ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: تلاش ما همواره این بوده تا سلامت زنان را از طریق داروهایی که تولید می‌کنیم افزایش دهیم. با توجه به اینکه بعضی بیماری‌ها مانند فشار خون و قند خون و غیره بین زنان و مردان مشترک هستند اما به دلیل اهمیت مساله سلامت زنان داروهای اختصاصی برای زنان تولید کرده‌ایم.

مرضیه سنوئی محصل در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فعالیت این شرکت دانش بنیان و برنامه‌های خود در زمینه سلامت زنان عنوان کرد: شرکت دانش بنیان اکسیر گل سرخ از سال ۱۳۸۴ در پارک علم و فناوری به عنوان یکی از شرکت‌های مراکز رشد فعالیت خود را با داشتن یک طرح فناورانه رقم زده است.

وی افزود: در آن زمان به دلیل وجود تجربه کار در محیط‌های کاری به دنبال ایجاد محیطی امن برای زنان برآمدم. به همین دلیل با همراهی ۲ دختر خود با این هدف کار را شروع کرده و  این شرکت  را راه اندازی کردم . از آنجایی که زنان توانمندی‌های بسیار بالایی دارند و با توجه به اینکه سعی داشتم محیط امنی را برای خانم‌ها ایجاد کنم، امروز بیشتر مدیران و پرسنل این شرکت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

سنوئی تصریح کرد: این شرکت دانش بنیان در سال ۱۳۸۵ در پارک علم و فناوری به تولید فراورده‌های گیاهان دارویی از جمله اسانس و عصاره پرداخته و سپس شرکت بعد از گذشت چند سال به دلیل رسیدن به مرحله صنعتی در آن زمان در شهرک صنعتی توس مستقر شده و به فعالیت خود ادامه داده است. سپس با طرح توسعه داروهای گیاهی با هدف کمک به سلامت روحی و جسمی مردم کار را گسترش داده و در حال حاضر نیز تولید کننده فرآورده‌های گیاهان دارویی به عنوان ماده اولیه برای کارخانه‌های مواد غذایی از جمله لبنیات، پروتئین، شامپو ،صابون و غیره هستیم. علاوه بر این با کمک از تولیدات خودمان دارو نیز تولید می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان عنوان کرد: این شرکت در طول دوره فعالیت خود توانسته محصولات پایدار و خوبی را تولید و عرضه کند. این شرکت از سال ۱۳۸۵ یکی از تامین کنندگان طعم دهنده برای یکی از برندهای معروف مواد غذایی در ایران است. تولید طعم دهنده‌ها یکی از منحصر به فردترین کارهای این شرکت در ایران است  زیرا  از آنجایی که ممکن است گیاهان از بخش‌های مختلفی به دست آمده باشند این شرکت دانش بنیان توانسته است اسانس را بدون اینکه تغییر در عطر و طعم آن به وجود آید ایجاد کند.

سنوئی با اشاره به «اهمیت حوزه سلامت و بهداشت زنان» عنوان کرد: تلاش ما همواره در شرکت دانش بنیان اکسیر گل سرخ این بوده است تا سلامت زنان را از طریق داروهایی که تولید می‌کنیم افزایش دهیم. با توجه به اینکه بعضی بیماری‌ها مانند فشار خون و قند خون و غیره بین زنان و مردان مشترک هستند اما به دلیل اهمیت مساله سلامت زنان داروهای اختصاصی برای زنان تولید کرده ایم.

وی افزود: به همین منظور و با این هدف ۲ دارو از جمله شربت رازیانه برای کاهش دردهای قاعدگی و کاهش عوارض یائسگی زنان و قطره افزایش شیر برای کمک به مادران شیر ده تولید کرده‌ایم. شربت رازیانه به دلیل ترکیبات خاص خود می‌تواند به کاهش عوارض یائسگی از جمله تغییرات خلق و خوی کمک کند.

این مدیر عامل شرکت دانش بنیان در مورد چشم انداز و اهداف این شرکت در خصوص افزایش سلامت زنان گفت: بخش تحقیق و توسعه این شرکت در حال حاضر طرح خاصی را برای بهبود سلامت زنان در دست پژوهش دارد و به دنبال تولید محصول خاصی در زمینه درمان سرطان‌ها از جمله سرطان رحم و پستان است.

وی افزود: فعالیت‌های زیادی از طریق شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت و بهداشت زنان انجام نگرفته است زیرا در جامعه آنقدر که به سایر مسائل دیگر اهمیت داده می‌شود به حوزه سلامت زنان توجه ویژه‌ای نشده ولی چند سالی است که در حوزه زنان فعالیت‌ها بیشتر شده است منتهی زمینه خاصی در این مورد وجود ندارد.

سنوئی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط موجود در جامعه و همه‌گیری بیماری کرونا توجه به سلامت روان و بهبود روحیه در زنان بسیار اهمیت دارد. هر چه روحیه و روان زنان قوی‌تر باشد مقابله با امراض بهتر انجام می‌شود. زنان می‌توانند با پرداختن به ورزش، پیاده روی و... با رعایت موارد بهداشتی و دور از تجمعات کسب انرژی نموده و  از این طریق خود را برای مقابله با این بیماری آماده نمایند.

وی افزود: به نظر بنده قوی‌تر کردن روحیه و روان از قوی‌تر کردن جسم اهمیت بیشتری دارد. گرچه که هر دو لازمه یکدیگر هستند. همچنین همراه با فعالیت‌های بدنی مصرف ویتامین‌های توصیه شده از جمله ویتامین دی و آ و داروهایی که به افزایش سیستم ایمنی کمک کند می‌تواند موثر باشد.