش‌دبستانی برای غلبه بر چالش کودکان دوزبانه سیستان و بلوچستان ایجاد شود

ساره به چالشهای دیگری هم که مانع ادامه تحصیل فرزندان این استان می شود هم اشاره کرد و آن هم این بود که کودکان منطقه بلوچستان ارتباط کمتری با زبان فارسی دارند و هر چند امروزه با وجود برنامه‌های تلویزیونی، این مشکل کمتر شده، اما به هرحال هنوز یک چالش شناخته می‌شود. او برای حل این مشکل پیشنهاد داد مراکز پیش‌دبستانی گسترش یابند تا کودک به تدریج با زبان فارسی، ارتباط برقرار کرده و برای ورود به مدرسه، آمادگی لازم را پیدا کند، اما چنانچه نتوان کودکان را به پیش‌دبستانی رساند قطعاً در مدرسه و به‌خصوص پایه اول و دوم، دچار مشکل خواهند شد. باور با بیان اینکه امروزه توسعه مدارس پیش‌دبستانی در همه مناطق دوزبانه کشور مورد توجه قرار گرفته، بیان کرد: اعتبارات ویژه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش جهت توسعه مدارس پیش‌دبستانی اختصاص یافته که می‌تواند مشکل دوزبانه بودن را تا حدودی رفع سازد. ساره بر جذب نیروی بومی و استفاده از معلمان همزبان با کودکان منطقه خیلی اصرار دارد و البته اضافه می کند در سال‌های اخیر با جذب‌ نیروهای بومی، یعنی معلمانی که با زبان مادری کودکان بلوچ آشنا هستند، این مشکل تا حدودی حل شده، به طوری که می‌توان گفت تقریبا ۹۹ درصد معلم‌های ما در مقاطع اول تا سوم ابتدایی، بومی هستند.روایت یکی از این ۴ دختر در سیستان و بلوچستان

پسرها برای کار کردن و دخترها به علت مشکل تردد در دبیرستان ترک تحصیل می کنند

این مقام مسئول در نیکشهر مثل خیلی از مسئولان دیگر معتقد است که مشکلات معیشتی مانع تحصیل کودکان است و می گوید: شرایط معیشتی مردم منطقه چندان مطلوب نیست و یک بحث نگران کننده است، چون افراد زیادی شغل آنچنانی نداشته و در نتیجه، وقتی کودک توان کار کردن را تا حدی پیدا می‌کند، او را مجبور به ترک تحصیل و روی آوردن به کسب و کار و کمک به درآمد خانواده می‌کنند. البته آمار این تعداد در حال حاضر، چندان بالا نیست، ولی یک زنگ خطر است. او تصریح کرد، هر چند ورود خیرین تا حدودی دغدغه‌ها را کم کرده، اما این اقدامات فقط مُسکن هستند و باید مشکل را بصورت بنیادی حل کرد. باور ادامه  داد: کودکان معمولا مقطع ابتدایی را تمام می‌کنند و موارد ترک تحصیل در این مقطع بسیار نادر است، مگر برای دختران که علت آن، همان مشکل تردد است اما در مقطع متوسطه اول و دوم که پسران کمی نیروی کار کردن پیدا می‌کنند، مجبور می‌شوند به اشتغال روی آورده و تحصیل را رها کنند. وی با اشاره به اینکه روی آوردن به درآمدزایی برای پسران و عدم دسترسی به مدرسه نزدیک برای دختران، مهمترین دلایل ترک تحصیل در منطقه هستند، اظهار کرد: ساخت مدارس شبانه‌روزی بهترین راهکار است و کمترین هزینه را هم دارد، چون نیازی به تأمین نیرو، پرداخت حقوق و ساخت مدرسه جدید نیست.روایت یکی از این ۴ دختر در سیستان و بلوچستان

فضای آموزشی و معلم متناسب با نرخ رشد جمعیت سیستان و بلوچستان نیست

رضا سرحدی‌نیا، سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان هم کمبود معلم و مدرسه را مشکل همه شهرها و روستاهای استان می داند و معتقد است شهر خاصی نیست که وضعیت آن بهتر یا بدتر از سایر شهرها باشد. وی به ارائه آمارهای مرتبط پرداخت تا دقیقا وضعیت نامطلوب آموزشی را به مخاطبان ایسنا گوشزد کند؛ سرانه فضای آموزشی استان نسبت به سایر استان‌های کشور پایین‌تر است، به طوری که سرانه فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان ۳.۳ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، در حالی که این رقم در کشور، از ۵.۷ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز گذشته و به ۶ مترمربع رسیده است. او دلیل اصلی این فاصله با میانگین کشوری را افزایش جمعیت می داند و اضافه می کند، همین شده که با وجود مشارکت خوب خیرین و حمایت دولت، باز هم مشکل فضای آموزشی در این استان وجود دارد.  نرخ رشد جمعیت در سایر نقاط کشور ۰.۶ درصد است، این در حالی است که این رقم در سیستان و بلوچستان ۴ درصد است. در سند توسعه آموزشی، مقدار فضای آموزشی مورد نیاز استان در ۳۲ منطقه آموزشی، مشخص شده است. در مجموع، حدود ۱۱ هزار کلاس درس باید ساخته شود. او از اینکه این استان جزو ۵ استان اول کشور در کمک خیرین برای ساخت مدارس است اظهار خوشحالی می‌کند و آن را مدیون خیرین می داند و تصریح می کند، با وجود تمام کمبودها، سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان، تعهد خیری داشتند در حالی که طی سال‌های ۹۰ و ۹۱، در این زمینه رتبه بیست و نهم در کشور را داشتند. در گذشته، سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلاس تحویل آموزش و پرورش می‌شد، اما در سال گذشته،۱۰۰۰ کلاس درس تحویل داده شد و امسال هم بالای هزار کلاس تحویل داده خواهد شد. این امر نشان می دهد که هم مشارکت خیرین افزایش یافته و هم عملکرد دولت مثبت بوده است و "سرحدی" برای اثبات آن به امار استناد می کند؛ اینکه در سال ۹۶، ۶۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی اختصاص یافت که این رقم در سال ۹۸، هفت برابر شد و به ۴۷۵ میلیارد تومان رسید که این مبلغ صرف احداث، تکمیل پروژه‌های قبلی و همچنین تجهیز مدارس شده است و امسال هم پیش‌بینی شده اعتبارات ملی به افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

۲ میلیون متر مربع فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان نیاز است

به گفته سرحدی، در مجموع، می‌توان گفت ۲ میلیون متر مربع فضای آموزشی در این استان نیاز است که برای جبران این عقب ماندگی به ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است. او هم مثل ساره آنچه را بیشتر در شرایط حاضر ضروری می داند ساخت مدارس متوسطه دخترانه است، چرا که اولا دبستان را هر جایی می‌توان برای ۱۰ نفر تشکیل داد، اما مدارس متوسطه، نیاز به نیروی متخصص دارد و معلم آن منطقه باید آموزش‌های لازم را دیده باشد. ثانیا در این مقاطع باید دانش‌آموزان را تفکیک جنسیتی کرد. همچنین دختران در رفت و آمد، محدودیت بیشتری دارند و خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که دخترشان برای مدرسه رفتن، مسیرهای دور و طولانی را طی کند اما پسرها راحت‌تر می‌روند.

آمارهای بی سوادی در سیستان و بلوچستان راستی‌آزمایی نشده است

همه این پیشنهادات و توصیه ها از سوی مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس در حالی است که هنوز آمار مشخص و شفاف و بروز شده ای از سوی مسئولان سوادآموزی آموزش و پرورش ارائه نشده و برای همین احمد امیرشاهی، معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان عنوان کرده است: سرشماری جدید به‌تازگی آغاز شده و انشاء‌الله تا هفته سوادآموزی، در دی‌ماه، آمار دقیق رسانه‌ای خواهد شد.

دستیابی به عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان با نگاه برابر محقق نمی‌شود

علی‌اوسط هاشمی، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و استاندار پیشین این استان در گفت و گو با ایسنا معتقد است: با نگاه متعادل برابر، دستیابی به عدالت آموزشی محقق نخواهد شد، بلکه فوق آن نگاه باید باشد تا شاخص‌ها تکان داده شود. بعضی مناطق استان نیاز به توجه ویژه‌تری دارند و باید آنان را مستثنی کرد. وی در ادامه تاکید کرد: اعطای سهمیه برای جذب معلم و افزایش سهمیه جذب دانشگاه فرهنگیان آن جامعه نیاز است که کمبودهای بودجه ای آن را باید از خزانه جبران کرد. او در این میان تاکید کرد که باید به ثبات شغلی آموزگاران هم اندیشید؛ بعد مسافت و سختی تردد و ایاب و ذهاب، مسائلی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. برای آنکه نقش بدرستی ایفا شود، باید از فرزندان آن محل جذب کرد تا خود برای ارتقای سطح سواد منطقه خود وارد عمل شوند. سیاست امروز دولت به گواه اوسط هاشمی، گرایش به سمت مهارت آموزی است، برای آنکه خروجی مدارس، افرادی توانمند باشند که توانایی برای کسب موفقیت داشته باشند. طبق برنامه ششم، ۵۰ درصد آموزش مدارس باید به مسائل مهارتی و ۵۰ درصد به علومی مانند ریاضیات، علوم تجربی و انسانی اختصاص یابد. وی با تأکید بر اهمیت ایجاد ارتباط موثر بین آموزش و اشتغال، بیان کرد: نگاه‌ها باید به سمت توانمند شدن پیش برود. می‌توانیم استان سیستان و بلوچستان را پایلوت این مهم قرار دهیم، سپس سرمایه ملی را پشتوانه آن قرار داده و از پتانسیل منطقه‌ای هم کمک بگیریم. از ظرفیت مردمی هم باید استفاده کرد. در آن دوره، چون اعتماد ایجاد شده بود و مردم به اهمیت مسأله پی برده بودند، همه پای کار آمده و حتی برخی علمای اهل سنت در مساجد، کلاس درس ایجاد کردند. او به این نکته اذعان کرده که وقتی این اعتماد ایجاد شود که هدف، تکریم فرزندان منطقه است، خود مردم محلی هم مشارکت می‌کنند. وقتی بدانند که این اقدامات مؤثر به حال آنان و برای آینده فرزندانشان است، گروه‌های مرجع، سمن‌ها و تشکل‌ها هم همراهی می‌کنند. باید به مسأله آموزش، به عنوان یک اولویت مهم نگاه شود. باید این را بدانیم که وقتی سطح دانش و معلومات یک شخص را ارتقا دادیم، این فرد قطعا به یک سرمایه تبدیل می‌شود. علی‌اوسط هاشمی، استاندار پیشین سیستان‌وبلوچستان طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ سکان‌دار استان بود و نقش تأثیرگذاری در رونق آموزش در روستاهای مختلف استان داشت، به‌طوری که در این مدت، بیش از ۱۸۰ هزار دانش‌آموز جدید را جذب مدرسه کرد و باعث شد تا چهار سال پی در پی، استان سیستان و بلوچستان رتبه اول کشور از لحاظ میزان ورودی به کلاس درس را داشته باشد. به گفته او یک ردیف خاص در بودجه ایجاد شد که ظرف سه سال سبب شد آن فاصله‌های معنادار شاخص‌های آموزشی استان با میانگین کشوری کاهش یافته و زمینه برای پذیرش افراد واجب التعلیم در نزدیک‌ترین موقعیت فراهم شود. اوسط هاشمی برای این کار یک شعار داشت؛ "از بوم، برای بوم" ؛ با این شعار تلاش شد با رعایت مسائل فرهنگی و اجتماعی، در آموزش منطقه رونق ایجاد شود و در این راستا بیش از ۶۳۰۰ معلم بومی جذب شود؛  این‌گونه اقدامات سبب شد تا معلم‌ها و خانواده‌ها انگیزه پیدا کرده کنند و استقبالی شکل بگیرد. به گزارش ایسنا، با وجود آنکه مقام معظم رهبری تاکید کردند که " باید دانش آموزان ما در فلان نقطه دوردست با دانش آموزان ما در فلان محله تهران از لحاظ نصیب آموزشی تفاوتی نداشته باشد، یک اصل است..." اما هم اینک پس از ۴۰ سال و با وجود تلاش ها و البته افزایش سواد آموزی در سیستان و بلوچستان هنوز هم صدای محرومیت مردم و کودکان این سرزمین از مدرسه های امثال "شهید علیرضا مودگلی" در منطقه بم پشت واقع در جنوب شرقی این استان در فضای مجازی بلند شده است.  این روزها در ویدئویی می گویند دانش آموزان این مدرسه در راهروها و دفتر مدیریت مدرسه که محل استراحت شبانه روزی معلمان در طول هفته نیز هست برای آموزش پراکنده شده اند تا هم از کرونا در امان باشند و به ظاهر فاصله اجتماعی را رعایت کرده باشند و هم از سرمای پاییز و زمستان درامان بمانند و بدتر انکه نه دستشویی درست و حسابی دارند و نه حمام سالمی برای معلمانی که در طول هفته درآن ساکنند. آنچه که خیرین تاکید می کنند بر ضرورت مطالبه گری مردم این استان است چرا که فقط باید بخواهند و حقشان از آموزش عمومی را برای فرزندانشان طلب کنند. از آن سو مسئولین استان و کشور هستند که می‌دانند باید به فکر اشتغال زایی و تامین معیشت مردم در استانی باشند که ثروتش از کوه طلا گرفته تا دسترسی به اقیانوس هند و دریای عمان تنها بخشی از سرمایه های هنگفتش است، لذا بی سوادی و ترک تحصیل برای تامین معیشت دردسرشان را برای اداره این استان پهناور بیشتر خواهد کرد و گرفتاریشان برای مبارزه با جرم و بزهکاری، قاچاق سوخت و کالا و نیز شرورهای تروریست در مرزها بیشتر خواهد شد. ساره باور تنها دختر نیکشهری که حالا مدیر آموزش و پرورش منطقه ای است که روزی حتی اجازه ادامه تحصیل به دخترانش نمی داد به آینده سیستان و بلوچستان خیلی امیدوار است و می گوید آینده روشن است؛ تنها باید با همت مردم، مسئولین و خیرین فضای آموزشی و معلم در تمام نقاط استان فراهم کرد چرا که مردم با فرهنگ سیستان و بلوچستان برخلاف گذشته آرزوی باسواد شدن دختران و پسرانشان را دارند.به امید آن روز...